Waar kwam jij pas heel laat achter?

Ik had een paar jaar geleden een relatie met een jongen uit Rotterdam. Dus wij op een bepaalde date even gezellig naar het centrum toe. Hij trots allemaal dingen vertellen: dit is dat en hier zit een club bladiebla.
Lopen we langs de Bakker Bart: nou dit is dus Bakker Bart en daar kun je lekkere broodjes halen. Dus ik kijk hem zo aan: oke? Ja :slightly_smiling_face:

Dacht die jongen dus dat dat echt een lokale, Rotterdamse bakker was :joy: Bakker Bart zat toen al jaren bij ons in een klein dorpje.

91 likes

Haha bakker Bart. Ik hoorde ooit jaren terug een vrouw zeggen, oh dat is zeker van Bart Smit?

1 like

Ik heb ook heel lang gedacht dat Bakker Bart alleen in Rotterdam zat. Bij ons in het dorp had je het niet, en de enige andere keren dat ik het zag was met winkelen in Rotterdam

2 likes

TEXEL ken ik echt als texel Zelfs reclame op het eiland zeggen texel. En de mensen die op het eiland wonen noemen het wel tessel ( ik heb er een aantal jaar gewerkt en had dit gesprek vaker )

In Den Helder is het ook echt Tessel. Als je Teksel zegt heb je echt discussies altijd.
En dan zeggen de voorstanders van Teksel: “het is toch ook niet ses met je es in een tassie op tessel??!” (sex met je ex in een taxi op Texel).
Maar er is gewoon een hele verklaring voor te vinden online dat het echt écht gewoon Tessel hoort te zijn, dus ik zeg ook altijd Tessel.

Als ik de hopper reserveer zeggen ze ook tekselhopper. Zover ik weet zijn het tesselaars die wonen op teksel. Misschien eigenweis maar teksel blijf ik zeker gebruiken. :slight_smile:

Blijkbaar is Teksel de Friese uitspraak en Tessel de Hollandse en ook de meest gebruikte op het eiland.

1 like

Niet persé heel laat, maar wist niet dat dit echt een term was!

1 like

Om artikel even te parafraseren: De spelling Texel is de (oorspronkelijke) Friese spelling. De uitspraak, die het meest gangbaar is, is tessel (en die is van oorsprong Hollands).

Maar in Friesland wordt volgens mij ook gewoon tessel gezegd. Heb ook hier nog nooit teksel gehoord (correct me if I’m wrong). Dus ik pleit ook voor tessel :stuck_out_tongue:

4 likes

Ja inderdaad. Ik ben in Friesland opgegroeid maar heb nog nooit iemand Teksel horen zeggen. Altijd Tessel.

1 like

Zullen we maar even een poll doen? Dan zijn we van dit vraagstuk ook weer af.

Zeg jij:

• Tessel
  • Teksel

0 stemmers

Wie nog de behoefte heeft om te differentiëren op provincieniveau: go ahead. Had ik geen zin in.

3 likes

haha als mensen per se teksel willen zeggen dan moeten ze ook bijv. Ljouwert en Harns zeggen en ik gok zo dat ze dat ook niet doen

4 likes

Wat is het?

3 likes

Dit heb ik ook nog nooit gezien tijdens >100 vluchten en tientallen vliegvelden.

1 like

helikopterplatform

1 like

Hahah wow en ik nog denken
 huh hoe dan :joy:

2 likes

Ik was ver in mijn tienerjaren toen ik besefte dat dit geen circustent is

260px-Nederlands_verkeersbord_G1.svg

59 likes

Ho ho, nee nee, laat ons er eens buiten :stuck_out_tongue: voor zover ik weet, zeggen we hier ook keurig Tessel

9 likes

Ik denk dat ik begin 20 was toen ik eindelijk inzag wat dit bord moest voorstellen. Ik dacht ook dat het een tent was of een rare berg ofzo en eigenlijk vind ik het nog steeds een heel raar bord

2 likes

Ik dacht altijd dat het een soort robot was haha

3 likes