Waar erger je je aan? #13

Heb je al ossengalzeep geprobeerd? Daarmee kreeg ik laatst nog een redelijk oude vetvlek uit een jurk.

2 likes

Ik vind het zo mooi dat hij een net genoeg tobberig gezicht lijkt te trekken voor de foto.

6 likes

Ja joh! En het hele interview gaat ook eigenlijk over hem en zijn moeilijkheden. Ze gebruiken ook onnodig moeilijke woorden naar mijn mening (zoals corrumpeert)
Ik vind Madeleijn echt een top vrouw! Haar posts en boekje over abortus vond ik zo genuanceerd en goed verwoord. En hij kan het niet eens aan als zijn angsten een angststoornis genoemd worden. Waarom laten vrouwen altijd hun oren hangen naar een man die vaak zoveel minder interessant is dan zijzelf?! :disappointed_relieved:

17 likes

Oh ja, top. Dat ga ik doen.

5 likes

taartje

hier staat een lijstje: Adel voor dummies: mét adellijke woordenlijst

edit: @anon50301661 ik wilde je eigenlijk taggen want dacht dat jij hier meer in thuis bent maar wist niet waar ik dat op baseerde

7 likes

Related tip: ik heb dit ook op de bovenste twee hoeken van mijn dekbed gedaan.

8 likes

Ik vind het ook leuk dat het gaat over ‘recht aankijken’ en dat hij dan zo semi diepzinnig van de camera wegkijkt :joy:

1 like

Gelijk - Dadelijk, meteen
Gezin - Familie
Heet - Warm

Stel je voor dat je je hier mee bezig houdt???
Wat maakt het uit zeg

2 likes

Het is vooral code taal om zonder het te hoeven benoemen je te onderscheiden van het plebs

5 likes

Ik barst con-stant van de ergernissen, maar dit artikel vond ik meevallen eigenlijk.

Hopelijk was er in het gesprek een soort licht ironische/grappende toon (zo niet: toch ergernis). Want elitair was het wel.

Wat is nou hun favoriete standje? Of welke shampoo delen ze samen?

3 likes

Ik snap eigenlijk niks van haar verhaal. Zij groeit op in Oldenzaal, is kind van twee fysiotherapeuten en heeft een normale jeugd gehad. En in het hele artikel lees ik steeds dat ze zo anders is dan hij? Dat zij een langere/moeilijkere weg heeft moeten bewandelen, minder voorbeelden had, eenzaam enz.

Het leest alsof ze uit een kansarm milieu afkomstig is, maar dat is niet zo?

23 likes

Aankijken is een nieuwe aanwinst in de zelfhelptaal ben ik bang. Isa en Jorn doen dat ook alsmaar.

4 likes

Nee echt totaal niet. Ik vond haar juist altijd al heel elitair overkomen. Wist niet dat hij nog veel erger was :joy:

2 likes

Vergeleken met de grachtengordel misschien wel. Als je een beetje een grachtengordelcentrisch wereldbeeld hebt.

4 likes

maar er is toch een grote schaal van kansarm naar kansrijk en je kunt toch verschillende privileges hebben en op andere vlakken dan juist minder gepriviligeerd zijn? het is niet of kansarm of gepriviligeerd. van wat ik lees denk ik dat Daan in een uitzonderlijk milieu is opgegroeid, wat Madeleijn niet minder gepriviligeerd maakt.

zie bijvoorbeeld dit artikel: Kansenongelijkheid in Nederland: wie in Emmen opgroeit, haalt een Alphenaar nooit meer in - NRC

7 likes

A.k.a. wereldvreemd.

Ik vond dat ‘residu van intellectuele onzekerheid’ ook wel een pareltje. Het is bijna slapstick. En ik vind het ook wel opmerkelijk dat zij echt vĂ©Ă©l betere studiepapieren heeft dan hij en toch als de minder ‘intellectuele’ partij in die relatie wordt gezien. Die Daan kan ik sowieso niet los zien van de ophef rondom dit artikel.

11 likes

Kan iemand samenvatten waarom DHVV winkeldiefstal pleegde?

2 likes

Hij bestempelde het als z’n favoriete sport. Dat zegt al wel genoeg denk ik.

1 like

Nee het wordt erg aangedikt, maar ik snap in de kern wel wat ze bedoelt. Het is inderdaad echt een ander wereldje, die Amsterdamse culturele elite, en ze hebben veel maniertjes om anderen die er op papier heel erg in de buurt komen subtiel te laten voelen dat ze daar niet bij horen en nooit bij zullen horen (ik ken het :joy:). Maar goed, uiteindelijk is het op het spectrum van sociale verschillen in Nederland natuurlijk het verschil tussen wit en gebroken wit, dus je moet die ‘kloof’ niet overdrijven en er verder vooral niet bij wíllen horen.

Het is een heel specifieke soort cultureel kapitaal, het is ons kent ons, het zijn vervelende mensen. Beter heb je er geen seks mee.

19 likes

Ahh ik begrijp het nu een stuk beter. Ik wist niet dat de Amsterdamse elitewereld anders is dan de elitaire wereld in andere delen van NL. Ik ben zelf ook geen Randstedeling namelijk.

Thanks voor je uitleg!

1 like