@Krabsalade ik ben ben heel blij dat ik je hier ‘ken’ en hoe je iedereen altijd bereid te helpen.
Ik denk dat je een hele fijne arts bent.
In een sector waar het ook steeds moeilijker wordt.
Ik denk dat we het niet persoonlijk moeten maken. Maar wat jij hier zegt, is heel belangrijk en moet gezegd kunnen worden. Want er is wel degelijk een cultuurprobleem en er zijn blinde vlekken. De voorbeelden en ervaringen die hier te lezen zijn, staan niet op zichzelf. De enige weg naar verandering is zorgen dat het bespreekbaar wordt.
Je reactie raakt me enorm. Ik heb het zelf niet zo helder kunnen verwoorden en ben je dankbaar dat jij dat wel kon.
Tot slot: ik ondervind in mijn dagelijks leven nog steeds hinder van wat er bij mij gebeurd is. Daardoor raak ik nogal snel in paniek als ik met zorgverleners te maken krijg. Ik heb meer dan eens over mijn angsten en vragen rondom medische situaties op het forum gepost. De mensen hier hebben me altijd heel goed proberen te helpen ook al reageren ze hier gewoon als privé-persoon.
Edit: dit draadje geeft goed inzicht in de houding tegenover vrouwen in de gezondheidszorg: https://twitter.com/JetRoz/status/1501218287983763458?t=9VDayR2brocGd37fEzfYvA&s=08
Dat mijn CV-ketel elektrisch is.
Na een winter kou lijden omdat ik stress had over de gasprijzen
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een kattebeet niet miniem is en dat je HA goed gehandeld heeft. Een kat heeft hele gevaarlijke bacteriën in de bek, dan moet je sowieso altijd heen voor een tetanusprik (als die tenminste verlopen is).
Ik was in beide handen gebeten door een kat en ben een tetanus shot wezen halen. De dokter zei inderdaad dat het vaak gaat ontsteken door de bacteriën in hun mond en dat was ook zo, de volgende dag kon ik al terug voor antibiotica
Dat Spangas nog bestond. En dat Spangas en Zoop niet hetzelfde zijn. Ben weer helemaal bij zeg maar.
Dat hechtingen niet met naald en draad gedaan worden. Althans, niet met een gewone naald. Maar dat de “naald” dus al vast zit aan t draad zelf.
Vind t ook echt bijzonder dat ik hier nu pas (door een tiktok) achter kom want ik kijk greys anatomy en chicago med enzo. Denk dat ik er nooit echt bij nagedacht heb verder en er altijd maar gewoon vanuit ging dat 't op dezelfde manier gebeurt als wanneer je twee stukjes stof met naald en draad aan elkaar maakt??
Stel je voor dat je moet gaan hechten, en eerst moet je het draad door het oog van de naald zien te krijgen. En dan halverwege de wond glipt opeens dat draad weer uit het oog van de naald en kan je weer opnieuw gaan pielen. De horror.
Hahahha ja echt hoor. Dan is hechtdraad toch wel iets handiger
En het is niet alsof die naald hergebruikt kan gaan worden
Maar doen ze dan ook gewoon zo’n knoopje aan het einde van de draad of hoe werkt dat eigenlijk precies?
De meest gebruikte hechtingen zijn inderdaad zoals op jouw foto, maar je hebt ook losse naalden waarop je zelf een losse hechtdraad op kan zetten:
Deze zijn er in veel verschillende maten. Het hechtdraad hoef je niet door een oogje te pielen maar kan je er achter haken en dan blijft hij stevig genoeg aan de naald zitten om er een steek mee te zetten. Vervolgens kan je de draad weer gemakkelijk van de naald halen en knopen.
@ixxi je hoeft een losse hechtdraad dus niet vast te knopen aan een losse hechtnaald!
Er zijn echt heel veel verschillende soorten naalden en draden voor alle soorten weefsels!
Zijn alle hechtnaalden gebogen of heb je daar ook nog verschillen in? Zo fascinerend. Ik had voordat @Tamara gisteren de foto en het bericht deelde ook geen idee.
En met die handschoenen lukt het überhaupt al niet echt om normaal te knopen laat staan om een draad door het oog van de naald te krijgen.
Je hebt ook rechte naalden maar die worden zelden gebruikt, en als ze gebruikt worden dan wordt het voor de huid gebruikt.
@Broodrooster als je de juiste maat handschoenen aan hebt moet dat geen belemmering zijn! Je gevoel is misschien wat minder maar dat went snel.
Nee ik heb kleine handen val tussen twee maten in komt niet goed haha. Doe het vak al 10 jaar.
Ik krijg flashbacks naar toen de huisarts de scheur in mijn onderlip zonder verdoving ging hechten
Zeg dat tegen gynaecologen, die gekkies doen alles met een rechte naald. Ik kon daar echt niet mee overweg.
Wij binnen de long doen ook bijna alles met een rechte naald. Maar kan ook wel ziekenhuis gebonden zijn.
Oh grappig! Ik heb in 3 ziekenhuizen nog nooit een rechte naald gekregen, zal dan lokaal verschillen inderdaad. Heb je ook wel eens kromme naalden gebruikt? Maakt het uit? Bij die grote buikwonden vond ik het nog wel logisch, maar bij 1 steekje naast een drain ofzo lijkt het me zo lastig, dan moet je een stukje huid optillen anders kom je niet weer buiten stel ik me zo voor?