Geen idee meer van de bron maar ik hoorde laatst dat jonge mensen echt steeds slechter zijn met computers als het gaat om Google/zoeken/word/excel.
Klopt
Ik kan mij nog herinneren dat ik op de middelbare lessen kreeg in powerpoint/word/excel. Geven ze die lessen tegenwoordig niet meer?
Mijn 12-jarige broer vroeg laatst hoe hij tekst kon kopiëren en plakken in Word.
Kende de sneltoetsen niet en wist niet hoe hij aan zijn opdracht kon beginnen. Die zijn super snel met smartphones en tablet maar raken een computer amper aan.
Ha! ‘Wat is een sneltoets?’
Het hele feest onder de alt-knoppen was ook nieuw
Oh hoe vaak ik wel niet aan studenten hier (meestal laatste jaar bachelor of master) uitgelegd heb dat ctrl+F bestaat, of hoe je de meest simpele optelsommen in Excel maakt. Verbaast me echt elke keer weer
Vind dat dan toch bijzonder om te lezen, omdat dat toch meer de generatie waar het nog normaler is/was dat computers gebruikt worden. Laptops op school enzo.
Dit valt dus eigenlijk wel mee, de tieners & jonge studenten van nu zijn vooral opgegroeid met tablet en smartphonegebruik. Dingen als sneltoetsen, programma’s downloaden etc. is ze daarom gewoon heel vreemd!
Ze gebruiken nog wel boeken maar ook een eigen chromebook elke dag mee! Die gebruiken ze dan niet elke les.
Ik heb zoooo vaak leerlingen die iets op de laptop maken (en ook echt gemaakt hebben, ik heb het dan gezien) en het vervolgens een les later niet kunnen inleveren want het is “van de laptop verdwenen”. Oftewel: ze zijn het vergeten op te slaan😭
Dit heb ik ook meegemaakt ja. Volgens mij komt dit omdat vrijwel alles auto save heeft en het dus niet meer bij mensen opkomt om iets handmatig op te slaan.
Wtf hebben die kinderen geen informatica meer in de eerste? Ik kan me nog herinneren dat we moesten lachen, omdat de docent vroeg wie er nog nooit een pc had gebruikt. Zal nu wel andersom zijn
Hier boeken en een laptop maar meer omdat heel veel dingen op het schoolnet beschikbaar zijn, er werd ook verwacht dat ze weten hoe het ding werkt (een Chromebook mocht dan weer niet)
Jazeker, eerste jaar 1 uurtje informatiekunde per week
40 minuten dus maar effectief
Bij ons wel. De docent heeft het ook al 6x uitgelegd maar naast dingen opslaan kunnen ze ook niet zo goed luisteren. Ik zeg het ook altijd tegen ze, maar ook dat helpt niet bij iedereen.
Printers.
Ella: print dit document a.u.b.
Printer: oké bzzzzzzzz bzzzzz bzzzzzzzzzzzz nee ik heb geen papier geef me papier.
Ella: je hebt wel papier en het zit keurig netjes in je balkje maar hier heb je nog een stapel erbij.
Printer: bzzzz bzzzz bzzzzz ik heb geen papier
Ella: we proberen het opnieuw. Uit en weer aan. Print dit a.u.b.
Printer: ik heb geen papier.
Ella: laat maar ik teken het wel na
Mijn printer zegt steeds dat ie geen verbinding met de laptop heeft, gaat dan na 5 minuten op magische wijze alsnog printen en blijft dan zeuren dat er echt geen verbinding is en printen daardoor onmogelijk is
Ja precies
En dan is de inktcartridge nog net niet op. Dus je krijgt vaag geprinte documenten
Waarom bestaan printers nog?
En als je wel genoeg inkt hebt zit het papier net niet helemaal goed waardoor het er scheef door gaat en je halve pagina’s mist