Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Wat een jubelton is.

5 likes

Ik heb ook gegoogled nav het kopen zonder kijken topic :clown_face:

3 likes

Hij verdwijnt volgend jaar (gelukkig). Of nouja verdwijnt, wordt veeeeeel lager dan een ton dus dan klopt de naam niet meer. En in 2024 verdwijnt hij.

1 like

Waarom gelukkig? Is toch mooi als je zoiets kunt krijgen van je ouders? (Niet als sneer, oprecht benieuwd naar je visie daarop)

2 likes

Je vraagt het niet aan mij, maar ik vind het best wel krom dat je voor elk ander doel dan een huis kopen vanaf een paar duizend euro al schenkbelasting moet betalen en voor een huis je opeens een ton belastingvrij kunt schenken. En als de regeling maar lang genoeg zou blijven bestaan werkt het ook langdurige ongelijkheid en een kloof tussen arm en rijk in de hand omdat inkomsten uit werk enorm zwaar belast wordt, en je vermogen tot een ton zonder belasting te betalen van generatie op generatie door kunt geven. En ook door meerdere personen (ouders, grootouders, ooms/tantes etc). Ik ben geen econoom maar ik kan me ook voorstellen dat het prijsopdrijvend werkt.

Dus ja, voor het individu is het chill maar voor de maatschappij heeft het schadelijke effecten.

23 likes

Heel mooi. Maar het is toch idioot dat je daar geen belasting over hoeft te betalen. Als je een ton kan schenken kun je daar ook belasting over betalen.

7 likes

Ja eigenlijk wat hier boven al gezegd wordt haha, het werkt prijsopdrijvend en zorgt daarnaast ook voor ongelijkheid. Ik hoop dat door de afschaffing de huisprijzen wat stabiliseren, hoewel ik mij af vraag of dat daadwerkelijk gebeurt want zoals @Banananana al zegt: als je een ton kan schenken dan kan je er ook wel belasting over betalen. Maar het maakt schenken in ieder geval wel minder aantrekkelijk.

1 like

Ja ik snap jullie. Ik dacht vanuit de individu die dat krijgt (en dagdroomde weg bij de gedachte hoe het zou zijn als wij dat kregen haha) maar maatschappelijk gezien voelt het wel wat oneerlijk aan idd!

5 likes

Ben bang dat daar nog wel wat meer voor nodig is dan het afschaffen van deze regel

1 like

Dat Longcovid niets te maken heeft met je longen, maar dat het om de langetermijngevolgen gaat. Ik geloof echt niet dat de rest van het gezelschap het wel wist, maar ze deden in ieder geval alsof dat súperlogisch was en “Wist je dat echt niet?”. Toch teleurgesteld in mijn algemene kennis nu.

11 likes

Klopt. Het zijn volkomen leken die het recht niet kennen en die ook (meestal) niet getraind zijn in het objectief bekijken van zaken. Ik vind het een heel primitief systeem. Ben ook heel benieuwd wat de uitkomst is van het Johnny Depp/Amber Heard proces :smiling_face:

2 likes

God ja ben blij als dat voorbij is want word echt moe van die 63827363 filmpjes erover per dag en mensen op insta die dat gaan livestreamen??

15 likes

Wow, wat? Ik dacht dat ook altijd. Of dat er tenminste counseling aanwezig is ofzo. Blij dat ik daar niet woon, het zou me niks lijken om in zo’n jury te zitten.

1 like

Ik kwam pas vandaag achter dat juryrechtspraak ook hier in Europa is. Ik dacht echt tot de dag van vandaag dat het iets typisch Amerikaans was en wij in Europa dat niet kennen, maar blijkbaar werkt het rechtspraak in België ook met een jury.

6 likes

Niet alles hoor, enkel wat voor het hof van assisen komt. Dat zijn enkel de zwaarste zaken zoals moord

1 like

Dus alleen de zwaarste zaken komen voor een jury? Of lees ik het verkeerd? Dat lijkt me juist echt vreemd en kwalijk

6 likes

Klopt, enkel de zwaarste zaken verschijnen voor een jury. Er is hier tegenwoordig ook wel wat debat over de zin van een jury, en of dat behouden moet blijven.

3 likes

In VK ook!

Vind het idd ook zo niet Europees.

4 likes

Troost je, dit is voor mij ook nieuw.

Dat Aruba kleiner is als Bonaire. Maar ik zag ook dat Texel kleiner is als Terschelling. Dat klopt toch niet?! Als je gewoon googled zeggen ze dat Texel groter is, nou dat lijkt me zo te zien wel duidelijk. Maar als je dan oppervlakte googled zeggen ze ineens Terschelling.