Het is daar nu twee dagen Bank Holiday door de Jubilee.
Dit klinkt gewoon alsof ze iets hebben verzonnen, ik vind dat wij dat ook kunnen doen
Welke in belgie dan?
Want ik kreeg een keer op mn dak dat Nederlanders dan voor alles een feestdag hadden. Eh?? En toen weer van duitsers dat zij juist het meeste hadden want zij hebben nog enorm veel van die christelijke feestdagen.
Volgens de MTV popup video van Baby One More Time (ik ben bejaard ok) hebben kids in Nederland de minste vakantiedagen van Europa Waarom weet ik dit nog en onthoud ik nooit dingen die ik wel moet weten?
Nieuwjaar: Zaterdag 1 januari 2022
Paasmaandag: Maandag 18 april 2022
Dag van de arbeid: Zondag 1 mei 2022
O.H. Hemelvaart: Donderdag 26 mei 2022
Pinkstermaandag: Maandag 6 juni 2022
Nationale feestdag: Donderdag 21 juli 2022
O.L.V. Hemelvaart Maandag 15 augustus 2022
Allerheiligen: Dinsdag 1 november 2022
Wapenstilstand: Vrijdag 11 november 2022
Kerstmis: Zondag 25 december 2022
Echt een karige ellende wat we in Nederland hebben. Elk jaar rond deze tijd ben ik hier weer teleurgesteld over
Hoeveel betaalde feestdagen hebben jullie dan?
Qua wettelijke vakantiedagen is het bij ons 20 dagen voor een fulltime (meer bij sommige werkgevers en ambtenaren). Komt vaak nog inhaalrust bij en anciënniteitsverlof.
Dan komt het toch best overeen uit denk ik
Wettelijk 20 betaalde vakantiedagen en 7 betaalde vrije feestdagen
Ja hier hebben ambtenaren ook meer dagen.
Feestdagen die echt voor iedereen vrij zijn (tenzij je natuurlijk op een vliegveld werkt ofzo waar het 24/7 open is):
Nieuwjaarsdag: zaterdag 1 januari 2022, maarja weekend dus pech
Paasmaandag: maandag 18 april 2022
Hemelvaartsdag: donderdag 26 mei 2022
Pinkstermaandag: maandag 6 juni 2022
Kerstmis (eerste en tweede kerstdag): zondag 25 en maandag 26 december 2022. Dit jaar dus maar 1 werkdag.
Eerste paasdag en eerste pinksterdag heb ik eruit gehaald want die vallen altijd op een zondag.
Dus dat is dit jaar 4 werkdagen in totaal.
1 keer per 5 jaar (de eerstvolgende is in 2025):
Bevrijdingsdag: 5 mei
En de meeste werkgevers geven je ook vrij op:
Koningsdag: woensdag 27 april 2022
Sommige werkgevers geven deze dag ook vrij, maar niet veel werkgevers doen dat:
Goede vrijdag: vrijdag 15 april 2022
Als je dus een chille werkgever of CAO hebt en Koningsdag en goede vrijdag vrij krijgt heb je dit jaar 6 werkdagen vrij gehad.
Normale vrije dagen
Als je 40 uur per week werkt heb je volgens de wet recht op 20 normale vrije dagen. Soms hebben CAO’s wel iets van 5 extra vrije dagen die de werkgever dan zelf in mag delen, dus dan heb je verplicht vrij. En sommige werkgevers geven bijvoorbeeld 25 standaard vrije dagen in plaats van 20. Maar dat hangt dus af van waar je werkt — het kan ook gewoon 20 vrije dagen en verder alleen feestdagen zijn.
Maarja 4 werkdagen aan feestdagen dus dit jaar als je geen vrij krijgt op goede vrijdag en Koningsdag. Haha lijkt net een heel opstel zo, maar heb er maar even wat kopjes in gegooid anders was het echt half onleesbaar
Zoveel heeft VK niet! Dit jaar 9 door Platinum Jubilee, maar normaal 8
Upcoming bank holidays in England and Wales2023|
2 January|Monday|New Year’s Day (substitute day)|
|7 April|Friday|Good Friday|
|10 April|Monday|Easter Monday|
|1 May|Monday|Early May bank holiday|
|29 May|Monday|Spring bank holiday|
|28 August|Monday|Summer bank holiday|
|25 December|Monday|Christmas Day|
|26 December|Tuesday|Boxing Day|
Die Augustus Bank Holiday is wel een favoriet
Oh ja als jullie je feestdag in het weekend hebben is het “pech” toch? In België mogen we ze dan op een latere moment inplannen, dus ongeacht wanneer ze vallen 10 vrije (feest)dagen.
Ja helaas wel, gewoon pech dan als ik het goed heb onthouden heeft Engeland volgens mij ook zoiets, dat het dan op de eerstvolgende maandag valt ofzo. Echt jaloers op haha
Dat is wel zuur
Omg dit is geweldig.
@kaneel nog een kleine aanvullig: of bevrijdingsdag 1 keer per 5 jaar een vrije dag is ligt aan je cao/werkgever. Is helaas bij mij dus geen vrije dag
Ah nee zo stom!
Hadden ze in Belgie dit jaar ook niet een feestdag die in het weekend viel, verzet naar de vrijdag na hemelvaart zodat iedereen lang weekend had?
Oh dat weet ik niet meteen, ik dacht dat ze normaal gezien vrij datum- of weekdaggebonden (met de christelijke rond Pasen) zijn.
Neen, niet iedereen maakt met Onze-lieve-heer-hemelvaart de brug. Bij federale ambtenaren wordt dit elk jaar door de vakbonden onderhandeld en toegekend, maar is bedrijfsafhankelijk.
Er zijn 10 wettelijke feestdagen in België en hoe die ingehaald worden omdat ze in het weekend vallen, kiest het bedrijf zelf. Vaak de maandag erna of zelf te kiezen door de werknemer. Bij mij (federeaal ambtenaar) worden die opgespaard om tussen kerst en nieuw vrijaf te hebben. Ik kies dit niet, wordt voor mij zo bepaald.
Maar hoe het ook geregeld is: je hebt altijd (minimum) 10 wettelijke feestdagen als werknemer in België als je voltijds werkt.
Als maandag je vrije dag is door deeltijds werken, dan mis je wel elk jaar Pinkstermaandag en Paasmaandag.