Fun fact: dit heet (volgens mij!! Taalkundigen correct me if I am wrong, in ieder geval is dat zo bij melk - mellek) een svarabhaktivocaal, dat je zo’n uh-klank (sjwa) invoegt in de uitspraak.
Oh is dat net als fire in het engels? En prayer?
Altijd als ik een Amerikaanse leerkracht 'Shwa sound" hoor uitspraken denk ik dat mijn oren gaan bloeden
Of zoals in het Nederlands alle voltooid deelwoorden die met ge- beginnen, waarbij ge als guh wordt uitgesproken.
Of alle werkwoorden die op -en eindigen waarbij deze -en eerder als -un of -uh uit wordt gesproken.
De sjwa is blijkbaar de meestvoorkomende klinker in de Nederlandse taal.
Weet ik niet, volgens mij niet bij prayer in ieder geval, want daar schrijf je de e voor de r. Het is alleen een klinker die je toevoegt om de uitspraak vloeiender te laten lopen. Dus in het Nederlands melk-mellek, erg-errug, film-fillum. En in het Hebreeuws bijvoorbeeld kan het ook een a-klank zijn, Arabisch een i. Heb helemaal zin om weer terug naar school te gaan nu.
Is een sjwah hetzelfde als een stomme e?
Ik voel me best dom nu haha, ik geef al 15 jaar les op de basisschool.
Ja, dat is hetzelfde.
Dat ontlasting alleen poep is. Ik dacht plas of poep.
Dat krijgt “dunne ontlasting” inderdaad wel een andere wending.
Volgens mij is het een term die vooral in taalkundige dingen gebruikt wordt. Ik heb de lerarenopleiding Engels gedaan en ken de term/weet wat het is/hoe het werkt omdat ik het vak fonetiek kreeg, anders had ik dit ook echt niet geweten. Kan me niet voorstellen dat het relevant is in een andere context dan als je echt specifiek iets doet met de achtergrond van een bepaalde taal. Echt niet dom dat je het niet weet als leerkracht op een basisschool vind ik iig.
Mijn kinderen hebben dit op school geleerd, gewoon regulier basisonderwijs. Zal wel per methode verschillen ![]()
Ik weet best wel wat van voetbal en het interesseert me vaak ook best wel, maar ik kwam er vandaag pas achter dat het WK niet alleen in Amerika is, maar ook in Mexico en Canada, hahaha huh echt heeelemaal gemist.
Ik wist het ook niet tot vandaag! ![]()
Andersom kwam ik er vandaag pas achter dat het blijkbaar in Amerika is
alleen omdat ik een email van mijn werk kreeg dat er mogelijk op sommige dagen langere reistijd naar werk kan zijn doordat er dan wedstrijden gespeeld worden.
Echt jammer van die mail, had het ergens wel lachen gevonden als je ineens random een soort Oranje parade voorbij zag komen.
Ik weet niet of ik mezelf nog met goed fatsoen een taalkundige kan noemen haha maar ik denk dat het in het geval van Feyenoord geen svarabhaktivocaal is omdat je de ‘e’ wel schrijft? Dan zou ‘Feynoord’ zeggen eerder syncope zijn
Dank je! Haha, waar ik pas heel laat achter kwam: dat je Feyenoord met een e schrijft.
Dat Michael Bublé Canadees is
Dat OneRepublic helemaal niet Duits is. Toen Apologize uitkwam woonde ik in Duitsland en daar werd het gebruikt als soundtrack van een film, met de acteurs in de clip en nam ik aan dat ze Duits zijn. Ik luister verder niet echt naar ze, maar had het nummer toegevoegd aan een Deutsche Bangers playlist waarna iemand me erop wees dat ze dus helemaal niet Duits zijn.
Haha OneRepublic in de Deutsche Bangers playlist maakt dit verhaal wel echt af😅