Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Ahh ja dan snap ik het.
(Hoewel van de instructeurs niet haha)

1 like

Instructeurs verdienen blijkbaar het meeste aan examens! Qua tijd/kosten-verhouding. Dus veel leerlingen examen laten doen = meer geld dan gewoon veel lessen inplannen.

(Ik heb vorige week toevalljg een halve dag met wat instructeurs + een examinator van het IBKI doorgebracht dus ik ben ineens helemaal in the know haha)

3 likes

Ook in België mag je niet zomaar van de ene op de andere dag beslissen om je rijexamen te behalen.

Vanaf je 17e kan je kiezen om op eigen houtje te leren voor je theorie of je kan ook theorielessen volgen, 12uur, bij een rijschool. Ik heb de kans gehad om mijn theorielessen op school te doen en daar ook mijn examen. Examen behaald, dan moet je bij het gemeentehuis aangeven of je je stageperiode met of zonder begeleider doet. Ben je twee keer niet geslaagd, mag je nog eens 12 uur les gaan volgen.

Ik denk dat de geldigheid van je voorlopig rijbewijs langer is zonder stagebegeleider maar je moet in ieder geval minstens 5 maanden stage doen en met een stagebegeleider mag je nooit zonder die persoon rijden en enkel op bepaalde dagen en tussen bepaalde uren. Ga je naar de rijschool dat moet je lessen tot je een bekwaamheidsattest krijgt, (minstens 20uur) en zo dus alleen moogt rijden.

Tijd voor je praktijkexamen, heb je lessen bij de rijschool gehad dan kan je met hun auto afrijden. Je kan ook de auto van je stagebegeleider gebruiken of die van jezelf. Het voordeel van die lesauto is inderdaad dat je instructeur kan ingrijpen indien nodig.

3 likes

Wow het regent waar je laat achterkwam hier.
Wat suf zeg. Zou denken dat het geen goeie reclame is voor je lesgeefkunsten als je steeds gezakte leerlingen hebt…

3 likes

Maar mag je in Nederland dan niet gewoon met een van je ouders leren rijden? Want zo heb ik leren rijden dus geen officiële lessen bij de rijschool. Ik reed dan met de auto van mijn moeder en heb met die auto ook examen gedaan (België dus)

2 likes

Nee dat mag hier niet. Vind het ook nogal een lijp idee. Je ouders kunnen toch helemaal niet echt ingrijpen in de auto? Behalve aan je stuur trekken. Vind lesgeven best wel een vak apart en vooral met zoiets gevaarlijks als autorijden zou ik mijn ouders daar echt niet mee vertrouwen :skull:

39 likes

& @wiewatwaar Oh dat wist ik helemaal niet! Ik snap het wel hoor, inderdaad je kan als lesgever niet echt ingrijpen, eventueel de handrem optrekken maar dat lijkt me ook niet echt ideaal :smiley: Meestal oefenen mensen dan wel eventjes op een verlaten parkeerterrein vooraleer ze de baan opgaan maar het is inderdaad toch wel een risico.

3 likes

Ik heb zelf beide trajecten gedaan en het klopt wel wat je zegt, alhoewel het blijkbaar statistisch gezien niet eens veel verschil lijkt te maken als je naar verkeersdoden kijkt. Als ik de cijfers van 2023 bekijken schommelen beide landen rond 40 doden per miljoen inwoners (dit voelt echt heel onnozel om te schrijven). Ik denk dat het Belgische model wel als voordeel heeft dat je meer uren in een auto kan doorbrengen omdat het niet per se ontieglijk dure uren moeten zijn.

3 likes

vriend van mij is autocoureur en reed al voor zn 18e op circuit. Hij heeft zonder rijlessen zn examen behaald. zal geen grote groep zijn maar ze zijn er wel.

5 likes

Ja of als je rijbewijs is afgepakt vanwege rijden onder invloed en je je rijbewijs daardoor opnieuw
moet gaan halen.

1 like

Welke cijfers zijn dat? Zou namelijk wel een serieuze trendbreuk zijn, want België heeft historisch veel meer verkeersdoden gehad dan Nederland. Ik vind cijfers uit 2021 met 45 verkeersdoden voor België en 29 voor Nederland (per miljoen inwoners) dat is een erg groot verschil. Ligt natuurlijk niet alleen aan het rijgedrag, maar ook aan de wegen. Over het algemeen zijn er in de EU gelukkig steeds minder verkeersdoden.

2 likes

ik heb deze cijfers gepakt en dan snel gegoogeld naar de inwoners an afgerond (12 vs 18 mil), het verbaasde mij ook eerlijk gezegd

2 likes

Oh interessant, dit verbaast mij ook. Het jaartal waar ik naar keek (2021) is natuurlijk ook afwijkend ivm corona. Maar als je naar de cijfers uit 2011 kijkt is België heel hard vooruit gegaan en Nederland eigenlijk achteruit (al heeft Nederland in 2023 alsnog 10% minder verkeersdoden dan België). België is voor mij toch een beetje het land van de moordstrookjes, maar blijkbaar wel veel verbeterd de voorbije jaren.

5 likes

Die cijfers van dodelijke fietsongevallen blijft zo bizar. Ik hoop dat daar dit jaar grote stappen ingezet gaan worden en dan niet vooral de focus op de fietshelm maar ons hele fietsbeleid mag wel op de schop.

5 likes

De laatste jaren heeft vlaanderen wel veel investeringen gedaan in fiets-infrastructuur en dergelijke, meer autoluwe inrichting van dorpskernen is ook sowieso wel een trend, ook tengevolge dat meer besturen tegenwoordig mobiliteitsdeskundigen aan hebben genomen terwijl dat vroeger bij iemand van de bouwvergunningen bijgegooid werd. Trajectcontrole zal waarschijnlijk ook een groot verschil maken, die hebben echt alles overgenomen.

@Marquez ik snap ergens wel dat de fietsongevallen zo stijgt, de laatste jaren zijn er zoveel mensen gesprongen op elektrische fietsen en speedpedelecs waarbij higere snelheden gehaald worden wat meer gevaar met zich mee brengt…

2 likes

Ja, die speedpedelacs zijn zoooo gevaarlijk. Vind het echt bizar dat die zomaar op het fietspad mogen.

5 likes

ik denk trouwens ook heel vaak dat 2 random dingen/personen hetzelfde zijn en dan kom ik er na jaren achter dat het aparte mensen/dingen zijn. dus ik ben maar begonnen met een lijst bijhouden. enkele voorbeelden:

• moleskin & måneskin
  • david hasselhoff & arnold schwarzenegger
  • uniqlo & miniso ookal bezocht ik allebei
  • donnie darko & buffy the vampire slayer

ik kan er niks aan doen ik blijf zulke verbanden leggen. dit is ook maar een kleine greep uit de collectie

15 likes

Love moleskin en maneskin haha

12 likes

ja ik snapte er niks van, ik dacht echt waarom heeft iedereen het ineens over die overpriced notitieboekjes hahahah

4 likes

Meatloaf en Jack Black! :sweat_smile:

10 likes