Waar kwam jij pas heel laat achter?

Door dit topic ben ik bang om nog het woord ijskast te gebruiken. :dizzy_face: Doe het onbewust eigenlijk. Maarja het woord ijskast is ook niet echt juist. Volgens mij zeggen mijn ouders het? En ik heb jarenlang op een gezin gepast waar ik ook veel huishoudelijke dingen deed en zij schreef dan briefjes met ā€œin de ijskast ligt blablaā€.

Waarom ben je bang om dat woord te gebruikenā€¦?

Omdat ik nu denk dat mensen dan denken aan een of andere elitaire snob en daar associeer ik mij totaal niet mee haha

2 likes

Mijn beste vriendin komt uit omgeving Katwijk en die denkt drie keer per dag dat ik een elitaire snob ben :relieved: niks aan te doen

3 likes

Wat ik dan niet snap he. Vroeger hadden rijke mensen dus een kast met ijs. Maar hoe de fuck kwamen ze aan dat ijs zonder vriezer.

4 likes

Je kon grote blokken ijs kopen om in de ijskast te leggen.

1 like

En als je dan op vakantie ging moest je dan de ijskast leeg maken en dan dat hele blok laten smelten? Haha oke flauw.
Zal wel een klieder boel geweest zijn denk ik.

1 like

Ik vind dit echt heel echt facinerend. Ik ga dit thuis even kijken!

Ik ging googelen na @Savā€™s reactie, want ik vroeg me af waar die grotere blokken ijs dan vandaan kwamen :laughing:. Best interessant:


In de 19e eeuw werden grote blokken ijs over lange afstanden getransporteerd. In Europa kwam veel ijs toen van Noorwegen. En eind 1880 werd kunstmatig vriezen mogelijk en kwamen er ijsfabrieken die ijsstaven maakten (toen nog wel duurder dan Noors ijs).

5 likes

Deze winter is er in Leuven zelfs een experiment gestart met 40 ton ijs in een historische ijskelder, ze openen hem in september om te kijken hoeveel ijs er dan nog overblijft, ik vind het super fascinerend: http://www.leuvenactueel.be/historische-ijskelder-opnieuw-gevuld-met-40-ton-ijs/#.XQvhkSWAzYU

4 likes

hahahaha ik ga dit uitproberen, iedere keer als iemand niest morgen ga ik zeggen ā€˜u niestā€™ā€¦

(in mijn hoofd hoor ik een soort onheilspellende stilte erna)

7 likes

Zalig!

Wat is dit toch een fantastisch forum met allemaal slimme vrouwen :heart_eyes:. Ik vind het echt leuk hoeveel ik hier al heb bijgeleerd.

@June De juiste reactie van de persoon die niest, is dan ā€œdank u voor de attentieā€ :roll_eyes:. Mijn lerares Nederlands (eerste middelbaar) stond erop dat we het zo deden, haha.

Edit: Oh, @Madrid zei dit ook al :stuck_out_tongue:.

4 likes

Dit is momenteel de staat van het ijs in de kleder. Het ijs is ongeveer 1,5 meter gezakt maar er zijn nog genoeg grote blokken te vinden.
2 likes

Ik verstond laatst de naam Didier per ongeluk als DJ.

En toen klikte er ineens iets: zou de afschuwelijke Amerikaanse jongensnaam DJ gewoon een Engelse verbastering zijn van Didier?! :bulb:

5 likes

Omg ik begrijp die naam echt niet. Een kennis van mij heet Diedier dus ik dacht dat spreek je uit als diedjƩ maar het is dus echt dee-jay van DJ
Was erg verwarrend

3 likes

Wat erg, ik dat tot nu toe dat het gewoon legit ā€œdieā€ ā€œdierā€ was. Die zoals in ā€œdie tafel daarā€ en dier zoals in dieren

15 likes

ALWEER verkeerde topic

4 likes

Dat kan ook nog gewoon. Zo iemand ken ik ook. Maar het uitspreken als deejay vind ik zo raar.

waarom geven mensen hun kinderen zulke ambigue namen. Was dit de special snowflake van vroeger. Nu heten ze Ster en Saint en vroeger was het Didier op manier nummer 7

2 likes

Dat mommytobe geen Engelstalige YouTuber is maar dat het Mommy To Be is.

4 likes