als man in het Nederlandse taalgebied kun je Broer heten. ik had geen idee.
Haha, ik weet wie je bedoelt (helaas). Vond het ook wel een grappige naam.
Ook Zus.
zouden er mensen zijn met kinderen Zus en Broer?
jaaa I know, dat wordt altijd nogal opvallend gevonden. Een verdediging is Mensje van Keulen, maar ja.
Haha als je boos bent dan bekt het wel lekker. ‘Ach Mens, houd je kop!’
Ik kies ervoor om dat te lezen en gebruiken als ‘fuck you all’.
Gewoon fyaad terug sturen
Ik heb wel een oudtante Zus, maar geen oudoom Broer. Beetje flauw van mijn overgrootouders
Ja en haar jongste dochter heet Zus. De oudste Bloem.
Ik kan daar niet aan wennen.
dit lijkt me zo gek he met trouwen
‘neemt u zus tot uw wettige echtgenote’
edit:
ah, maar ik lees net dat het amper een officiele voornaam is:
Het aparte aan Zus is dat vroeger iedereen wel een tante Zus had: een ongetrouwd gebleven zus van je oma of een tante die vroeg weduwe was geworden. Maar. Maar. Zus als officiële voornaam is een recent fenomeen. De Zussen die jij kent heten waarschijnlijk gewoon Maria of Johanna, met als koosnaam Zus.
In ruim honderd jaar tijd zijn er in Nederland maar 32 vrouwen Zus genoemd, waarvan een stuk of tien in de afgelopen tien jaar.
In sommige kringen betekent het ook fuck you all en ik weiger het te gebruiken als iets anders.
Volgens mij was ze niet ongetrouwd. Ik ga even kijken
Ze heette kennelijk Plonia en dan met Zus als roepnaam. En ze was getrouwd
Als ik Plonia zou heten zou ik me ook anders laten noemen, dat is toch meer een naam voor een plant ofzo?
Aaaaah
Gemma Glitter is Cora van Mora.
Maar in de regio vanwaar ik deze Broers en Zussen ken heeft bijna iedereen die ouder is een andere roepnaam dan hoe hij/zij ingeschreven staat.
Of het is een afkorting (Elizabeth -> Els) of het is gewoon totaal iets anders (Albertus -> Frits) (ja daarbij denk ik ook ??? maar het is echt zo)
Dus wat dat betreft is dat dan niet zo’n uitzondering.
Ik weet dat het in het Engels echt heel normaal is. Heet iemand bijvoorbeeld Richard maar wordt die Dick genoemd. Of William en roepnaam Bill(y).
Ik was een true crime serie aan het kijken en de advocaat zei: “for the record, the witness is now pointing to Mr. Blabla”. Toen dacht ik hooooo daar komt het natuurlijk vandaan, er zit een notulist en die schrijft dat dan op. Daar komt for the record dus vandaan, voor al je iets hoort zonder film.
en Boy en Meis
Grote zus Mensje, broer Boy Broer en klein zusje Zus Meisje.