Waar kwam jij pas heel laat achter?

Ik weet er nog wel één: auto. Ik zeg auto, maar ken mensen uit de randstad die meer ‘oto’ zeggen. Hoor dat laatste ook vaak op de radio.

1 like

Oh deze wil ik ook doen, ik verhuis even naar het ff-talk topic.

1 like

ik zeg moter maar weet wel dat je het schrijft als motor en heb nog nooit iemand moter zien schrijven

4 likes

Iemand anders nu ook deze in je hoofd?

Ik spreek het eigenlijk zo uit als Jessica.

18 likes

Ik heb samson en gert samen op de motor in mn hoofd.

8 likes

Ja, ik twijfel altijd even of het moto of motor is, omdat ik dus ‘moto’ zeg (het voertuig). Of ‘moter’ (de machine), maar daarvan weet ik wel dat je het niet zo schrijft, haha.

1 like

Ik weet niet echt of ik duidelijk motOr zeg, maar het klinkt wel anders dan boter

Ik kreeg vroeger (nog steeds) een draai om mijn oren als ik auto zei.

Ik vind auto nu een heel lelijk woord.

3 likes

Wijjememieindebotsootoosss?

3 likes

Haloooe. Alleen als je m’n vriendje niet afpak

Oh shit ik ook haha

1 like

Het bestaan van Jeanneke Pis

Met dank aan @HvO

300px-Jeanneke_Pis%2C_Brussels%2C_Belgium_(DSCF4010)

16 likes

En zelfs een Zinneke pis

Er gaat echt een piswereld voor me open

18 likes

@HvO neee in twente zeggen ze wel echt auto (waar ik vandaan kwam in ieder geval). Heb hier in m’n jeugd vaak op gelet haha en vond het altijd heel irritant als mensen dan deden van ‘oohhh hahaha cooooola ooootoooo’. En dan dacht ik: NEE hallo jullie randstadmensen zeggen dit, wij zeggen ‘auto’!!

6 likes

Als ‘oto’ hoor dan denk ik gelijk aan Beau van Erven dorens en Mathijs van Nieuwkerk. Voor mij is het dus verbonden aan de randstad. Wij hier in Groningen zeggen auto.

3 likes

Hogere klassen en lagere klassen vind ik ook een minder vriendelijke manier van verwoorden. Mensen met oud geld zeggen oto en ijskast en mensen die dat niet zijn zeggen auto en koelkast. Dit geldt waarschijnlijk niet voor iedereen binnen de groep maar is wel een soort regel.

1 like

Ik ben hier ook mee opgegroeid en moet nog steeds vaak aan mensen uitleggen waarom ik oto en ijskast zeg. Lastige discussies altijd want er is natuurlijk geen duidelijke reden voor, dat heurt nou eenmaal zo.

5 likes

Oh hahhaha ik zeg auto en ijskast. Ik heb een identiteitscrisis nu.

11 likes

Ik heb altijd het idee dat mensen die oto zeggen ook Hennes & Mauritz zeggen ipv H&M en dat vind ik echt onredelijk irritant.

44 likes