Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Ik kom er nu pas achter dat als je weerapp zegt 30% regen. Dat het niet 30% kans is op regen maar er 30% regenval is in de regio.

Hieronder nog even een duidelijkere uitleg.

https://www.libelle.nl/actueel/30-kans-op-regen-volgens-de-weerapp-dit-betekent-dat-percentage-echt-en-het-is-niet-wat-je-denkt~b355d0bb/

Nu weet ik niet of dit de beste bron is tbh haha

15 likes

Hahah ik snap het nog steeds niet echt, wat heb je dan aan dat percentage? Ik snap dat met 90% de kans dat je natgeregend wordt groter is dan met 10%, maar het is dan ook afhankelijk van hoe groot dit gebied is wat dat percentage zegt? 🫨 krijg echt flashbacks naar wiskunde A

4 likes

Ik dacht dat het dan 30% van de dag regende! Maar dat klopt ook al niet.

3 likes

Het is toch zo dat de kans 30% is? Dus als we tien van dit soort dagen hebben regent het op drie van die dagen.

Nee, het is 30% van het gebied krijgt regen. Dus bij 10 van dat soort dagen als jij je net telkens in het andere gebied bent krijg je helemaal geen regen.

6 likes

Ik zie dat Libelle dat inderdaad schrijft maar in een ander artikel lees ik: ‘Het KNMI definieert de kans op neerslag als: ‘de kans dat iemand op een willekeurige vaste plek in Nederland op een dag (00-24 uur) neerslag krijgt.’

5 likes

Maar meestal kijk je toch naar het weerbericht van het gebied waar je in bent dus dan komt 30% kans op regen gewoon op hetzelfde neer.

9 likes

Ja, dat lijkt mij ook!

3 likes

Ja ze bedoelt als je je dan net in de 70% van het gebied bevindt waar toch geen regen valt. Maar ik vind dit allemaal takke verwarrend.

Edit: wacht ik snap nu wat je zegt. En dat klopt. Als er in 30% van een gebied regen gaat vallen is dat gelijk aan 30% kans op regen oke opgelost byeee

5 likes

Het ijzer dat in appelstroop zit komt uit de bieten die erin zitten, niet de appel.

6 likes

Het woord soortement.

Ik las het net in een boek. En ik dacht: maar dit is toch niet echt een woord?

Ik ken de uitdrukking wel, ik gebruik het zelf niet, maar hoor het mensen wel eens zeggen.
Dan klinkt het als …’ een soortemet’… maar dat het een echt woord is? :flushed:

Haha wat bizar.

2 likes

Dat wist ik ook niet! Ik dacht dat dat echt zo’n beetje boers woordje was van binnensmonds pratende mensen :joy:

4 likes

Suikerbieten :rofl: Specifiek suikerbietensap. Ik had even een error en dacht dat je letterlijk rode bieten bedoelde. :sweat_smile:

3 likes

Ik snap de verbastering naar het laatste ‘ment’ ook niet. Soortemet is al lelijk maar soortement al helemaal

6 likes

Nou dit dus!!!

2 likes

Het komt van (as)sortiment, niet van soortemet

Ik gebruik het soms zelf wel, maar ben ook wel een beetje een boers type dat binnensmonds praat dus checks out haha

6 likes

Wat is soortemet dan?

3 likes

Niks, het is soortement

7 likes

Niks inderdaad maar ik kende de uitdrukking alleen maar uitgesproken als een binnenmonds ‘soortemet’. Dacht dus echt niet dat het oprecht een woord was ( en dan dus geschreven als soortement).
Ik vind het ook een beetje een kinderlijke uitdrukking. Mijn kinderen zeggen het wel eens.

2 likes

Ja maar ik bedoel, wat dacht je dan dat soortemet betekent?

1 like