Wandelen/hiken en trekking

Hmm mijn ervaring is dat het stukjes bij de hiel daar niet lekker zat, maar ik kan het nog een kans geven.

Gisteren ging ik naar een winkel en kwam ze met wel geteld 2 paar aan die beide gelijk super krap zaten :frowning:

Ik heb exact dezelfde maat en heb me bij Bever laatst Meindl Comfort Fit laten aansmeren. Ze zitten supergoed maar ik moet nog steeds een beetje huilen om hoe duur ze waren en hoe lelijk ik ze vind.

Edit: en daarnaast loop ik ook lekker op lage Quecha heren-wandelschoenen van Decathlon.

2 likes

Mijn brede voeten krijg ik altijd goed in de schoenen van human nature van jaja, de anwb. Zijn ook vaak in de aanbieding

2 likes

Ik heb brede voeten en kan amper schoenen vinden binnen de klasieke merken, ook als ze beweren dat het voor brede voeten is.
Ik draag nu voornamelijk bare foot shoes. Absoluut niet elegante, maar voor wandelschoenen niet zo erg.
Ik er van Vivobarefoot en Freet nooit meer blauwe kleine teentjes.

1 like

Ik ben nog nooit op wandelvakantie geweest, maar zou dat wel graag een keer doen. Er is niet direct iemand die met me mee wil, dus ik ga denk ik lekker alleen. Alleen weet ik nu dus niet zo goed hoe ik moet beginnen. Is er iemand die aanraders heeft voor beginners? Het liefst de eerste keer net iets te weinig intensief dan teveel. Ik heb geen auto, dus het liefst ook met het OV bereikbaar en het hoeft zeker niet ver weg. In de bergen wandelen lijkt me tof, maar heb ik niet heel veel ervaring mee

2 likes

De malerweg (Duitsland) is misschien wel wat? Het staat volgens mij wel als medium-zwaar omschreven, maar bijna alle etappes zijn heel goed te bereiken met het OV. Dus je zou er ook een aantal deels kunnen lopen of een etappe over kunnen slaan. Ik heb m vorig jaar gelopen. Staat ergens in dit topic wel meer info over.

En anders het mullertahl in Luxemburg?

1 like

Dankjewel, ziet er allebei uit als mooie gebieden! Ik merk dat als ik hiernaar kijk ik gewoon niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Wat doen jullie: zelf zoeken naar accommodaties of een hele reis boeken? En wat voor lengte is okƩ om mee te beginnen?

De enige ervaring die ik heb met alleen op vakantie gaan zijn stedentrips, dit voelt ineens als veel ingewikkelder en ik merk dat ik bang ben dat ik dingen over het hoofd zie oid. Ben zo’n slechte planner / regelaar.

Ik ga vaak met vrienden op huttentocht en wij gebruiken eigenlijk altijd de blog Moonhoneytravel.

Staat echt heeeel veel detailinfo over en allerlei korte en lange tochten in Europa, met extra uitleg over wat handig is om mee te nemen, hoeveel geld je nodig hebt, wat de hutten kosten, etc. Er staat ook bij of de etappes makkelijk, gemiddeld of moeilijk zijn. Als je voor het eerst gaat zou ik iets makkelijks uitzoeken, lijkt me spannend in je eentje in de bergen als het echt lastig is! In de hutten zelf is het vaak gezellig en denk ik dat je in je eentje best snel contact maakt met andere gasten.

Hier bijv een overzicht van de beste meerdaagse tochten in Europa: Best Treks in Europe: Multi-Day Hiking Adventures Off the Beaten Path (moonhoneytravel.com) en er staan er nog superveel op verder

3 likes

Ik boek alles zelf. Als je de mullertahl wil lopen, kan je op 1 locatie slapen en steeds een andere lus lopen en daarna weer terug naar de camping. Dat is dus best ā€œsimpelā€ te plannen. En het OV is daar erg goed en gratis.

Mocht je de malerweg willen lopen, dan kan ik je mijn accomodatie lijst wel sturen? :blush:

O en je kan ook wild kamperen, maar dat vond ik zelf net een stap te ver nog.

3 likes

Ik ga over een paar maanden naar Georgiƫ en het lijkt me heel vet om daar een paar hikes te doen. Iemand hier ook geweest en zo ja: aanraders?

Heeft iemand positieve ervaringen met (gel)zooltjes voor meer demping in wandelschoenen? Mijn wandelschoenen zitten lekker maar hebben een redelijk harde zool waardoor mijn voorvoet na een lange afstand soms pijn gaat doen. Ik ga binnenkort op wandelvakantie waarbij het wel handig is als mijn voeten een beetje heel blijven. Dus als iemand toevallig tips heeft zijn die welkom!

Ik vertrek binnenkort voor een paar daagjes om te hiken. En op mn bestelling gaat het waarschijnlijk regenen maar het is niet koud (18/19 graden). Ik heb nog geen regenjas ofzo, alleen zo’n goedkope zweterige van de Hema. Ik twijfel nu heel erg of ik een poncho moet kopen of een echte wandel regenjas, en dan of het nog uitmaakt of het van een goed (aka duur) merk is of dat eentje van de decathlon ook prima is.

Hebben ff’ers hier slimme ideeĆ«n of inzichten over regenbescherming te delen?

Als je het geld hebt zou ik investeren in een fijne opvouwbare regenjas van iets hogere kwaliteit! Je kunt er nog lang mee doen en gaat er waarschijnlijk veel plezier van hebben! Ik gebruik de mijne ook wel als windstopper, en als het regent is het fijn dat hij de regen goed tegenhoudt! Ik heb er zelf eentje van patagonia

4 likes

Als je het geld ervoor hebt zou ik naar een podoloog gaan en daar zooltjes laten aanmeten. Zoveel fijner dan die standaard dingen, en je hebt maar ƩƩn paar voeten dus wat mij betreft is het de investering zeker waard.

Ik zou geen gelzooltjes kiezen maar juist iets stevigers met een goed voetbed onder je voetboog zodat je daar meer steun uit kunt halen. Zo wordt je voorvoet minder belast.

Hier kun je wel veel lezen over zooltjes: Inlegzolen kopen? Gratis deskundig advies | Podobrace.nl
Maar wat ik een nadeel vind, als je zoekt op pijnlijke voorvoet dan krijg je dus wel de platte gelzooltjes te zien en niet de ondersteunde zooltjes. Heb je een holle of platte voetboog, heb je een neutrale afwikkeling of proneer je naar binnen? Allemaal dingen die mee moeten wegen in de keuze en naar mijn mening is dan een simpel gelzooltje vaak niet het beste tov een ondersteunend of corrigerend zooltje.

edit: en als je niet weet wat te kiezen en je hebt geen tijd/geld om naar de podoloog te gaan dan raad ik deze aan: MYSOLE Running zolen | Podobrace.nl Ook al staat er running bij, dit is een zooltje die je in elke schoen kunt stoppen en geeft heel goede steun maar niet teveel.

Voor de camino heb ik nu een slaapzak van de decathlon met ideale temperatuur van 20 graden. Ik zal hem in mei in portugal gebruiken en we slapen altijd binnen op slaapzalen. Denken jullie dat deze warm genoeg is?

1 like

Ik weet de route niet, maar als je op hoogte loopt, is het wel koud, denk ik. Dan kan het iig in de nachten ook op slaapzalen flink afkoelen, is mijn ervaring.

3 likes

We lopen niet echt op hoogte! Ik las dat er op de slaapzalen ook soms extra dekens zijn, klopt dat?

1 like

Oh, weet ik niet! Mijn vorige post was gebaseerd op berghutervaring, de Camino weet ik niet.

Wat een goeie tip @Dombo @oliverqueen , thanks! Ik ga zeker even kijken voor een podoloog.