Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Wtf dat dacht ik ook altijd???

4 likes

Mijn vriend had gister een mooie: die kwam gister pas achter de betekenis van Netflix and chill

6 likes

Hier ook. Ik associeerde het met het tropenrooster op de basisschool.

4 likes

Had ik ook… tropen rooster… chill rooster waarbij je vroeg klaar bent en lekker buiten kan spelen hahaha.

5 likes

Net opgezocht wat het betekent, want dit dacht ik ook???

1 like

Ik kwam hier paar jaar geleden achter toen ik voor een MAP bij de apotheker stond die vroeg of ik wist wanneer ik mijn eisprong had gehad. Dag voor het gescheurde condoom-accident, dus ik vond het heel spannend die maand. Gelukkig heb ik toen karma punten kunnen ruilen en kwam mijn menstuatie die maand een paar dagen eerder.

Ik dacht dat MAP een soort mini-abortie-pil was, wat het samengesmolten ei+zaadje weer stuk maakte. Niet dus, als dat toevallig al is gebeurd, doet die MAP helemaal niks.

7 likes

haha ja dit, en dan nog erger toen ik er achter kwam dat boven de 75kg dat hele ding nauwelijks meer werkt

3 likes

@kali Ik denk dat eigenlijk veel mensen dit denken.

@Honey Echt?? Ik heb zichtbaar obesitas en daar heeft een apotheker nooit wat over gezegd?
En vroeger (want ja, ik ben oud) moest je zelfs eerst langs de huisarts en toen zat ik ook al bijna aan de 75 kg. Ook nooit gevraagd naar mijn gewicht.

5 likes

In het medicatie handboek voor artsen en apothekers staat het volgende:

8 likes

Ik hoorde vandaag in de Damn, Honey podcast dat de map door een Nederlander is uitgevonden! (En dat abortus voor het eerst legaal was in Rusland of all places)

4 likes

Je kunt wel nog een koperspiraal laten plaatsen binnen 5 dagen na de onbeschermde seks.

https://t-safe.nl/morning-aftermethode/

3 likes

Ca 24h na je ovulatie ben je ook niet meer vruchtbaar tot je volgende cyclus dus dan is de kans op een zwangerschap sowieso al zo goed als nul.

6 likes

Ik dacht altijd dat de eicel na de eisprong nog zo’n 3 tot 5 dagen bleef leven.

1 like

Nee, dat zijn zaadcellen! Daarom kun je in principe van seks 5 dagen voor je eisprong nog zwanger raken als er tijdens de eisprong nog levende zaadcellen rond zwerven. Dat is dus het moment dat een MAP zin heeft.

We leren zo veel bij biologie over menstruaties maar wanneer een MAP nut heeft en wanneer niet weet bijna niemand :sweat_smile: Een vriendin zei laatst ook nog heel nonchalant ‘ja als voor het zingen de kerk uit toch fout gaat dan neem ik gewoon een morning after zodat ik zeker weet dat het goed gaat’.
Kom je toch van een koude kermis thuis

3 likes

Oooh, hahaha stom dat ik die door elkaar haal
:rofl:
Je kan dan nog wel de pech hebben dat je een dubbele eisprong hebt. :confounded:

2 likes

Volgens mij kan dat ook niet. Alleen binnen 24 uur van elkaar, en dan heb je dus een kans op een tweeling. Maar dat verlengt je vruchtbare moment niet per se.

1 like

Ik was in de veronderstelling dat alle foetussen tot 12 weken ofzo altijd gelijk in grootte zijn.
En bij mij werd bij de 1e termijnecho baby a op 11 weken en 5 dagen gemeten qua grootte en baby b op 12 weken en 1 dag. Vandaar dat ik dus eigenlijk dacht er 3 dagen tussen de 2 eicellen had gezeten.
Maar moet zeggen dat ik me er verder eigenlijk ook helemaal niet in verdiept heb. :sweat_smile:

2 likes

Oh ja dat is dan een logische gedachte haha. Maar zover ik weet is dat dus onmogelijk! Ze komen uit dezelfde ovulatoire fase en die duurt maar 24 uur.

2 likes

Overigens, de website van sense is lekker bezig. Die plaatsen gewoon dit in de intro:

“Ben je een meisje en heb je onveilige seks gehad met een jongen? Als je daarna de morning-afterpil slikt, word je niet zwanger.”

Dat is dus niet hoe het werkt hè sense. Ze nuanceren het wel ietsjes daarna maar als 16 jarige in je paniek kan ik me zo voorstellen dat je niet het hele stuk uitgebreid doorleest.

6 likes

Het verbaast mij sowieso dat zoveel mensen niet veilige methodes toepassen om zwangerschap te voorkomen (voor het zingen de kerk uit, gokken op seks buiten eisprong om) en dan toch nog verbaasd zijn als ze toch zwanger zijn. HOE kan dat onverwacht zijn?

9 likes