Same, vind ‘m echt te zoet
Ja dit is wel zo denk ik. Een vriend van mij werkt in de horeca en daar gebeurt het best vaak dat gasten zeggen dat ze absoluut geen gluten of lactose mogen, maar dan wel als dessert een appeltaart nemen. Snap dan ergens wel dat men dat raar vindt, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een allergie of intolerantie gewoon serieus moet worden genomen.
Ja ik heb het idee dat het in de begintijd vooral een stuk goedkopere optie was dan bijv een hotel en dan vond ik het niet erg dat het wat meer gedoe was. Maar nu betaal je soms hartstikke veel en heb je niet alle gemakken die je in een hotel wel hebt, zoals receptie, bagage ergens kunnen stallen voor/na inchecken, niet hoeven schoonmaken/afval scheiden en wegbrengen etc.
Hierdoor voel ik me vaak bezwaard om koffie met plantaardige melk te vragen en doe ik het mezelf aan om toch maar iets met lactose te eten of drinken, want ik wil niet die zeikerd zijn. En dan heb ik daarna weer buikpijn
Maar heb je dan geen melkallergie ipv. lactose-intolerantie? Lactase werkt wel ok naar mijn ervaring maar de dosering ervan snap ik nooit iets van. Hoe moet ik nou weten hoeveel lactose er in een glas melk zit en dat dan toepassen op een zak paprikachips.
Ik snap ook gewoon echt niet dat bijvoorbeeld bij verwerkt voedsel lactose letterlijk als additief gebruikt wordt zonder dat er specifiek zuivel in zou zitten, ik vind dat zo raar maar zie het wel regelmatig en het is zo kut.
Huh wat krom geredeneerd, omdat het gezien wordt als trend en niet als noodzaak doe ik alsof het voor mij geen noodzaak is en ga ik onnodig lijden?
Maar ook plantaardig eten/drinken moet toch gewoon geaccepteerd worden? Dat is gezonder en beter voor t milieu. Als een klant daarom vraagt is toch niet zeuren? Als ze t niet hebben houdt het op maar als je t aanbiedt op de kaart dan prima toch?
Maar zeker plantaardige melk in je koffie is toch echt heel normaal en niet ingewikkeld?
Ik denk van niet, want lactosevrije melkproducten reageer ik niet op. Bij mij werkt de lactase een beetje tegen buikpijn maar niet tegen vocht vasthouden en een opgeblazen gevoel en dat vind ik mogelijk nog irritanter, omdat het zo lang aanhoudt… Die dosering is raar ja, maar de Kruitvat heeft pillen en dat is 1 pil = 1 glas melk. Maar alsnog weet je dan niet hoe veel glazen melk er in een chocoladereep of een stuk taart ofzo zitten
Lol alsof plantaardige melk ook niet juist door die ‘trend’ goedkoper en breder toegankelijk aan het worden is
Als vegan is het misschien wel een keuze, maar alsnog echt niet chill om ongevraagd koemelk te krijgen? Ten eerste omdat velen een beetje walgen van het idee alleen al, maar ook omdat je na een tijdje vegan eten ook lactose intolerant wordt. Je lichaam stopt (of mindert sterk) met aanmaken van die enzymen als je een hele tijd geen lactose eet. Een veganist die plots een glas melk drinkt zal dus over het algemeen ook ziek worden ervan.
Eva simons. Waar komt zij toch telkens weer vandaan.
Oh ja op die manier, ook met lactosevrije koemelk? Ik heb niet echt last van dat opgeblazen gevoel enkel dat ik dus wel uit niets buikpijn en pret op pot heb. Ik denk ook dat het deels met een mogelijk prikkelbare darm samen gaat, als ik lactase bij een ijsje neem bijvoorbeeld werkt het wel ok naar mijn ervaring maar als ik het met iets vets van eten zou combineren met lactose (dus bijvoorbeeld die zak chips) dan is het uiteindelijk toch nog een probleem omwille van de vetten?
Dat van die dosering is dus wat ik bedoel ja, ik snap niet dat ze dan niet een simpel tabelletje bij zouden steken met een paar bekende producten om als richtcijfer aan te houden…
Omdat mensen er toch nog lacherig en negatief over doen als je om havermelk vraagt. Waarom wordt het de havermelkelite genoemd? In die naam zit toch een negatieve lading en hoe vaak zie je mensen niet nog met ogen rollen als er om havermelk gevraagd wordt. Dat maakt dat ik het vervelend vind om er om te vragen.
Ik ben aan de andere kant heel blij dat door de trend zoveel meer keuze is en er meer verkrijgbaar is, zowel in de horeca als in de supermarkt. Alleen maakt de negatieve reactie die je ziet als om een havercappu vraagt.
En ja dat is vooral mijn eigen onzekerheid en wil mensen niet tot last zijn en dan werkt het voor mij niet dat er nog een negatieve lading zit als mensen het over de havermelkelite hebben.
Nou ik zou de term havermelkelite vooral niet te serieus nemen. Ik merk ook helemaal geen negatieve reacties als ik om havermelk vraag (ja soms dat ze alleen soja hebben ). Zou zeker als je fysiek onwel wordt van koemelk om havermelk blijven vragen, dan wordt het vanzelf normaal.
Waar woon jij? Ik woon in Brabant en ik krijg hier eerder rare blikken als ik om koemelk vraag
Ik wel eens maar dat zijn meer van de anti-vega schnitzelgate types. MELK = MELK EN VLEES = VLEES!!! MENS = OMNIVOOR!!! MELK DE WITTE MOTOR!!! en ik vind de melkindustrie ook kut maar dat is dus niet eens mijn reden haha
Voel weer keelpijn opkomen. Net paar weken terug een keelontsteking gehad.
Geen zin in weer dat gedoe dus ben maar dropjes aan het eten en water en thee drinken.
Erger me dood aan de webshop van de Mango waarbij ik 2 maanden geleden iets besteld heb, meteen retour gezonden en nog steeds wacht op mijn geld terug.
Een vriendin van mij doet dit ook. Als ze het hele diner door gluten en lactose eet heeft ze al voor het nagerecht buikpijn en winderigheid (ook minder gezellig voor de andere gasten) en moet ze ook echt naar huis, maar een dessert kan dan net omdat ze gelijk daarna naar huis kan. Dat ze er dan zelf last van heeft neemt ze voor lief. Maar kan me heel goed voorstellen dat je daar als ober even raar van staat te kijken.