Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Tenzij je deeltijds werkt met een uitgesmeerd rooster, dan moet je die uren niet inhalen. (Waar ik op dit moment heel blij mee ben.)

2 likes

Aah, daar heb ik geen weet van, klinkt ook wel logisch.
Ik werk gewoon standaard kantooruren en hier zijn de mensen hun feestdag kwijt als het op hun 4/5de valt.

1 like

Ik kwam er na 34 jaar achter dat alleen ik ben gedoopt en mijn broertje niet. Want mijn ouders waren ‘wel klaar met het gedoe’. Dus mijn broertje heeft geen doopnaam wat ik altijd dacht maar gewoon een tweede naam.

3 likes

En als je bij een bank of broker werkt dan heb je extra bank- of beurssluitingsdagen. Ik zat met overuren op zo’n 40 vakantiedagen.

Ik ben hier al eens eerder over begonnen maar ambtenaren hebben echt niet standaard zo veel vrije dagen. Ik werk bij de Rijksoverheid en ik heb 4 weken en 3 dagen vakantie per jaar (excl. feestdagen en Rijksambtenaren zijn elk jaar op 5 mei vrij ipv om de vier jaar). Dat is 3 dagen meer dan het wettelijk minimum. Er is wel de mogelijkheid om elke week meer uren te werken dan je contracturen (bijv. 40 uur werken terwijl 36u fulltime is) en dan heb je ongeveer 10 weken vakantie per jaar. Maar eigenlijk is dat gewoon het opnemen van overuren die je onbetaald hebt gewerkt en dus een sigaar uit eigen doos. Mijn vriend werkt bij een commercieel bedrijf en die heeft bijv. 6 weken vakantie per jaar.

Niet dat ik verder ook maar iets te klagen heb want ik ben heel tevreden over mijn arbeidsvoorwaarden

10 likes

Het heeft ook ene keerzijde hoor, ben eigenlijk niet zo’n fan van dat systeem. Als je ziek bent of verlof neemt is dat enkel voor de uren die volgens dat uitgesmeerde rooster die dag gepland staan, en niet voor de uren die je daadwerkelijk zou presteren (om dus ook die dag vrij te compenseren).

3 likes

Ik nu

5D37078F-BD20-4342-A4CB-76CDADF827E8

20 likes

Dat scrambled eggs bij veel hotelontbijtjes gewoon uit een voorverpakt zakje komt! Zelfs als er een kok staat om ze ‘vers’ te bereiden. Voel me echt bamboozled!

16 likes

Tijd voor tijd toch meer? Bij heel veel functies/bedrijven worden overuren nooit geregistreerd of verrekend dus vind het zeker wel een voordeel tov andere bedrijven

6 likes

Je kunt het ook zien als tijd voor tijd, maar je bent wel verplicht om dan 40u per week te werken (of je moet verlof opnemen). En overuren boven de 36/40 uur worden ook niet geregistreerd, uitbetaald of op een andere manier gecompenseerd.

2 likes

@Scorpiovibes en die overuren vervallen ook als je ze voor het einde van het jaar niet opmaakt en dan krijg je ze dus idd niet uitbetaald.

@anon3219017 in mijn branche is 36u eigenlijk wel de standaard maar idd, dat is een voordeel. Zoals ik al zei, ik ben heel tevreden met mijn arbeidsvoorwaarden maar koop eigenlijk altijd wel dagen bij want met 2 weken kerstvakantie en 2 weken zomervakantie is het al zo goed als op.

2 likes

Ik weet dat je ze nooit uitbetaald krijgt (want het is min of meer tijd voor tijd) maar de overheid heeft gewoon een vrij medewerkers-vriendelijke regeling, althans veel vriendelijker dan heel veel andere bedrijven dus snap niet zo goed waarom dat niet wordt onderkend

8 likes

Ik zeg letterlijk dat ik heel tevreden ben met mijn arbeidsvoorwaarden, dus ik snap je opmerking niet. Ik reageerde alleen op eerdere posts dat ambtenaren meer vakantiedagen hebben dan gemiddeld.

1 like

Missh heb ik daar dan overheen gelezen, sloeg aan op je “sigaar uit eigen doos” opmerking (die bij heel veel bedrijven helaas niet eens van toepassing is). En dat er 2x wordt benadrukt dat je overuren niet uitbetaald krijgt (nee niet in geld, wat ik zelf al aangaf)

, je percuteert (tikken met je vingers en luisteren naar het geluid) om te horen of er gebieden zijn met lucht en gebieden met vaste substantie eronder (dat is normaal, alleen maar hol horen is afwijkend, alleen maar dof horen ook),

Aha dus dát is waar dat geklop op je buik goed voor is! Met dank aan @Merel

3 likes

Wooow vandaar de typische zelfde smaak overal en de waterigheid. Ben normaal gesproken gek op eitjes maar dat :face_vomiting:

4 likes

Oké superdom. Ik dacht dus dat borgtocht/bail betekende dat je kon betalen voor tijdelijke vrijlating.
Maar blijkbaar krijg je dat geld dan gewoon weer terug als je op komt dagen bij je rechtszaak ofzo. Nja dat wist ik dus niet :sweat_smile:

19 likes

Ik vind het altijd zo heftig als ze (oke Amerika en fictief :joy:) hun hypotheek als onderpand gebruiken voor een naaste en diegene komt dan niet opdagen. Dan heb je toch een flink probleem.

2 likes

Ik vind die bounty hunters een heel apart verschijnsel

3 likes

Kom pak je lasso maar! :cowboy_hat_face:

2 likes