Waar erger je je aan? #21

Door deze discussie in het topic heb ik al opgevallen rijst van gisteren met gebakken ei en gebakken banaan (die al oud was) gegeten en inderdaad appelmoes gemaakt van een beurse appel. Echt top restjeskoken.

1 like

haar boek solo is ook een aanrader als je daarvan houdt!!!

7 likes

Enige kookboek dat ik van top tot teen heb gelezen op de bank. Mijn leven (en eten) is werkelijk verbeterd door haar.

4 likes

Keskedilles

14 likes

Mij wordt soms gevraagd hoe veel pannenkoeken ik wens te eten :face_with_spiral_eyes:

2 likes

Omg, ik herinner me dit nog van vroeger bij vriendinnetjes eten.

Mijn moeder maakte altijd zelf pannekoeken, en dan kon ik maar 1 a 2 op. Dus toen vroegen ze hoeveel ik er wilde. Bleken ze kant en klaar te hebben en vonden ze (zowel het meisje als de moeder) het raar dat ik 2 zei.

Die vriendschap heeft zich niet verder ontwikkeld. Laat een kind gewoon eten, in plaays van doen alsof die raar is.

4 likes

Wat een leuk boek! Die gaat op mijn verlanglijstje.

2 likes

Nou echt! Ik had bij een ander vriendinnetje ook eens dat er een trommel met koekjes (open!) op tafel stond. We hadden er al een gekregen. Ik pakte een tweede. Die moeder keihard: WAT DOE JIJ NOU?! De toch al verlegen en onzekere ik durfde daarna al helemaal niets meer. Schaamde mij zĂł erg.

Ik geef bij mijn eigen kinderen/neefjes/nichtjes en hun vriendjes&vriendinnetjes altijd van tevoren de grens aan bij dit soort dingen en verder bemoei ik mij niet met wat of hoeveel ze eten.

2 likes

omg wat erg

ik vond het ook altijd zo kut als je dan bij iemand aan het spelen was als kind en dat je dan de hele dag 0 eten/drinken kreeg. en al helemaal als je dan iets zei van ‘vraag aan je moeder of we een snoepje mogen’ en dat diegene dan zei ‘mama, xxx vraagt of we een snoepje mogen’ omg echt nsb-gedrag

33 likes

Omg ik ben een keer gesnitched door vriendinnen bij hun ouders dat ik een appel te snel had weggegooid, zonder hem volledig tot het huis op te eten. Ze waren bij ons op visite, maar namen mij mee op sleeptouw ofzo. Mocht ik van die ouders geen ijsje onderweg en hun dochters wel, want ik had toch geen honger (had de appel immers niet volledig op).

9 likes

Sommige ouders zijn echt raar hĂš? Hier at de moeder van een vriendinnetje een keer de korstjes op van het brood van mijn dochter. Vond mijn dochter ook raar en een vies idee :laughing:

En soms komt ze gewoon met honger thuis van een speelafspraakje. Kregen ze alleen limonade en een snoepje uit school. Terwijl die kinderen echt honger hebben hĂš, uit school. Ik geef ze altijd eerst wat te eten en dan gaan ze spelen.

En vroeger at ik soms voor we samen naar dansles gingen brood bij een vriendinnetje en ik wilde jam eten, van die light jam die was blijkbaar van haar moeder. Toen ging die vriendin aan haar moeder vragen of dat mocht. De moeder zei “ja maar je moet er wel bij blijven staan en kijken of ze niet teveel pakt” echt vreselijk. Voelde me zo niet welkom. Terwijl die vriendin regelmatig bij ons avondeten kwam eten en mijn moeder kookte ook altijd heel lekker Surinaams eten. Maar een boterham met jam dat ging blijkbaar te ver.

15 likes

Wauw echt ongelofelijk naar zulke mensen!! Zo gierig!!

6 likes

Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen hoe je zo kunt zijn tegen een kind? Ik was zelf vroeger echt een verlegen kind en durfde dus echt niets te vragen aan andere ouders. Laat staan dat je ze zoiets hoort zeggen.

Normaal smeren we hier gewoon brood op het aanrecht en eten dat op aan tafel, maar als er kindjes komen spelen zet ik bewust alles op tafel. Al het beleg, brood, crackers, fruit etc. zodat ze gewoon kunnen pakken wat en hoeveel ze maar willen.

1 like

Ja echt zo hard en liefdeloos!

Dat had ik vroeger ook bij sommige mensen! Mijn ouders zeiden toen van ja iedereen is anders en doet dingen anders een volgende keer mag je dan gewoon vragen of ze iets te eten hebben en dan leg je uit dat je uit school altijd trek hebt en thuis dan nog iets eet brood oid omdat je het anders niet volhoudt. Met het hart in m’n keel heb ik dat wel een aantal keren gevraagd oh man ik kan me nog die stress voor de geest halen. Ik kan me geen onaardige reactie herinneren wel verbaasde en een oh joh nooit over nagedacht reacties. Maar goed leuk is anders haha.
Het hielp trouwens wel dat ik wist dat ik dit mocht vragen van mijn ouders uit mezelf deed ik dat niet want het voelde natuurlijk rete onbeleefd en ergens is dat het misschien wel maar ja niets aanbieden is ergens ook onbeleefd. Je weet alleen ook niet wat de financiĂ«le situatie is dus dillema dillema. Ik had later trouwens altijd wel iets extra’s qua eten mee zodat ik dan eventueel zelf wat kon pakken

6 likes

Altijd zo kut als je van ouders eerst hartig op je brood moest en erna pas zoet đŸ«„ ik kon altijd maar 1 broodje op dus moest dan met lange tanden vieze leverpastei wegkouwen ipv lekker hagelslag

Of dat je thee MOEST drinken voordat je een appelsap mocht maar ik vond dat toen ook niet lekker dus kwam nooit op dat punt

5 likes

Het is mn vrije dag en opeens ging alle stroom uit, wat gepland was, maar goed ik had die brief natuurlijk weer niet goed gelezen en dacht zal wel. Duurt van 9 tot 5 uur!! Ik wilde gewoon lekker netflixen :sob: Eigen schuld wel dat ik niet goed heb gepland maar haat mn leven even.

1 like

Bij mijn ex-schoonouders moest ik ook altijd aangeven hoeveel ik wilde. Bijvoorbeeld met hot dogs hoeveel worstjes ik op de broodjes wilde en hoeveel broodjes dan. Vervolgens voel je je zo gebonden aan dat aantal en zit je tegen heug en meug dat laatste broodje te eten wat toch eigenlijk wel teveel was, maar ja je had nou eenmaal gezegd dat je er zo veel wilde. Of als je te weinig had genoemd dan was er ook echt geen mogelijkheid tot een extra broodje, omdat alle worstjes die over waren verdeeld werden over de broodjes van de mannen. Dus dan kreeg mijn ex bijvoorbeeld 3,5 worst op z’n broodje
 zo anders dan hoe het er bij mijn familie aan toe ging waar we eigenlijk altijd veel te veel eten hebben.

2 likes

Volgens mij heb ik dit ook al 3x eerder gezegd, maar toen ik ging lunchen bij een vriendinnetje vroeg die moeder wat ik op brood wou. Ik zei: pindakaas met hagelslag. Zei die moeder: doe maar duur

Ik vond dat als kind ook zo erg dat ik die mensen op kosten joeg blijkbaar. Maar ik at geen boter dus voor mij was de pindakaas gewoon het plakmiddel.

5 likes

Nou wat naar zeg!

In een tv programma De Bondgenoten doen ze ook helemaal moeilijk over beleg op brood, precies wat jij noemt ook. Daar letten ze op elkaar dat het beleg niet te dik wordt gesmeerd bv. Er was laatst een hele discussie dat boter en suiker wel samen mocht maar pindakaas en suiker niet, want dan deed je 2x beleg. Echt peak Nederlandse cultuur dit, ik gun iedereen een royale laag boter én pindakaas én suiker op zijn brood :peanuts:

5 likes