Nee, zoals ik ook al eerder zei is het een bij mij op school terugkomend gesprek of het nou motor of moter is. Ik heb er zelf nooit om getwijfeld.
Wel interessant dat er zoveel verwarring over bestaat. Vraag me af of er meer van dit soort woorden zijn.
Zie trouwens dat er ook een ezelsbruggetje voor bestaat. ‘Motor met twee o’s want een motor heeft twee wielen.’
En moter is gewoon geen woord
Ja ik denk door de uitspraak? Ik weet het verder ook niet, zie het gewoon vaak voorbij komen
Nee dat is ook het fascinerende haha.
Jaa dat zou wel kunnen! Niemand zegt meau-tor.
Ik ken ook echt niemand die moter zegt, eigenlijk haha. Ik vind het allemaal erg bijzonder.
Ik zeg wel moter. Zeg jij echt mo tor? Van een tor (beestje?)
Haha hier ook als uitspraak moter hoor!
Moter? Ik zit het nu hardop te zeggen maar dat klinkt echt supervaag haha. Hier zeg ik dus motor.
Ja haha!
Dat klopt niet hoor! Het is ‘motər’. Die tweede o spreek je niet uit als de o in ‘tor’. (Van Dale online heeft voorbeeldje van de uitspraak.)
Haha, dankje! Maar in principe maakt het me niet zoveel uit hoe het moet :P. Ik heb verder ook niet gezegd dat moter verkeerd is, alleen dat ik het nog nooit had gehoord
Ik zeg het zoals boter maar dan met een M? XD
Ik zeg het zo:
Huh huh ja wel met een o? Ik zeg mo-tor. Net zoals iedereen die ik ken, is dit een regionaal verschil of zo? Zo in de war nu hahah ik had nog nooit van de kwestie motor-moter gehoord
Ik heb bij die 2e poll per ongeluk gestemd. Had niet goed gelezen.
Wat een geweldige manier om het probleem aan de kaak te stellen.
Ik wil wel even verduidelijken dat ik niet echt motOr zeg zoals in Tor. Het zit er een beetje tussenin, maar wel meer motor dan moter. Ik heb eigenlijk alleen kleine kinderen duidelijk motEr horen zeggen.
Haha ik ook. En daar kom ik pas achter door jouw post