Waar kwam jij pas heel laat achter?

Er staat nationaliteit: Nederlandse. Je hebt een Nederlandse (of Duitse, of weetikveel) nationaliteit.
Je bent een Nederlandse (als vrouw) of Nederlander (als man). En Jan Smit is dus Volendammer, Monique Smit Volendamse.

Maar daar staat dat je de Nederlandse nationaliteit hebt dus een bijvoeglijk naamwoord? Iemand heeft niet de Volendamse nationaliteit maar is Volendammer.

Waarom kan er dan niet staan: Nederlands?
Het is toch in de letterlijke zin geen bijvoeglijk naamwoord meer als het achter een dubbele punt komt te staan?

Dat kan wel, maar doen we niet :stuck_out_tongue:
Uitleg van taaladvies

Ik vind Nederlands toch meer kloppend ofzo. :stuck_out_tongue: Ben benieuwd hoeveel vrouwen, maar vooral mannen “Nederlandse” schrijven als ze hun nationaliteit moeten opschrijven.

Praktisch iedereen die ooit een lesje ‘cv schrijven’ heeft gehad, schrijft bij ‘nationaliteit: Nederlandse’ op.

Ik heb allerlei cv’s in mijn emailbox, heel benieuwd of iedereen dat ook echt zo heeft opgeschreven. Kom er later op terug :stuck_out_tongue:

Trouwens hierboven staat dus dat Nederlands ook correct is dus ik denk niet dat je antwoord steekhoudt :stuck_out_tongue:

Haha even een klein statistisch onderzoekje :joy:
Maar echt ELKE keer dat ik uitleg kreeg over een goed cv schrijven werd de nadruk gelegd dat het ‘Nederlandse’ moet zijn, idd omdat het gaat om de Nederlandse nationaliteit. In die link van @Merel staat dat het zo ook in de officiële documenten staat. Denk dat ‘Nederlands’ inmiddels langzaam wordt goedgekeurd omdat het vaak door mensen zo wordt gebruikt.

Ben het met je eens, ik vind Nederlandse zo dom/onaf staan. Volgens mij heb ik op mijn cv Nederlands staan.

Als je haarkleur in je paspoort zou staan zou dit er toch gek uitzien:
Haarkleur: bruine
Of oogkleur: groene

Vast een slechte vergelijking maar ik vind het gewoon raar en lelijk staan

Hahahaha nou het had zo gekund!! Wie weet is er wel een aflevering waarin hij de palingsound ontmaskert!

Dat je gifjes ook kunt opzoeken met emojis. Ontdekte dit net en ben in shock. Waarom wist ik dat niet eerder!?

Haha, dit wist ik ook niet! Waar/hoe?

Edit: oh iig op Whatsapp zie ik, haha werkt perfect ja!!!

Edit: hahaha ga helemaal stuk, dacht wat zou ik krijgen als ik op “:leg:” zoek:

afbeelding

Haha ik wilde Volendammer intypen en werd verbeterd door mijn telefoon. Heb dus braaf gedaan wat mijn telefoon zei. Ik twijfel nog steeds wat goed is, klinkt beide logisch

Wie vermeld er überhaupt nog z’n nationaliteit op z’n CV :’)

Ik heb dat volgens mij nog nooit op mijn CV gezet. Zou ook niet relevant moeten zijn, in de ideale maatschappij. :unamused:

Alleen op formulieren heb ik wel eens nationaliteit moeten invullen? En daar zou je dan Nederlandse etc moeten schrijven.

Lekker AVG-proof wel, die CVs in je email ;).

Ik kreeg van de week een soort dreigmail van mijn werkgever dat iedereeen voor zondag zijn mailbox moest opruimen en AVG proof moest maken met tien pagina`s uitleg wat en hoe je dat moest doen. We hebben er de hele week grapjes over gemaakt met collega’s, maar rara wat zit ik nu braaf te doen…?

Haha ik ging ff checken en ik heb het er helemaal niet op staan :’) en je hebt helemaal gelijk

dat Chuck Palahniuk/Fight Club de inspiratie is geweest voor de term ‘special snowflake’ (maar daar is hij niet blij mee - '‘My use of the term “snowflake” never had anything to do with fragility or sensitivity. It just meant that I wasn’t going to be dismissed as just another mass-produced “genius.”’)

Er werd net op het nieuws over F1 gesproken, over ‘de grote prijs van Australië’. Ineens viel het kwartje; grote prijs = grand prix :rolleyes: :rolleyes: