Waar kwam jij pas heel laat achter?

Ik weet nog goed dat ik naar een dorpje reed en daar kwam ik via Wijlre. Maar mijn collega’s herkenden het dorpje niet…
WIEL-REE Zoeva

2 likes

Ohhh en deze ook

Ikea: Ingvar Kamprard, Elmtaryd, Agunnaryd. Naam van de oprichter en het dorp en boerderij waar hij is opgegroeid.

Kliko: Klinkenberg en Koster. De firma verkocht als eerste microcontainers.

11 likes

Oh ik heb mezelf toen ik net begon te werken in de Achterhoek elke dienst wel een keer onsterfelijk belachelijk gemaakt met mijn uitspraak van al die dorpsnamen, hopeloos.

2 likes

Ik kom er dus net achter dat ik het maar half begreep! Ik dacht dat ‘tasje’ verwees naar een theezakje en niet de mok.

Maar het is dus net als kopje / bakkie thee.

3 likes

Ah wat leuk bedacht! Maar een tas is inderdaad gewoon een kop, want een ‘tas koffie’ kan ook

1 like

Dit was in Limburg maar het is soms zo niet logisch

1 like

Oja dat had ik in Rotterdam haha! Het is dus niet heel Frans: Charljwa, maar gewoon Sjahloos (ofzoiets) :smiley:

10 likes

Nee dat kan niet :joy:
Het is mok, kop of kom @Madrid

1 like

Toen ik dat las, zag ik zo’n ouderwetse theemuts (een letterlijke) voor me. Dat dat dan als een “tas” diende voor de thee. Dus een tas thee.

1 like

Sjaarloos! :grin:

11 likes

Bedoel je dat een tas koffie niet kan? Want waar ik vandaan kom zegt iedereen dat?

1 like

Ik vind dit soort dingen geweldig aan het forum haha. Ik zou anders nooit hebben geweten wat een tas koffie was en het letterlijk opvatten maar nu weet ik het lekker wel en de rest van mijn vrienden niet.

1 like

Ja oké nu snap ik ook waarom ik echt KEI hard uitgelachen werd met m’n Sharlwa. Die dachten ook: wat een snooooob.

6 likes

Haha ja oké dat het in het Nederlands niet kan dat snap ik :wink: Ik interpreteerde haar reactie op mij alsof een tas thee wel kan, maar een tas koffie niet (in het Limburgs)

1 like

Een jongen die ik ken sprak Joure eens uit als Zjoere. Toen moest ik toch ook wel.lachen hahaha

5 likes

Ik ben eigenlijk wel benieuwd om welke plaatsen het gaan :rofl:

Ik ook, ik ben niet bekend in de Achterhoek maar je spreekt volgens mij alleen in Friesland en bepaalde steden/dorpen in Limburg anders uit dan dat het op het bord staat.

Nouja niet altijd toch? Bij ons hoeft het in elk geval niet. En mocht je willen kun je ook wel un teske thee zeggen, maar ik heb liever meer thee :stuck_out_tongue:

Ik wel, maar misschien ben ik het dan gewend. Net als WIEL-REE, als ik in zuid Limburg ben spreek ik het wel zo uit

1 like

En dan bedoel je… en Gorkum?