Waar kwam jij pas heel laat achter?

@HvO neee in twente zeggen ze wel echt auto (waar ik vandaan kwam in ieder geval). Heb hier in m’n jeugd vaak op gelet haha en vond het altijd heel irritant als mensen dan deden van ‘oohhh hahaha cooooola ooootoooo’. En dan dacht ik: NEE hallo jullie randstadmensen zeggen dit, wij zeggen ‘auto’!!

6 likes

Rijden de mensen die “oto” zeggen ook in een Odi?

35 likes

Als ‘oto’ hoor dan denk ik gelijk aan Beau van Erven dorens en Mathijs van Nieuwkerk. Voor mij is het dus verbonden aan de randstad. Wij hier in Groningen zeggen auto.

3 likes

Hogere klassen en lagere klassen vind ik ook een minder vriendelijke manier van verwoorden. Mensen met oud geld zeggen oto en ijskast en mensen die dat niet zijn zeggen auto en koelkast. Dit geldt waarschijnlijk niet voor iedereen binnen de groep maar is wel een soort regel.

1 like

Ik ben hier ook mee opgegroeid en moet nog steeds vaak aan mensen uitleggen waarom ik oto en ijskast zeg. Lastige discussies altijd want er is natuurlijk geen duidelijke reden voor, dat heurt nou eenmaal zo.

5 likes

Oh hahhaha ik zeg auto en ijskast. Ik heb een identiteitscrisis nu.

11 likes

Ik heb altijd het idee dat mensen die oto zeggen ook Hennes & Mauritz zeggen ipv H&M en dat vind ik echt onredelijk irritant.

44 likes

Wat is een ijskast? Vriezer of koelkast?

1 like

Koelkast. Ik dacht dus altijd een vriezer, dus had pas een hele discussie op m’n werk met iemand die zei dat hij 1 groentela en 4 planken in zijn ijskast had. Ik zei: huh wie heeft er nou een groentela en planken in de ijskast (vriezer dus dacht ik), dat zijn toch bijna altijd gewoon lades boven elkaar. Die dacht dat ik gek was

3 likes

Hahaha heel verwarrend

1 like

Ik ben ook opgegroeid met ijskast, wc (of plee zelfs), oto en taartjes (geen gebakjes!). En mijn moeder legde dan uit dan een ijskast vroeger letterlijk een kast was met een blok ijs erin. En deze luxe was alleen weggelegd voor de hogere klasse.

2 likes

Dat je coupeschaar niet uitspreekt als coupéschaar…
Met dank aan @Nidorina en @Rozecoupeschaar

11 likes

Dat als je een pakketje hebt ontvangen in een zakje, dat er zo’n plakstrip zit aan de binnenkant zodat je het gemakkelijk dicht kunt maken voor retour. Jeeeetje :sweat_smile: Altijd maar in de weer met tape, maar dat blijkt dus helemaal niet nodig te zijn.

4 likes

Mijn vader zegt standaard Vroom en Dreesman. Hij is ook een Hennis en Mauritz man :disappointed::disappointed:

8 likes

Zegt hij soms ook Cees & Arie?

9 likes

Nee dat dan vreemd genoeg weer niet. Zal eens aan ‘m vragen waarom hij zo inconsequent is.

Aah, is waarschijnlijk aangewend, maar ik vind het klinken alsof je wil verbloemen dat je ‘goedkopere’ kleding hebt gekocht.

Zo was ik laatst op een verjaardag en een van de gasten had een leuk jurkje aan. Toen iemand vroeg waar ze deze gekocht had, zei ze (met aardappel in de keel) ‘‘van de Hennes en Mauritz’’. Dus die andere vrouw: ‘‘oh, van de Hennes en Mauritz?’’. Vrouw 1 weer: ‘‘ja, van de Hennes en Mauritz, daar hebben ze soms zulke ééééénige dingen’’. En ik begon hiervan gewoon te koken van ergernis? Echt erg dat ik me er zo aan ergerde maar ik wilde heel die tafel vol boterhamworstrolletjes met augurk en toastjes eiersalade ondersteboven flippen.

33 likes

Ik weet niet waar hij vandaan komt, maar volgens Google is het iets uit de Randstad (Girlscene zegt dat het uit Rotterdam komt), dus misschien kent hij het niet :joy:

@HvO het is inderdaad Clemens & August, maar onder 50-plussers hoor je ook wel Cees & Arie of zelfs Corrie & Annie, best grappig

Ja dat kan het verklaren. Hij is een Groninger namelijk.

1 like

Dan zou ik er niks over zeggen. Het zou hem nog op ideeën brengen…