Bovendien moet je dan ook maar net een QR-codescanner hebben geïnstalleerd op je telefoon. Ik vind het ook stom.
Als je met contant gaat lopen gaat de halve wereld weer zeuren dat ze geen cash in huis hebben dus het is nooit goed, hahaha. @Amarens , dat kan gewoon met je camera.
Je kan het toch gewoon met de camera van je telefoon scannen?
Ik erger me dan juist weer aan “oude” mensen (van in de 60) die nooit moeite hebben gedaan om met hun tijd mee te gaan en helemaal in paniek raken van alles wat digitaal moet. Kijk, als je 80 bent snap ik het, maar mijn moeder is 62 en kan nauwelijks een e-mail sturen. We leven al 20 jaar met het internet, het is echt niet zo dat je toen al te oud was om nog iets nieuws te leren.
En mijn schoonmoeder kan nog niet eens omgaan met zo’n tablet om eten te bestellen in een sushi restaurant. Dan bestelt ze van alles dubbel of wat ze helemaal niet wilt en weet ze niet hoe ze bij de drankjes moet komen enzo.
Ik ben het met je eens maar ik merk ook dat mensen heel bang zijn om iets kapot te maken. Terwijl wij jonkies gewoon van alles proberen en weten dat je Ctrl+Z kunt doen.
Maar ik kan me daar ook aan ergeren hoor, echt dat ze het dan ook niet willen leren.
Dit zit volgens mij standaart op je telefoon haha.
Ik lees nu dat het sinds 2018 standaard is. Ik heb nog niet zo lang een nieuwe telefoon (die het dus idd wel kan). Mijn vorige telefoon was 6 jaar oud. Vandaar dat die het niet kon en ik het niet wist.
De vraag is ook of zij dat zelf moeten leren of de omgeving daar ook gewoon hulpvaardig in kan zijn. Dat ouderen kwetsbaar zijn voor fraude, ingewikkelde portals niet begrijpen of zelf niet snappen welke apps waarvoor nodig zijn snap ik prima. Tegelijkertijd vraag ik me ook af wat er in de omgeving gebeurt als een oudere simpele dingen zoals mailen, appen en online bankieren niet onder de knie krijgt. Ik ken eigenlijk geen ouderen in mijn naaste omgeving die dat niet kunnen?
@Hippe_kikker hier hebben ze jaren geen collectes gelopen ivm de vele straat berovingen.
Nu het via pin of QR gaat wordt er weer steeds meer gelopen
Omg ik wist dit ook niet?! Heb laatst nog een qrcode scanner app gedownload maar dat hoeft dus helemaal niet
Goddank, ik ben niet de enige.
(Al weten we dankzij het topic ‘Ben ik de enige die’ dat je nooit de enige bent.)
Dit. Een kind moet meer in korte tijd leren dan die ouwetjes. Gewoon mee gaan met de tijd ouwe
Ik voel me dan nu even heel oud, maar ik zou het ook niet fijn vinden met een QR-code, laat mij maar gewoon pinnen.
En wat betreft of oudere dingen moeten leren, ja en nee. Tuurlijk kunnen sommige wat meer hun best doen, maar ik denk alleen dat we niet moeten vergeten dat wij er echt mee opgegroeid zijn en veel van die zaken dagelijks gebruiken en het dus zo normaal is voor ons. Plus als je jonger bent, leer je makkelijker. Voor ons is het normaal om alle informatie op je telefoon te hebben. Voorbeeldje hiervan is dat ik 3 jaar geleden met mn ouders op vakantie was en in elk stadje waar we kwamen moest en zou mn moeder naar het vvv-kantoor voor een kaart en informatie over die stad, terwijl ik dan al van te voren dingen op mn telefoon opgezocht en gedownload had. Dat zit gewoon niet in haar systeem en ik denk ook niet dat dit er ooit gaat komen.
Ja klopt daarom mocht ik ook geen cash aannemen tijdens mn goede doelen werk
Maar dit is juist wat me dan irriteert. Even in het geval van mijn (schoon)moeder: Je wéét dat er eindeloze mogelijkheden zijn die het leven superveel makkelijker maken. Toen die mogelijkheden beschikbaar kwamen en echt door het grote publiek met smartphones in gebruik werden genomen, was je een jaar of 50, dus echt met nog 30 jaar levensverwachting voor je. En dan toon je gewoon nul nieuwsgierigheid ernaar en moet je kind bij elke onbenullige handeling die via het internet moet komen helpen? Ik vind dat echt een beetje dom.
Ze kunnen overigens beiden wel surfen, internetbankieren, whatsappen en mailen. Maar als er een bijlage bij een mailtje moet, moet er meegekeken worden.
Dit doet me denken aan mijn opa die op z’n 92e in coronatijd nog zijn leeftijdsgenoten (of zelf jonger) ging helpen met videobellen met hun kinderen. Hij snapte alleen nog niet hoe de camera werkte dus je keek zelf tegen z’n voorhoofd en een pluk haar aan Zo lief
Dit is echt Chinees voor me
Ik heb dit ook met mijn ouders. Ze kunnen beide echt prima met computers en smartphones werken, alleen als ze dan ineens iets moeten doen wat ze nog nooit of weinig hebben gedaan dan is er ineens paniek. Ze gaan dan of blind ergens op klikken of ze gaan bellen ja wat moet ik doen. Kijk en lees gewoon eerst even rustig en ga dan pas klikken. Dat moet iedereen namelijk, niet alleen omdat je ouder bent gaat het ineens niet.
En als het om bijv een tv of auto gaat dan kan mijn vader wel 6 uur met een instructieboekje zitten
*“ Links: het oude patroon nagemaakt met nieuwe Mosa-tegels in de badkamer, Rechts: de originele Mosa-tegels zoals ze die aantroffen in de hal en het toilet
Dat is ook een vorm van duurzaamheid: een huis inrichten passend bij de tijd waarin het is gebouwd. Zo raakt je interieur nooit uit de mode, dan klopt het gewoon,’ vertelt Laura. Zo lijken de nieuwe deurkrukken van ebbenhout sprekend op de jaren ‘30-exemplaren van bakeliet. Idem voor wat betreft de nieuwe zwarte stopcontacten, die op de ouderwetse hoogte van 1.50 meter zijn aangebracht. “
Super duurzaam. Nieuwe spullen kopen die op de oude lijken