Wandelen/hiken en trekking

Ah thanks! Ben jij elke dag weer naar Innsbruck gegaan of heb je ook in de hutten geslapen?

Nee, dat red je niet! Heb in hutten geslapen, is echt een huttentocht.

Als je nog niet eerder in de bergen gelopen hebt, is hij wellicht wat pittig…

1 like

In Schotland is de West Highland Way echt mooi en leuk! Ik ben daar toen heen getreind, daar mag je wel een dagje voor uittrekken, maar vond het prima te doen. Er is zelfs een treinstation vlakbij het startpunt.

2 likes

Toevallig die Lowa’s van die persoon rechtsboven zijn ook een stuk soepeler en lichter in de afwikkeling. Hoka heeft ook fijne wandelschoenen. Wel stug door de dikke zool maar die loopt rond af waardoor je alsnog fijn afwikkelt.

Haha die heb ik ook, die zijn echt heel fijn! Zeker als je niet van zware schoenen houdt en heb eigenlijk nooit blaren. Ze slijten alleen wel, maar ja dat kan ook aan mij liggen

Kent iemand een leuk park/natuurgebied waar er ook een mooie houten kade door het gebied loopt? Hou heel erg van water en kades haha, zou het wel leuk vinden om daar een keer te gaan wandelen

Mocht je een leuk loop gebied hebben met veel water dan kan ik het waterloopbos wel aanraden. Wellicht niet echt kades maar wel veel natuur, veel water:

3 likes

De Bronnen in het Springendal (Twente) is mooi!

https://www.staatsbosbeheer.nl/Routes/twente/wandelroute-springendal-bronnenroute

Zijn meer mooie routes in het Springendal.

3 likes

De twickel umfassungsweg is erg mooi. 10 km. Gaat niet zo zeer door natuurgebied, meer door t dorp Delden en de omgeving daar omheen. Wel een stukje met zo’n houten verhoging. Erg duidelijk uitgezette route.

sfeerimpressie










5 likes

Ik weet niet helemaal of je dit bedoelt, maar ik liep hier in 2019 een keer per ongeluk langs. Was mijn favoriete stuk van de route. Helemaal een houten vlonder door stuk drassig gebied.

Beekbergerwoud

1 like

@Clancy @Fredje @Inverness Ontzettend bedankt meiden! @Tamara Dat stukje met de houten verhoging vind ik zo leuk, dank je wel!

't Roegwold in Groningen en dan in het bijzonder het knuppelpad. Die wandeling zelf is niet lang (2 km), maar vast te combineren met wandelingen in de buurt, het gebied is erg mooi!

1 like

Hoi allemaal, ik ga van de zomer hopelijk naar een aantal verschillende natuurparken in het buitenland waar je hikes/wandelingen kunt doen. Ik ben geen ervaren wandelaar, maar wel redelijk sportief en thuis loop ik met enige regelmaat een uurtje door het bos en de duinen. Ik geloof dat ik qua conditie wel goed zit, maar ik kan zeker nog wat tips gebruiken. Zouden jullie het aanraden om hier wandelschoenen voor te kopen, of zou ik ook weg komen met hardloopschoenen? Wandelschoenen lijken me juist zo stug, mijn hardloopschoenen lopen als wolkjes en lijken me ook lekker ademend in de warmte.

Ik was al op zoek naar wat informatie over hoe je je moet kleden in de warmte en ik ben al redelijk wat tips tegen gekomen als ook iets duns met lange mouwen mee nemen tegen de zon, goed zonnebrand smeren en eventueel een pet meenemen. Maar hebben jullie nog andere aanraders?

Ik weet niet hoe lang en op wat voor terrein je wil wandelen? Ik wandel in Nederland meestal ook gewoon op sneakers of regenlaarzen. Voor landen met meer hoogteverschillen en bvb wat rotsachtigere ondergrond heb ik wel wandelschoenen gekocht. Daar heb ik mij eerder op vakantie naar Slovenië wel in vergist. Met mijn wandelschoenen heb ik namelijk veel meer grip en steun, met sneakers gleed ik weg. Bij een vrij steile klim naar een waterval ben ik op een gegeven moment omgekeerd hierdoor.

Het zijn wel echt wandelschoenen en heel licht, niet van die zware lompe bergschoenen. Je hebt bepaalde types en die passen bij het soort ondergrond waar je op wil lopen.

2 likes

Leuk! Weet je al waar je heen gaat?

Zoals hierboven ook al is gezegd, zijn schoenen heel persoonlijk. Op welke ondergrond verwacht je te gaan lopen? Is dat een ondergrond waar je veel grip bij nodig hebt? Dan zou ik zeker wel wandelschoenen kopen, misschien zelfs hoge schoenen zodat je enkel beter beschermd is. En ga je meerdere dagen achter elkaar lopen? Loop je met veel gewicht op je rug? Ik denk dat je met hardloopschoenen wel weg komt, zolang je maar op redelijk goede paden loopt en niet veel gewicht op je rug hebt.

Ik heb vorig jaar een wandelvakantie gedaan, en helaas hadden we heel veel regen. Dan zijn wandelschoenen geen overbodige luxe, omdat deze vaak waterdicht zijn en betere grip bieden op (stijle) modderpaden. Ik heb zelf deze schoenen: https://www.decathlon.nl/p/halfhoge-waterdichte-bergwandelschoenen-voor-dames-mh100-turquoise/ Qua kleding zou ik ook een regenjas of poncho meenemen. En een zonnebril.

Wat een uitgebreide reactie, super fijn! Jij ook al heel erg bedankt @Marqant.

We willen zeker in Nederland gaan oefenen met wat meer afstanden lopen, maar omdat we beginners zijn gaan we gewoon vaste wandelroutes aanhouden in die natuurparken. We willen naar o.a. Yosemite in Amerika en ik zag dat je daar ook al routes hebt van 3 of 4 kilometer, dus dan kunnen we daar mee starten en zien we vanzelf wel of we nog wat meer kunnen. Omdat we niet eerder in zulke gebieden hebben gelopen lijkt dat me wel een fijne start. Er zijn daar veel voorzieningen qua toiletten en waterpunten langs de routes, dus daar kunnen we ook rekening mee houden in de planning.

Daar heb je inderdaad wel hoogteverschillen en watervallen, dus een paar ademende wandelschoenen is dan denk ik wel een must. Het lijkt me inderdaad fijn om even naar een winkel te gaan voor een paar schoenen, maar ik heb nu in ieder geval al een idee waar ik op moet letten. Merinowol gaat ook op mijn lijstje!

Edit: @Meka ik zie nu jouw bericht, thanks! :grinning_face_with_smiling_eyes: We gaan niet met gewicht lopen, we hebben daar een slaapplaats dus het wordt alleen een rugzak met eten/drinken en iets van een petje, extra shirt etc. De weersverwachting is daar in de zomer redelijk weinig neerslag en op z’n max rond de 24 graden.

1 like

Van dat laatste: hoe doe je dat dan praktisch? Plassen in een flesje? En waarom moet het perse diep het bos in?

Zijn hier mensen die de camino hebben gelopen en nog specifieke tips hebben? Ik denk dat ik sowieso lichtere schoenen ga kopen! Heb nu hoge zware bergschoenen. En verder een nieuwe backpack en natuurlijk weinig bepakking

Gewoon niet plassen of poepen vlakbij een riviertje of een meertje (omdat mensen daar hun water vandaan halen denk ik!) en je toiletpapier in een zakje meenemen. Ik kwam tijdens een trekking ook wel eens gebruikt wc papier tegen en dat was echt zo nasty.

Ik ben wel benieuwd naar die Portugese camino! Er waren toch een paar forummers die hem wilden lopen?

1 like

Ja ik ook! Er waren inderdaad meer, maar ik weet niet wie nog meer echt geboekt heeft.

Ik ga in ieder geval in mei (met mn ex👍)!

3 likes

Oh wow, dat gaat door? Intens lijkt me, zo.met een prille ex

5 likes