Waar erger je je aan? #14

50 euro is wel heel duur, maar 30 a 35 kom ik al wel vaker tegen. Helaas.
En dan zich maar afvragen waarom er zo weinig gelezen word. Zelfs prentenboeken en jeugdboeken gaan al boven de 10 euro weg.

3 likes

Stomme vastenboekenprijs.

4 likes

Ja, al verdienen uitgeverijen aan de meeste boeken echt geen zak, en komen amper uit de kosten voor het merendeel. Echt een lose-lose situation

2 likes

Ziet er wel prachtig uit zeg! Je vriendin heeft niet toevallig een ereader zeker? Scheelt flink. Jammer dat ie zo duur is joh

5 likes

Ik heb laatst een prentenboek als cadeau gekocht: was gewoon 19 euro :open_mouth:

2 likes

Die vaste boekenprijs is helaas wel echt nodig voor uitgeverijen om overeind te blijven en schrijvers nog een beetje te kunnen betalen, en om onafhankelijke boekwinkels nog te kunnen laten voortbestaan omdat ze anders niet op kunnen tegen grootmachten als Bol en Amazon :frowning:

10 likes

Haha ik heb inderdaad geen beschadigingen kunnen vinden :hugs:

3 likes

Oh dit is inderdaad een prima site, koop hier ook wel eens! Het meeste is amper beschadigd, of een beetje de hoekjes (alsof je m zelf in je tas hebt meegenomen).

Snap de prijs wel voor zoveel pagina’s en fullcolour, maar het is anders inderdaad veel voor een spontaan cadeautje!

2 likes

Al die zwaar belegde broodjes die op het station verkocht worden. Met sauzen en ei etc. Lekker hoor, maar die worden helemaal zompig in een paar uur tijd. Ik zoek gewoon een broodje kaas, kan het nergens vinden.

3 likes

Ik snap wel dat het geld kost en ook dat het meer dan vijf euro kost, maar sinds die btw verhoging zijn de boekenprijzen wel door het plafond gegaan. Ik verwacht dat dit alleen maar meer stijgt. Sinds het papier te kort is dat al ingezet.

Op deze manier worden boeken zo langzamerhand steeds minder betaalbaar voor als je minder geld hebt. Natuurlijk zijn er nog bibliotheken en kan je bij bijv een boekenvoordeel/kruidvat/action ook wel kinderboeken kopen, maar dat is toch anders. Veel prentenboeken in een boekhandel zijn stilistisch beter. Qua prenten is er veel meer variatie en gaat het soms richting kunst(zinnig). Dat is moeilijker te vinden in die andere winkels. Tweedehands is ook lastiger, niet onmogelijk maar is toch vraag en aanbod nav wat er eerder gekocht is.

Boeken zijn een manier om de wereld te vergroten en kennis te vergaderen en dat zou juist bereikbaar moeten zijn voor iedereen.

Ik vind het lastig hoor want een schrijver en uitgever moeten ook kunnen verdienen. Het is niet zo zwart wit natuurlijk.

Alleen ik denk wel dat dit in combinatie met de bezuinigingen die de afgelopen jaren doorgevoerd zijn in de bibliotheken, ook invloed heeft op kansenongelijkheid.

6 likes

Ik kreeg alleen een boek bij een bijzondere gelegenheid zoals verjaardag of bij de kinderboekenweek. En de rest kwam gewoon van de bibliotheek. Vind het nog steeds een beetje speciaal om ‘zomaar’ een boek te kopen. Met e-boeken heb ik dat minder maar een mooie hardcover uit de boekwinkel, dat is dan ook een specialer boek.

5 likes

Dat ik mn alpaca’s en camera niet mee naar zolder heb genomen. Het is eindelijk licht buiten maar ben aan t werk. En t is rustig dus had best wat foto’s kunnen maken. Hopelijk blijft het zo.

2 likes

Alpaca.
En je kan met dat donkere weer zeer slecht fotograferen en nu is t eindelijk licht en ben ik aan t werk, maar daar is t rustig.

14 likes

Kan je niet ff naar beneden lopen en je camera halen dan? Of zit je op kantoor

2 likes

Ja zo in mn pauze maar even doen.

Oh nee ik leende alles van de bieb er was helemaal geen geld om constant boeken te kunnen kopen. Daar las ik ook veel te veel voor. Maar ik merk zelf dat het ik het nu wel irritant is dat je qua non fictie bijv lang moet wachten bij de bieb, er veel niet is. Of als je Duits wilt lezen of Engels het aanbod beperkt is. Of dat je dan de tip krijgt om dingen te onderstrepen en acceren in boeken als je bezig wilt met verhaal analyse. Leuke tip, maar hoe haalbaar is dat.

En ja je kan kopieeren en ja het is niet nodig om te kunnen lezen en kennis te vergroten, maar ik vind her gewoon opvallend hoe er in kranten/tijfschriften over literatuur/boeken gepraat wordt. Toch wel veel door mensen met hogere opleidingen, meer inkomsten, meer achtergrond in cultuur enzovoorts. Voor heel veel is dat niet aan de orde. Dat hoeft ook niet, maar ik denk wel dat cultuur en boeken gewoon steeds verder afstaan van veel mensen. Dat zal echt niet alleen aan de prijs liggen, maar het bevordert ook niet.

Je kan ook heel veel lenen bij de bieb en daar is niks mis mee. Alleen vroeger kon je voor 7,50 leuke kinderboeken kopen in de boekhandel, nu is dwt er veel minder. Ik vraag me dan af hoeveel kinderen dan nog boeken cadeau krijgen, zeker in gezinnen met minder geld.

Natuurlijk heb je geen kunstzinnige boeken nodig net als dat musea niet nodig is voor een goede opvoeding, daar zit het niet alleen in.

Edit: Dat prentenboeken enzo luxeproducten zijn ja waar. Dat zijn boeken ook. Maar vroeger had je veel goedkope pockets, minder luxe uitgaven die betaalbaar waren. Veel full colour prentenboeken kan je ook wel goedkoper uitbrengen. Die zijn er wel, maar niet heel veel. Ik vind dat gewoon jammer.

Ik zal erover ophouden, het is wel duidelijk zo denk ik, haha.

3 likes

Maar… waarom wil je foto’s maken van je alpaca?

18 likes

Ik was precies zo, halve jeugd doorgebracht in de bieb en vanaf 20+ nooit meer geweest. Kocht de laatste 10 jaar altijd boeken want ik wilde ze hebben en in mijn boekenkast zetten (en ik herlas veel boeken). Begon dat toch wel heel veel geld te vinden en afgelopen weekend weer lid geworden van de bieb. Voelde me net een kind in een snoepwinkel haha. En nu met 1x lenen mijn lidmaatschapsgeld voor een jaar er al dik uit.

12 likes

Patroon maken, instagram, dat soort dingen.

Is het gelukt??

1 like