Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Dat dit ook een soort blokfluiten zijn.

Heet paetzold.

Ook onder de indruk van die gebogen fluiten, die had ik nooit eerder gezien haha.

5 likes

ik walg altijd van dat getuf en geslurp aan die blokfluiten. :nauseated_face:

7 likes

:nauseated_face: omg krijg nu een flashback dat mijn juffrouw uit groep 4 of 5 op mijn speelgoed blokfluit ging spelen. Vond het zo goor… En klasgenoten keken allemaal met medelijden naar mij :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

8 likes

Ik kwam er door een televisie aflevering van ‘Over mijn lijk’ achter dat het ‘SCEN-arts’ is en niet ‘scan-arts’. Dat is de arts die als tweede, onafhankelijke arts een gesprek voert als iemand euthanasie wil. Ik dacht altijd dat het ‘scan-arts’ was als in, dat diegene komt ‘scannen’ hoe het met je gaat en of je euthanasie kan krijgen. Ik vond het altijd al een beetje apart maar had er nooit verder over nagedacht. Maar het is dus een afkorting en staat voor: Steun en Consultatie bij Euthanasie in Nederland.

11 likes

Dit heb ik vaker gehoord, zou indd een gekke term zijn. Even langskomen en een complexe situatie met iemand die dus ondragelijk lijdt even scannen. Komt over alsof je er eventje langswipt en even een blik werpt op de patient terwijl het oordeel wel belangrijk is.

1 like

Echt he. Het is ook onlosmakelijk verbonden met kwijlkleuters in m’n hoofd.

3 likes

In een kringloop waar ik regelmatig ben, hebben ze meerdere blokfluiten liggen in een vitrine. En elke keer denk ik weer dat je dan eigenlijk een buis met oud kwijl koopt. Handig als je iets wil met DNA, maar verder gewoon ranzig

6 likes

Dat Amerikanen als ze iemand aanduiden met ‘vet’ (‘He is a vet’) meestal ‘veteran’ (veteraan) bedoelen en niet ‘veterinarian’ (dierenarts). Ik vond (tot voor kort) al dat ze zoveel dierenartsen hebben daar… :smiling_face:

36 likes

Iemand uit mijn klas (pabo) dacht bij vet ook aan dierenarts en toen zei ik nee, veteran, in het nls veteraan. Wist ze niet wat een veteraan was :exploding_head:

4 likes

Dat je Jutta (Leerdam) blijkbaar uitspreekt als Joeta

5 likes

Oke dit is dus echt heeeel dom, maar ik weet nu pas dat bezine gemaakt wordt van olie… :sob:

14 likes

:face_with_raised_eyebrow: heh

1 like

Wist je dit ook niet of probeer je nu de nadruk te leggen op hoe dom het is? :joy:
Ik roep Willem Wever even erbij voor de uitleg:

7 likes

Oh nu het over benzine gaat, ik kwam er pas een tijdje geleden achter dat het doorzichtig is. Ik dacht altijd dat het de kleur van olie had :sweat_smile:

15 likes

Ik dacht altijd dar het zwart waa haha

8 likes

Nee ik wist het ook niet haha

1 like

Dat is ook wel super verwarrend want echt niemand gebruikt het volledige woord veterinarian voor dierenarts, dus ze gebruiken het woord “vet” voor twee heel verschillende dingen.

1 like

Dat auto crashtests worden uitgevoerd met dummies die gebaseerd zijn op de gemiddelde norm man uit de jaren 70 waardoor vrouwen 47% meer kans hebben op letsel bij een ongeluk.
Dat sinds dit jaar wel met vrouwelijke dummies wordt getest maar dan wel alleen op de bijrijder stoel.

Dat spraakherkenning meer moeite heeft met een vrouwen stem omdat dit blijkbaar gebaseerd / getest is door de ontwikkelaars die dan ook weer een man zijn. En omdat te veranderen moeten er misschien meer vrouwen in deze ‘tech’ branche werkzaam zijn maar de sollicitaties bij zulke bedrijven wordt uitgekozen door software die ook weer is geprogrammeerd om het mannelijke geslacht uit te kiezen.

Dat de symptomen die meestal aangeschreven worden aan een hartaanval vaak ook zijn gebaseerd op het mannelijke geslacht, de symptomen bij een vrouw zijn anders, hierdoor wordt er bij vrouwen vaak hart en vaat ziekte later / te laat geconstateerd en is er dus een grotere kans dat de vrouw hierdoor komt te overlijden.

En ja, ik keek Arjen Lubach op internationale vrouwendag. Maar ik vond dit toch wel even shocking feitjes.

23 likes

Je zou bijna denken dat de wereld is afgestemd op mannen. :smiling_face_with_tear: Volgens mij is hier ook een (Nederlandse?) docu over, kom alleen ff niet op de naam.

Edit: Reference man is de docu

9 likes

Ja! Had het heel snel opgezocht en in m’n bericht gezet, haha. Wil ‘m zelf ook nog kijken, dus dat ga ik ook maar eens doen morgen.

6 likes