Ook in België mag je niet zomaar van de ene op de andere dag beslissen om je rijexamen te behalen.
Vanaf je 17e kan je kiezen om op eigen houtje te leren voor je theorie of je kan ook theorielessen volgen, 12uur, bij een rijschool. Ik heb de kans gehad om mijn theorielessen op school te doen en daar ook mijn examen. Examen behaald, dan moet je bij het gemeentehuis aangeven of je je stageperiode met of zonder begeleider doet. Ben je twee keer niet geslaagd, mag je nog eens 12 uur les gaan volgen.
Ik denk dat de geldigheid van je voorlopig rijbewijs langer is zonder stagebegeleider maar je moet in ieder geval minstens 5 maanden stage doen en met een stagebegeleider mag je nooit zonder die persoon rijden en enkel op bepaalde dagen en tussen bepaalde uren. Ga je naar de rijschool dat moet je lessen tot je een bekwaamheidsattest krijgt, (minstens 20uur) en zo dus alleen moogt rijden.
Tijd voor je praktijkexamen, heb je lessen bij de rijschool gehad dan kan je met hun auto afrijden. Je kan ook de auto van je stagebegeleider gebruiken of die van jezelf. Het voordeel van die lesauto is inderdaad dat je instructeur kan ingrijpen indien nodig.