Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Dat Dubai een stad is en niet het land :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

21 likes

Ik kom er net achter dat Gold Coast geen regio is in Australië maar een stad

10 likes

Ik kom hier ook nu pas achter

4 likes

Een emiraat, niet een stad, toch? Of is dat weer hetzelfde :grimacing:

1 like

Dubai (de stad) is de hoofdstad van het emiraat Dubai, maar het overgrote deel van de bevolking van het emiraat woont in de stad.

5 likes

Thanks, weer wat geleerd :smiley:

6 likes

Haha Byron Baes?

1 like

Ja :joy:

6 likes

Ik kom er nu dus ook achter dat de vlaggen van de verschillende emiraten (waaronder Dubai dus valt) ook interessant zijn

en nog twee die naast rood en wit nog wel een wapen en/of tekst hebben

8 likes

Dat de niet-werkende nier er (meestal) niet wordt uitgehaald bij een niertransplantatie, maar ze die gewoon laten zitten en de donornier erbij zetten. :astonished:

43 likes

Klopt inderdaad, mocht de donornier dan afgestoten worden dan is er nog iets van nierfunctie over van de oude nieren.

Als de donornier goed werkt dan verschrompelen de oude nieren overigens wel.

8 likes

Lossen die verschrompelde nieren dan op of oid blijft dat gewoon voor altijd in je lichaam zitten?

Die blijven zitten, zitten niet in de weg.
Soms krijgen mensen er steeds ontstekingen aan, dan kun je besluiten ze weg te halen. Of als iemand bijv. cystenieren heeft die mechanische problemen geven (doordat je buik dan te vol zit) of als die cystes steeds ontstoken raken dan is dat ook soms een reden om een of beide originele nieren weg te halen.
Als iemand een donornier heeft gekregen die op een gegeven moment niet meer werkt blijft die ook zitten. Als hij dan opnieuw een donornier krijgt (aan de andere kant) kan iemand dus rondlopen met 4 nieren tegelijk.

40 likes

Wat ook heel bijzonder is (vind ik) is dat de overgebleven nier van de donor het werk van de weggehaalde nier voor een deel overneemt. Zo kun je dus eigenlijk vrijwel zonder beperkingen leven met één nier.

2 likes

Een familielid van me heeft maar één nier, aangeboren zeg maar. Diegene kwam er per toeval achter en heeft er dus ook geen last van. Zo bizar vind ik dat!

4 likes

Mijn vader ook inderdaad

4 likes

Ja heel bizar! Er zijn ook mensen die geboren worden met 3 nieren.

4 likes

Dat Swarovski verrekijkers verkoopt die tussen de €2000,- en €3000,- kosten :rofl:

5 likes

Dat Rupert Grint (ron uit Harry potter) getrouwd is en een kind heeft :sob: :sob:

Zag de hogwarts reunie op hbo max, en rupert is/was mijn crush. En toen zei hij dat ie een kind heeft. Whaaaat.

4 likes

Niet bij alle vaatwassers! Ik heb een vrij oude en heb laatst bijna de la gesloopt omdat ik m naar beneden wilde duwen. :joy:

2 likes