Ja dat vind ik dus ook ingewikkeld! Wil ook niet te knieperig over komen maar sommige collega’s ken ik praktisch niet
Ik ken het vooral van grote vriendengroepen, en bijvoorbeeld bij zo’n vriendengroep worden er een beetje ideeën voor het cadeau geopperd en tegelijkertijd een open betaalverzoek. Op een gegeven moment is het budget duidelijk en kiezen we wat we daar dan van halen (en een enkele keer hebben we net niet genoeg voor het grootste mooiste cadeau dat we bedacht hadden en dan springt er iemand/springen er een paar mensen nog bij, en anders halen we iets dat binnen het budget past).
In onze vriendengroep zat tot voor kort best wel een verschil in waar mensen stonden in hun leven, bijvoorbeeld nog studeren of al een tijdje aan het werk. En nu zit er ook best wel veel verschil in budget van iedereen, vanwege werk/lasten/wel of geen partner etc. En de groep waarvoor we cadeaus doen is ook groot dus met de een heb je meer een persoonlijke band dan met de ander, en dat betekent ook dat je voor de een prima 10 euro wil bijdragen en voor de ander prima 25.
Ik vind het echt fijn en mooi en eerlijk, het gaat toch om het idee en niet om het daadwerkelijke bedrag. Ik weet ook zeker dat er geen mensen zijn die 2,50 overmaken omdat ze gierig zijn
In een andere vriendengroep van 10 man ben ik degene met het minste geld te besteden al jaren, en daar wordt inderdaad een cadeau gekozen en dan gedeeld door 9. En dat bedrag wordt steeds hoger waardoor we nu al op 20 euro zitten vaak. Ik vind dat echt best wel kut maar wil er ook niet steeds een punt van maken. Nu kan ik het ook wel betalen maar een paar jaar geleden was het soms echt een flinke hap uit m’n maand budge
Nou kan ik inderdaad best 3 euro missen maar op een gegeven moment kwamen ze drie keer per week en dan tikt het wel aan. Bovendien was het heel vaak voor mensen op een andere afdeling bijvoorbeeld, dat vond ik zo gek, die zag je dan niet eens in het voorbijgaan (er waren 14 verdiepingen)
En toen ik wegging kreeg ik… Niks
(Maar daar ben ik wel overheen inmiddels hoor 🫣)
Oh ja, bij een heel grote groep is het idd wel anders, maar zoals het bij jullie gaat vind ik dan nog wel ok, maar zou het echt krom vinden als dan sommige mensen maar een paar euro bijdragen terwijl sommigen bijvoorbeeld 25 doen, moet wel een beetje evenredig verdeeld blijven.
@PiuPiu toen ik nog in grotere bedrijven werkte gaf ik gewoon alleen voor mijn teamleden en voor de mensen met wie ik daadwerkelijk (goed) contact had, ga geen cadeaus kopen voor Gerda van financiën waar ik ooit een keer twee woorden mee heb gewisseld
Van die pijnlijke korstjes in je neus
Ik regel heel vaak bij ons de cadeaus en doe altijd een open tikkie en mensen geven meestal €5-€15.
Ik vind 2 of 3 euro echt heel weinig! Maar dat is natuurlijk net wat gebruikelijk is en ik vraag idd alleen de mensen die samenwerken met die persoon! We halen meestal ook wel €130+ op dus dan kan je echt leuke cadeautjes kopen!
Ik ben een muzikale release aan het opzetten, om geld in te zamelen voor gaza. En ik kom er nu achter dat giften zakelijk niet meer aftrekbaar zijn vanaf 2025. Om te janken, wat een bizar beleid. Hoop dat ik hier een oplossing voor kan vinden
Ik vind een cadeau van 130+ euro juist heel veel voor een collega. Het gaat toch om het idee, niet in de grootte van het cadeau. Zou zelf 3 euro prima vinden.
Er rijdt een of andere idioot al een uur lang keihard rondjes in zo’n lage, lelijke en dure auto door de wijk.
ik vind dat hier ook altijd irritant, wanneer mensen aan zichzelf refereren met hun gebruikersnaam. ‘m’n moeder zei “vuile_bitch kom je hierheen?” en toen blabla’. en niet alleen omdat het raar klinkt met mijn naam, ik vind het gewoon algeheel stom
Dat als je gesprekken op whatsapp archiveert dit bovenaan komt en dan ook nog een 1 als er een berichtje is. Ik wil het helemaal niet zien haha
Dan moet je toch meer dan een ton ophalen?
Kapotte droge lippen en spicey eten i’m dying
Hm hoe bedoel je?
Wat ik ervan begrijp is dat als ik het zakelijk laat verlopen, wat ik officieel moet, ongeacht de hoogte van het bedrag de belastingdienst mijn opgehaalde/gedoneerde geld dan ziet als mijn inkomen en ik daar dan dus ook inkomstenbelasting over zal moeten afdragen. Terwijl ik dat geld dus eigenlijk helemaal niet “verdiend” heb maar gedoneerd. Waar je daar eerder dan geen inkomensbelasting over had hoeven betalen. Zeer onaantrekkelijk, een risico wat ik financieel eigenlijk niet kan nemen.
Maar ik wacht nog op advies van mijn boekhouder. Ik hoop maar dat dit niet waar is, het lijkt er wel op na de research die we nu hebben gedaan.
Kun je het op de een of andere manier via een gofundme achtige website doen? Dus dat het geld nooit van jou is.
Ja het is zeker veel geld, maar hier gewoon gebruikelijk op de afdeling! En we regelen altijd hele leuke persoonlijke cadeau’s, dus waarom zou je dat niet willen?
Edit: als het een zwangerschapscadeau is doneer ik vaak wel wat minder, maar ik weet dat een vriendin ging trouwens en toen van het geld wel met zn tweeën bij een luxe restaurant konden gaan eten.
Ik denk ook dat we max 2-3 keer per jaar een inzameling hebben dus het is niet dat het constant gebeurd.
Ja daar zijn we nu naar aan het kijken! Thanks voor het meedenken.
Het is alleen zoveel onhandiger/omslachtiger, ik wilde het via bandcamp verkopen wat een goed en aantrekkelijk platform is om je muziek te verkopen. Zo’n plarform vergroot je bereik, wat voor zo’n project essentieel is. Dat valt ermee weg en dat is gewoon frustrerend.
Ik weet niet precies wat je situatie is maar het afschaffen van de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting is vorige week door een amendement van de tweede kamer teruggedraaid en gaat dus niet door.
Ik hoop in ieder geval dat je samen met je boekhouder een goede manier vindt!
Huhh wut, dankje! Krijg ik weer een beetje hoop van.
Beter dat ze het terugdraaien! Met alle bezuinigingen die ze doen zullen giften vanuit bedrijven zo belangrijk gaan zijn komende tijd…
Vind het er ook wel een beetje aan liggen, voor een gewone verjaardag oid vind ik het ook extreem veel, maar als iemand bijvoorbeeld na jarenlang er te hebben gewerkt in goede harmonie weggaat, of met pensioen gaat oid vind ik een tientje of vijftien euro bijdragen niet per se heel veel (heb zelf ook toen ik wegging uit NL en dus ook bij mijn werk daar van mijn team echt een heel leuk en vrij duur cadeau gekregen, vond dat echt zo ontzettend lief)