tony chocolonelly zeg ik
Vandaag leerde ik van het forum dat Twente geen stad is.
Hahahaha misschien ben ik wel medeschuldig geweest aan deze gedachte. Ik vraag ook vaak âwaar ik Twente kan ik dit/dat vindenâ.
Ik dat het niet in Gelderland ligt
Dat Beethoven zijn moeder een moor werd genoemd, en hij dus affrican descent was.
Heb je hier een bron van? Kan er niks over vinden
https://www.newsweek.com/was-beethoven-black-theory-twitter-social-media-debate-1511882
Het is niet helemaal zeker
Het is een highly debatable urban myth die al lang de ronde doet maar waar helemaal geen uitsluitsel van is.
Dat zijn moeder Moors wordt genoemd heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat ze is geboren in de Zuidelijke Nederlanden die destijds onder Spaans bewind vielen. Dat maakt haar nog niet van Moorse afkomst. Dan zouden de meeste hedendaagse Belgen ook Moors zijn.
Tiktok is teaching me so much
Ik had een paar jaar geleden een relatie met een jongen uit Rotterdam. Dus wij op een bepaalde date even gezellig naar het centrum toe. Hij trots allemaal dingen vertellen: dit is dat en hier zit een club bladiebla.
Lopen we langs de Bakker Bart: nou dit is dus Bakker Bart en daar kun je lekkere broodjes halen. Dus ik kijk hem zo aan: oke? Ja
Dacht die jongen dus dat dat echt een lokale, Rotterdamse bakker was Bakker Bart zat toen al jaren bij ons in een klein dorpje.
Haha bakker Bart. Ik hoorde ooit jaren terug een vrouw zeggen, oh dat is zeker van Bart Smit?
Ik heb ook heel lang gedacht dat Bakker Bart alleen in Rotterdam zat. Bij ons in het dorp had je het niet, en de enige andere keren dat ik het zag was met winkelen in Rotterdam
TEXEL ken ik echt als texel Zelfs reclame op het eiland zeggen texel. En de mensen die op het eiland wonen noemen het wel tessel ( ik heb er een aantal jaar gewerkt en had dit gesprek vaker )
In Den Helder is het ook echt Tessel. Als je Teksel zegt heb je echt discussies altijd.
En dan zeggen de voorstanders van Teksel: âhet is toch ook niet ses met je es in een tassie op tessel??!â (sex met je ex in een taxi op Texel).
Maar er is gewoon een hele verklaring voor te vinden online dat het echt écht gewoon Tessel hoort te zijn, dus ik zeg ook altijd Tessel.
Als ik de hopper reserveer zeggen ze ook tekselhopper. Zover ik weet zijn het tesselaars die wonen op teksel. Misschien eigenweis maar teksel blijf ik zeker gebruiken.
Blijkbaar is Teksel de Friese uitspraak en Tessel de Hollandse en ook de meest gebruikte op het eiland.
Om artikel even te parafraseren: De spelling Texel is de (oorspronkelijke) Friese spelling. De uitspraak, die het meest gangbaar is, is tessel (en die is van oorsprong Hollands).
Maar in Friesland wordt volgens mij ook gewoon tessel gezegd. Heb ook hier nog nooit teksel gehoord (correct me if Iâm wrong). Dus ik pleit ook voor tessel
Ja inderdaad. Ik ben in Friesland opgegroeid maar heb nog nooit iemand Teksel horen zeggen. Altijd Tessel.