Ik denk meteen aan de film Un homme a la hauteur (hopelijk schrijf ik dit goed). Daarin gaat een vrouw van een gemiddelde lengte daten met een veel kleinere man. Was een hele leuke film.
Deze balgehakt weet nu pas dat er zowel een frikandel als frikadel bestaat:
Een frikadel en een frikandel zijn verschillende dingen.
- De frikandel , met een n , is een langwerpige vleessnack die gefrituurd wordt (âWil je een kroket of een frikandel?â). Frikandellen worden vooral in Nederland gegeten.
- De frikadel , zonder n , is een soort gehaktbal. Frikadellen worden vooral in België gegeten.
Popcorn = corn die gepopped is = gepofte mais
Hier kwam ik achter in Zuid Afrika!!! Waar iemand zei dat ze âfrikadellenâ ging maken. Ik helemaal enthusiast, waren het gehaktballen
Afrikaners gebruiken dus ook het woord frikadellen.
Is dit de naam om mensen uit Zuid-Afrika aan te duiden? Zo ja, dan heb ik weer wat geleerd vandaag
Het duidt de blanke (witte? Wat is correct?) mensen aan, die ook Afrikaans spreken.
@Memoria
Ja idd, het gaat om Zuid Afrikanen met een Europese, wel specifiek non-Britse, afkomst. Het zijn officieel de afstammelingen van Nederlandse en Duitse settlers in de 17e en 18e eeuw.
Ik las dit toevallig en was precies zoân film waar ik (onbewust) op zoek naar was. Lekker ziek op de bank met een dekentje, twee katten, en een gezellige Franse film. Ga 'm nu opzetten, bedankt
Wat leuk! Veel plezier met kijken en beterschap ook
Over frikandellen gesproken. Mijn oom (een pensionado) woont in het buitenland in een soort appartementencomplex waar nog meer Nederlandse pensionadoâs wonen. Eens op een dag was een kennis van hem gewoon dood in zijn huis gevonden en dan is het gebruikelijk dat ze een autopsie doen. Toen vonden ze een verdacht soort vlees in zijn maag en allerlei alarmbellen gingen af. Bleek dat die man en mijn oom de avond ervoor in een Nederlandse bar lekker een frikandelletje hadden gegeten en die artsen en agenten daar kende dat hele fenomeen niet :â)
Is er dan een andere benaming voor Zuid-afrikanen met een Engelse afkomst?
Dat zijn dan toch âgewoonâ South Africans? Afrikaners zijn specifiek witte mensen die Afrikaans spreken. Witte van Britse afkomst spreken die taal niet.
Er is geen verschil tussen ânativeâ South-Africans en Britse South-Africans?
Nee geloof het niet. Het zijn natuurlijk allemaal south africans. Maar dan heb je afrikaners, xhosa, zulu etc zijn daar dan sub categorieën in ofzo? Denk ik.
frikadel > frikandel
Ja ligt allemaal nogal ingewikkeld, maar mensen met Engelse afkomst worden eigenlijk ook gewoon British South Africans genoemd.
Er zijn ook conflicten en oorlogen tussen Afrikaners & British South Africans geweest (Anglo-Boer wars), en zelfs nu zijn er mensen met either ethnic achtergrond die elkaar puur daarom niet kunnen luchten of zien.
En dan heb je idd nog heel veel Zuid Afrikaanse ethnic groups zoals @Banananana zei. Het legt wel uit waarom er zoveel official languages zijn (11) en er nog veel meer gesproken worden!
Dat er maar weinig Nederlandse of Engelse mannennamen met een U zijn. (Iets met 4 uur wandelen en ouderwetse alfabetspelletjes)
Mijn hersenen kraken. Kan uberhaupt geen naam met een U verzinnen.
Uri (Geller) was de enige waar we op kwamen na 2 uur hahaha. En vrouwennaam Ursula hi ha ho
Ik kom niet verder dan Utrecht