Waar kwam jij pas heel laat achter?

Ik had echt precies hetzelfde hahaha ik ben zo blij dat jij dat ook had :sweat_smile:

1 like

Wat is er mis met eet smakelijk?
Wat is daar dan de sjieke versie van, of is het niet netjes om ĂŒberhaupt te zeggen :crazy_face:

1 like

Als kind wel, ik dacht gewoon dat het omweer was. Tot groep 6 of zo denk ik.

1 like

Het is niet netjes om te zeggen omdat je er dan vanuit gaan dat het niet lekker is of zoiets.

1 like

Je zegt gewoon niks (:

Eet smakelijk is ten eerste niet netjes omdat je een ander een soort van oplegt smakelijk te eten. Dat bepaal ik zelf wel. En ten tweede omdat het eten natuurlijk lekker is hoef je er niet bij te zeggen dat het smakelijk is.

5 likes

Vind dit ook altijd heel vreemd, ik zeg zelf ook altijd eet smakelijk. Ook gek dat je volgens de etiquette niet ‘gezondheid’ mag zeggen als iemand niest bijvoorbeeld. Geloof dat je dan officieel iets moet zeggen als ‘u niest’, best vreemd.

3 likes

navy blue is marineblauw, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat de navy ook de Amerikaanse marine is. navy was in mijn hoofd gewoon altijd alleen een benaming voor de blauwtint

13 likes

Oh wow!

Hahahahaha nee dit is echt precies waar. Maar Griekse IJ vind ik nog steeds minder raar dan i-grec

Om het nog verwarrender te maken betekent i-grec ook Griekse “i” en niet ij, maar gaat het wel over Y.

3 likes

Ik weet pas 2 jaar dat loo een ander woord voor toilet is. Maar 2theloo, dat toiletbedrijf in steden/stations etc ik interpreteerde dat altijd als ‘toedoeloe’. Een beetje in de context dat je even weg gaat om je behoefte te doen. Maar het betekent natuurlijk gewoon dat je naar het toilet gaat. Dat kwartje is vandaag pas gevallen bij mij :stuck_out_tongue:

@Yucca Dan was je dus ook niet bekend met deze klassieker :wink:

8 likes

Door dit topic ben ik bang om nog het woord ijskast te gebruiken. :dizzy_face: Doe het onbewust eigenlijk. Maarja het woord ijskast is ook niet echt juist. Volgens mij zeggen mijn ouders het? En ik heb jarenlang op een gezin gepast waar ik ook veel huishoudelijke dingen deed en zij schreef dan briefjes met “in de ijskast ligt blabla”.

Waarom ben je bang om dat woord te gebruiken
?

Omdat ik nu denk dat mensen dan denken aan een of andere elitaire snob en daar associeer ik mij totaal niet mee haha

2 likes

Mijn beste vriendin komt uit omgeving Katwijk en die denkt drie keer per dag dat ik een elitaire snob ben :relieved: niks aan te doen

3 likes

Wat ik dan niet snap he. Vroeger hadden rijke mensen dus een kast met ijs. Maar hoe de fuck kwamen ze aan dat ijs zonder vriezer.

4 likes

Je kon grote blokken ijs kopen om in de ijskast te leggen.

1 like

En als je dan op vakantie ging moest je dan de ijskast leeg maken en dan dat hele blok laten smelten? Haha oke flauw.
Zal wel een klieder boel geweest zijn denk ik.

1 like

Ik vind dit echt heel echt facinerend. Ik ga dit thuis even kijken!

Ik ging googelen na @Sav’s reactie, want ik vroeg me af waar die grotere blokken ijs dan vandaan kwamen :laughing:. Best interessant:

In de 19e eeuw werden grote blokken ijs over lange afstanden getransporteerd. In Europa kwam veel ijs toen van Noorwegen. En eind 1880 werd kunstmatig vriezen mogelijk en kwamen er ijsfabrieken die ijsstaven maakten (toen nog wel duurder dan Noors ijs).

5 likes