Waar erger je je aan? #14

Omdat ze je terecht ergens op wijst?

5 likes

Maar bij de eerste overwinning is er toch niet al vooraf gesproken over inzet ME etc? Dat is een reactie geweest op de situatie die is ontstaan na de incidenten na die eerste wedstrijd.

2 likes

Denk dat we ook niet moeten vergeten dat wanneer het “de Marokkanen” betreft ons nieuws heel sensatiebelust en extra negatief kan zijn. Als het witte “Nederlanders” zijn wordt het altijd toch even net wat anders neergezet. Een filmpje zoals volgens mij @Soy.peor op haar stories postte laatst waarin je zag dat een hele grote groep Marokkanen de relschoppers wil tegenhouden zodat zij niet op de politie aflopen, zie je niet zo snel verspreiden.

20 likes

Bij alle overwinningen daarna wel. Het ging bij de eerste overwinning ook niet direct mis. Er waren superblije mensen op straat. Het was niet meteen een incident. Wel meteen een probleem want je staat op de openbare weg en in een netjes aangeharkt land als Nederland is het niet de bedoeling dat je buiten feestviert. Nog los van dat ongecoördineerde samenkomsten van groepen in Nederland nooit echt goed verlopen. Zitten altijd mensen tussen die de boel verzieken, er zijn altijd mensen geneigd om hun normen en waarden in de groep ineens te vergeten en ze worden steevast als dreigend en bedreigend ervaren door zowel burgers als stadsbestuur en handhaving. Zo worden ze ook omgeschreven door pers. Ook als er in feite nog niet zoveel aan de hand is. Als de eerste reactie die vanuit een gevoel van dreiging is escaleert het zo goed als altijd.

Wat ik gewoon echt hekel is dat die complexiteit vervolgens wordt samengevat als Marokkanen die de boel verstieren terwijl de basis voetbalsupporters die mega blij zijn dat hun team voor het eerst zo ver komt is.

12 likes

Ik bagatelliseer precies niks? En ja in elke grote stad wonen rotte appels? Wat probeer je nu te zeggen? Edit; Overal waar groepen ongecoördineerde de straat op rennen gaat het fout en al deze steden hebben een minimaal vrij verstoorde verhouding met hun burgers met migratie-achtergronden. Is geen rocket science hoor

9 likes

Ik heb hier net toevallig wat over geplaatst in het racisme topic. Ik denk dat er bij elk wk land wel relschoppers zitten maar bij marokko ligt er weer de nadruk erop. Facking xenofobisch. Het zal me ook niks verbazen nu er zo de nadruk opligt dat er mensen gaan meerellen die niet eens marokkaans zijn.

6 likes

Ik vind alle onrust op straat irritant want ik heb een hekel aan voetbal. Gisteren werd er klein vuurwerk afgestoken bij Rotterdam Centraal en ik vind het doodeng om daar dan langs te moeten fietsen.

Dat terzijde denk ik dat er in dit geval een vrij toxische kettingreactie en daarop vicieuze cirkel ontstaat:
‱ Extreme handhaving (veroorzaakt door racisme, xenofobie etc.)
‱ Extreme reactie van met name rotte appels
‱ Nog extremere handhaving

Etc. etc.

Feit is dat de politie / ME nu héél anders optreedt dan wanneer Feyenoord speelt.
Je wilt natuurlijk niet je eigen zoon oppakken, stel je voor!

5 likes

Dit is echt op en top karen van je.

18 likes

oh ik dacht dat je reactie in dat topic door dit topic kwam en ik vond het wel terecht

2 likes

Nee ik werd gewoon gek van t nieuws haha. Maar hier word ook nog eens duidelijk hoe sommige mensen dat nieuws ook gewoon oppakken zonder verder na te denken.

Ik snap trouwens prima dat je voetbal geweld/vernieling rete irritant vind. Maar dat kun je ook zeggen zonder marokkanen erbij te betrekken.

5 likes

Ik moet ook wel lachen dat iedereen aan me vraagt ‘oh nee, waren er bij jou ook rellen?’ omdat ik in een wijk met veel Marokkanen woon. Maar nee gewoon mensen die luid toeterend door de straat rijden en wat vuurwerk afsteken. Ik vind dat juist wel gezellig en ik kan me dat toeteren ook wel herinneren van Nederlandse wedstrijden in het verleden. Niet bij het halen van de kwartfinale dan, want dat is niet zo bijzonder, maar wel in 2010 bijvoorbeeld. Toen was het na de finale ook echt chaos op straat trouwens.

En ja heel veel mensen hebben vuurwerk in huis en dat vind ik wel schijtirritant, maar doe niet alsof ze dat voor het WK hebben gehaald. dat hebben die mensen gewoon in Duitsland of België gekocht voor oud & nieuw en af en toe random afsteken.

11 likes

Ik heb niks met geen enkele sport maar ik vind toeteren zon schattige traditie haha.

17 likes

Ja, ‘beter timen’!

1 like

En hier voel jij je dan weer boven verheven?

5 likes

Voelde je je aangesproken bij dombos? Ze heeft het toch over de racisten die dit allemaal gebruiken om extra xenofobisch te kunnen doen. Van mij mag je die mensen best wel dombos noemen hoor.

7 likes

Vind je dat niet een beetje makkelijk?
Harde woorden spreken en dan niet thuis geven als iemand terugpraat. Op een forum.

3 likes

Ik denk echt regelmatig agree to disagree en schrijf dat dan net zo makkelijk ook op. Maar je hebt ook ergens gelijk: ik ga duik doorgaans in discussies als ik a) een duidelijke mening heb en b) die mening ook voldoende kan onderbouwen. Ik laat dus meer dan genoeg discussies en onderwerpen aan mij voorbij gaan. Ik bler niet zomaar alles wat in mij op komt. Dan denk ik dus niet heel snel agree to disagree en ook wel heel vaak; wat je nu zegt is gewoon vrij dom. Dat vind jij dan niet zo leuk om te horen, ja prima. Dan moet je wellicht slimmere dingen zeggen?

Ik vind het zo grappig dat je uitgerekend deze discussie kiest om dit punt te maken. Moet ik nu echt over ‘de marokkanen gaan helemaal los en gebruiken geweld’ zeggen; woeh yes, helemaal gelijk wat een waardevolle bijdrage😂 Enige waar ik hier spijt van heb is dat ik dacht dat ik in nieuws, actualiteiten etc zat.

9 likes

Ik denk dat je je vooral vergist in dat jij discussieert vanuit een vrij ongeinformeerde mening, of een mening gebaseerd op een artikeltje op de nos of weet ik veel, en dat een willekeurig iemand hier op het forum (in dit gevaal shaaar) discussieert vanuit een heel goed geinformeerd standpunt (wil het niet eens meer mening noemen eigenlijk), wellicht vanuit iemands opleiding, wellicht vanuit iemands eigen onderzoek (en dan niet isa kriensachtig onderzoek :’)), wellicht vanuit iemands werk of weet ik veel. Hoe dan ook, het is een soort discussie tussen onderbuikgevoel en eigen ervaring enerzijds en kennis anderzijds

11 likes

Dit inderdaad. Sociale onrust en rellen zijn van die typische onderwerpen waarbij de onderbuik bepaalt wat het gros van de mensen ervan vindt. Dat is hartstikke lekker, maar de realiteit is gewoon een heel stuk minder zwart wit en het blijkt altijd een samenkomst van omstandigheden. Niet de hele menigte op NOS is uit op confrontatie, geweld en vandalisme, inzet van de ME speelt nooit een neutrale rol (geweld op geweld), vele verschillende incidenten worden vaak op een hoop gegooid (als in de ene stad het gigantisch los gaat, is een incident in de andere stad ook ineens een rel en denken mensen dat het in al die andere steden ook wel mis gaat) en politici en bestuurders vinden het heel lastig om die complexiteit aan de burger te presenteren omdat je dan ook moet erkennen dat jij verantwoordelijkheid hebt (die rellers zijn uitschot is politiek veel makkelijker, dan we zijn het contact met veel bewoners kwijt, weten onvoldoende wat er leeft, weten daardoor de behoefte niet te faciliteren en weten daarom niet anders te reageren dan met repressie).

Dat erkennen betekent niet dat je het goedkeurt dat mensen stenen naar de politie gooien, echter wel dat je in ieder geval een poging doet om enigszins te begrijpen waarom het zo vaak mis gaat.

11 likes

Ik ben digitaal zo ongeordend, waardoor ik de hele tijd bestanden kwijt ben

2 likes