Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

54 likes

Dat Canada het op één na grootste land ter wereld is. Ik wist wel dat het groot was maar ik dacht dat China, de Verenigde Staten, Australië en Brazilië wel groter waren.

9 likes

Dankzij het boodschappen topic ben ik achter het volgende gekomen:
Rivella is een Zwitserse koolzuurhoudende frisdrank die gedeeltelijk uit wei wordt gemaakt. Wei is een restproduct van de kaasfabricage.

Echt nooit geweten!

5 likes

Ik zeg ook altijd stambeeld en schilpad :stuck_out_tongue_closed_eyes: vind dat zo vermoeiend om alle letters uit te spreken

1 like

Dat de reden dat airco’s zo slecht voor het klimaat zijn is dat er een extreem krachtig broeikasgas in zit. Ik dacht dat het was omdat ze veel energie slurpten of zo idk. Maar het is de koelvloeistof die erin zit (fluorkoolwaterstof). En als er niet wordt ingegrepen zijn airco’s in 2050 verantwoordelijk voor 10% van de opwarming van de aarde. Één apparaat dat verantwoordelijk is voor 10% klimaatverandering, dat is echt ABSURD! :astonished:

21 likes

Maar dan zijn we toch fucked tenzij we een andere manier van airco vinden? Want hoe warmer des te meer airco’s er zullen komen.

3 likes

we zijn sowieso al fucked zoals het er nu voorstaat :smiling_face_with_tear: Neemt niet weg dat het een verbetering zou zijn als de airco gewoon verboden wordt maar goed dit is helaas niet mijn dictatuur

6 likes

Goh je zou bijna denken dat er in Nederland geen ventilators zijn

Ik denk zeker dat de EU hier wat aan kan doen qua regels.

5 likes

Ik wist dit ook niet, ik dacht ook dat de gassen/vloeistoffen in airco’s onderdeel waren van een gesloten systeem, dus dat het in die zin niet zo’n kwaad kon. Wij hebben een airco, ik probeer wel eerst andere methoden om het huis af te koelen (‘s avonds laat en ‘s ochtends vroeg luchten, zonwering aan de buitenkant, overdag alles dicht). Als ik had geweten dat het zo slecht was, had ik de aanschaf wel heroverwogen.

6 likes

Je kan op thuis bezorgd wel pattat bestellen maar geen friet.

Lijkt me duidelijk dat het dus Patatt is

71 likes

Ja ik dacht ook gewoon omdat ze veel energie verbruiken! Ik heb zelf geen airco maar dacht dus ook dat als je hem alleen aan zet als het >30 graden is dat het dan dus wel mee zou vallen met hoe slecht het is maar blijkbaar is dus de aanschaf ervan het probleem en in mindere mate het aanzetten.

1 like

Het gebruiken van een airco is ook al ‘slecht’ omdat er steeds een beetje koelvloeistof weglekt en in de lucht terecht komt:

Een airco gebruikt trouwens ook echt wel veel stroom, 15 keer zoveel als een ventilator.

Edit: als je er toch één wilt aanschaffen legt deze pagina van Milieu Centraal goed uit waar je op moet letten!

10 likes

Nou ja als we Thuisbezorgd als leidraad gaan gebruiken zijn we toch al verloren, dan kan p.atat er ook nog wel bij :pensive:

3 likes

Niet? Maar hoe zit dat dan met plekken waar het 40+ graden is, daar werken airco’s toch ook?

1 like

Gesproken als een echte inferieure frietzegger

9 likes

Denk dat laatste inderdaad. Veel materialen werken minder goed met zulke hitte (zonnepanelen, staal bij bruggen etc).

Onze opbrengst is hoger op dagen dat het een stuk kouder is maar wel heel zonnig, dan heel zonnig en heet. Werken wel degelijk minder goed bij hitte!

3 likes

Zonnepanelen werken wel degelijk minder goed met extreme hitte. En Ik werk in de staal, dus ja dat klopt haha. Voorbeeld was om aan te geven dat alles minder lekker werkt dan we willen met deze temperaturen. Niet alleen wij hebben het zwaar, ook de constructies/apparaten/materialen die we bouwen.

2 likes

Maakt niet uit, kon je ook niet ruiken!

4 likes

Dat De Band Zonder Banaan nooit het bananenlied heeft uitgebracht :redface:

4 likes