Ik zou dan alleen schrik hebben dat ik mijn ouders ga bezoeken in schubbekutteveen en dat iemand er dan vandoor is met ‘mijn’ deelauto na die paar uur verveling.
Ik heb echt voor veeeel minder dan 480 euro per maand een eigen auto, inclusief belasting, onderhoud, benzine, afschrijving en de hele mikmak (ik kom op ca. 250 inclusief de reistijd die jij noemt). Vind dat echt niet goedkoop. En als je een oud barrel koopt dat je helemaal op rijdt kan het nog goedkoper natuurlijk. Misschien is het in Denemarken anders maar ik vind iig hier deelauto’s qua kosten geen volwaardig alternatief voor een eigen auto. Erg jammer wel, want het is natuurlijk wel veel beter als dat wel zo zijn.
Ik heb het alleen berekend vanuit mijn eigen auto en die is significant goedkoper blijkbaar dan de up, dus het ligt er natuurlijk ook allemaal heel erg aan wat voor auto je hebt, en wat je rijgedrag is idd.
Maar dat laatste is sowieso waar, en ben er ook groot voorstander van om deelsystemen zo toegankelijk en betaalbaar mogelijk te maken, en zie dat gelukkig ook steeds meer hier in de buurt.
aan koning auto raken is verboden, het is ook keuze om met zijn allen in de file te staan, ook een beleidskeuze
Hoop echt dat meer Nederlandse steden dit systeem krijgen want dat zou echt nog veel meer mogelijkheden geven! Maar alsnog is een deelauto voor mij (fiets/ov naar werk) de perfecte oplossing, en net als jij heb ik ook al meerdere keren de rekensom gemaakt maar een eigen auto hebben kwam daar altijd als duurste uit.
Ik denk trouwens dat het gebruik van een benzineauto heel snel aan populariteit gaat verliezen de komende jaren. Bedrijven zullen steeds meer overgaan op elektrische lease-auto’s. En bedrijven zonder leaseauto’s gaan straks alleen nog maar duurzaam vervoer (ov of fiets, of evt elektrisch) vergoeden (mijn werkgever gaat dit vanaf 2023 doen).
Maar iets als een parkeerregeling gaat dus vaak veel meer over de leefbaarheid van de stad zelf (autoverkeerd dat veel ruimte in neemt dat beter besteed kan worden, luchtkwaliteit, geluidshinder, …).
@anon53137221 In België is het financieel gunstregime voor bedrijfswagens al zeer sterk terug geschroefd voor auto’s die niet elektrisch of hybride zijn waardoor je nu ziet dat dit al bijna enkel nog hybride wagen zijn en over een paar jaar verschuift dit weer voor elektrisch rijden. Uiteindelijk zal de verbrandingsmotor toch uitgefaseerd zijn tegen 2030 omwille van de productiekosten die samengaan met lagere verkoop naar aanleiding van het algemeen verbod vanaf 2035.
kom we zien DE oplossing volledig over het hoofd
we moeten een monorail net zoals in wuppertal
Maar dan heb je het over een nieuwe auto. Weinig mensen in mijn buurt met een gloednieuwe auto, de meeste zijn tweedehands en dan echt niet de auto’s die tweedehands nog 16.000 zijn.
Ik vind een nieuwe auto kopen trouwens echt iets dat alleen onze ouders doen haha, ik kan me niet voorstellen ooit een nieuwe auto te kopen. Dat verliest zo snel zijn waarde, zonde. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Maar zoals @Ainu zegt gaat het verminderen van priveauto’s niet alleen om minder uitstoot maar ook om de mega druk op openbare ruimte. We willen veel woningen bijbouwen maar hebben tegelijkertijd dus weinig klimaat/stikstof ruimte.
Het bieden van betaalbaar goed bereikbaar OV klinkt makkelijk als een ideale oplossing maar de infra is echt heel duur en moet je dus ook heel lang onderhouden (wegen zijn ook duur btw). We zullen met zijn allen dus bij moeten dragen aan het beter benutten van deze ruimte incl de beschikbare infra. Dat betekent onder andere minder gebruik en belasting door auto’s. Daarom wil je steden zo inrichten dat de meeste voorzieningen op loop en fietsafstand zitten en dat binnensteden daardoor autovrij kunnen worden. Dan zet je dus in op tal van maatregelen zoals deelauto’s. Het beperken van gratis parkeren kan overigens ook prima met gratis vergunningen maar helaas kiezen gemeenten snel voor betaalde vergunningen. Het betekent ook spreiden van vervoer, in de daluren hebben we in het OV bijvoorbeeld een onderbenutting tegenover de spitsuren die vol lopen.
Het komt er vooral gewoon op neer dat niet alles kan, ookal hebben we dat misschien jaren normaal gevonden en dat gaat pijn doen. De taak van de overheid is wel zorgen dat die pijn niet of zo min mogelijk bij de arme mensen terecht komt maar daar zijn we over het algemeen niet zo goed in.
Okeeeee guys
"ik erger me aan het waar erger je je aan #14 topic "
Oh tering zijn nieuwe auto’s dan zo duur?
Maar ik wil maar zeggen, dat zijn alsnog geen auto’s waar mijn buren in rijden. En ik ook niet. We hebben een prima auto uit 2008, iets groter dan een Up voor 5500 euro. Dat was wel voor de tweedehands prijzen flink omhoog gingen.
Maar gerekend met mijn auto met 10.000 km per jaar betalen we dus lang geen 480 per maand.
Dan zit je toch goed als je je ergert aan deze tering saaie discussie.
Er is een makelaar met precies mijn voor- en achternaam. Bijna wekelijks krijg ik wel een screenshot van een advertentie van haar doorgestuurd met een hihaho opmerking waarom ik niet heb verteld dat ik makelaar ben. Het is nog minder grappig omdat er gewoon een foto van haar in de advertentie staat en dat ben ik overduidelijk niet. Maar misschien ben gewoon zuur na 30x deze ‘grap’.
Dat je met oortjes in en wanten aan op de fiets zit en dan BELT iemand
maar je bent aan het fietsen met wanten dus dan moet je de telefoon over laten gaan tot hij naar voicemail springt (en dat duur zo lang!¡) voordat je liedje verder gaat
Ik blijf het wel grappig vinden dat deze discussie elke keer weer terug komt en er dan uit alle kastjes cijfers en hypothetische situaties getrokken worden tegenover mensen die gewoon heel duidelijk aangeven dat ze veel goedkoper dan dat rijden.
Videoland. Alweer. Ik kijk een programma met reclames, helemaal prima. Voor de eerste reclame had ik ondertiteling, na de reclame niet meer
die hele dienst is wel echt één grote aanfluiting
Vriend ligt naast me te snurken, maar hij klinkt net als Darth Vader. Straks komt Yoda ook nog de hoek om zetten…
Ik erger me eraan als mensen zeggen dat ze “lekker in huis gaan (aan)rommelen”