Waar kwam jij pas heel laat achter?

Ligt dat niet aan het feit dat de hol bij alcoholisch de klemtoon heeft en bij alcoholist niet?

1 like

Waarschijnlijk had de schrijver hier zelf ook al wat gedronken :wink:

2 likes

Dat Lapland geen land is

7 likes

Dat je inboedelverzekering niet automatisch met je mee verhuist. Woeps.

Ja ik ben ook nog steeds in de war! Het is dus de naam voor een gebied in het noordelijkste gedeelte van Zweden, Noorwegen, Finland en Rusland.

1 like

Dat het definitie is en niet defenitie. Daar heeft een klasgenoot me op gewezen toen ik men nota’s van een les deelde haha

Ja dat werd dan voedster genoemd volgens mij. Zo gek eigenlijk…

Hopelijk kom je er nu achter dat ā€œmenā€ in dit geval ook niet correct is :stuck_out_tongue_winking_eye:

13 likes

In hetzelfde kader: Dat Kees vd Spek geen bekende Volendamse is…
Mijn man wilde Kees van der Spek ontmaskert kijken en ik gaf als reactie dat ik die Volendam hype nu wel zat was. Man zat me echt aan te kijken: ā€˜que?:open_mouth:’

4 likes

Dat Patricia Paay en Patty Brard 2 verschillende personen zijn i.p.v. dezelfde :anguished:

5 likes

VolendamSE?
Het is geen vrouw?

2 likes

Zo zeg je dat wel toch? Er staat in ieder geval in het paspoort van een Nederlandse man ook Nederlandse. (Daardoor heb ik nog een tijd getwijfeld of mijn broer geboren zou moeten zijn als meisje :’))

Er staat nationaliteit: Nederlandse. Je hebt een Nederlandse (of Duitse, of weetikveel) nationaliteit.
Je bent een Nederlandse (als vrouw) of Nederlander (als man). En Jan Smit is dus Volendammer, Monique Smit Volendamse.

6 likes

Waarom kan er dan niet staan: Nederlands?
Het is toch in de letterlijke zin geen bijvoeglijk naamwoord meer als het achter een dubbele punt komt te staan?

1 like

Dat kan wel, maar doen we niet :stuck_out_tongue:
Uitleg van taaladvies

2 likes

Ik vind Nederlands toch meer kloppend ofzo. :stuck_out_tongue: Ben benieuwd hoeveel vrouwen, maar vooral mannen ā€œNederlandseā€ schrijven als ze hun nationaliteit moeten opschrijven.

Praktisch iedereen die ooit een lesje ā€˜cv schrijven’ heeft gehad, schrijft bij ā€˜nationaliteit: Nederlandse’ op.

8 likes

Ik heb allerlei cv’s in mijn emailbox, heel benieuwd of iedereen dat ook echt zo heeft opgeschreven. Kom er later op terug :stuck_out_tongue:

3 likes

Trouwens hierboven staat dus dat Nederlands ook correct is dus ik denk niet dat je antwoord steekhoudt :stuck_out_tongue:

Haha even een klein statistisch onderzoekje :joy:
Maar echt ELKE keer dat ik uitleg kreeg over een goed cv schrijven werd de nadruk gelegd dat het ā€˜Nederlandse’ moet zijn, idd omdat het gaat om de Nederlandse nationaliteit. In die link van @Merel staat dat het zo ook in de officiĆ«le documenten staat. Denk dat ā€˜Nederlands’ inmiddels langzaam wordt goedgekeurd omdat het vaak door mensen zo wordt gebruikt.