Wandelen/hiken en trekking

Wanneer is iets een hike? Ik dacht namelijk dat het een verdere wandeling was of een hele pittige, maar ik zit in een insta loop vol Amerikaanse moeders die gaan hiken met hun 3 kinderen op hun rug en dat kan toch nooit betekenen dat ze +10 km gaan wandelen?

Volgens mij is dat net zoiets als reizen en vakantie, de definitie is in the eye of the beholder

1 like

Wandelen vind ik alles wat je doet in de bewoonde wereld, in de stad of het park. Hiking vind ik alles wat je echt in de natuur doet en wat geen stenen pad heeft en dan meestal zit daar ook hoogteverschil bij. Dus echt in het bos of in de bergen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

1 like

Sluit ik me bij aan. Als we op vakantie de bergen in gaan vind ik dat geen wandelen maar hiken haha

Ja oke, ik ben vooral benieuwd hoe ver die mensen dus lopen, maar dat kan alsnog een klein stukje zijn. :stuck_out_tongue:

3 likes

Sluit me daar bij aan maar in Nederland vind ik wandelen in de natuur dan nog steeds wandelen (tenzij in Limburg). :stuck_out_tongue: Maar zelf gebruik ik het woord eigenlijk niet, ook niet in het Engels.

Is hiken niet gewoon trektocht in het nederlands?

1 like

Ik vind alles in Nederland ook wandelen inderdaad. Wat zeg je dan in het Engels? Want hiken is wel gewoon een normaal woord wat je daarvoor gebruikt, in het Nederlands snap ik dat het anders overkomt.

Gewoon walking meestal. Of bushwalking (haha nee hoor dat zeg ik niet maar mijn vriend en zijn familie wel). Kan dus even een ommetje zijn of meerdere dagen maar als het dat laatste is vertel ik het er wel bij.

Ik ga volgende week naar Luxemburg, hebben jullie nog bepaalden trails die echt een aanrader zijn? Ook bijvoorbeeld in mullerthal? Route 3 leek me mooi maar is wel lang(25 km). Voorkeur gaat uit naar max 20 km

1 like

Ik heb vorige zomer een lokale route gelopen die begon bij de Wollefsslucht en vanaf daar langs meer van die bekende punten ging. Ik vond dat het mooiste stuk wat we die dagen hebben gelopen en echt een aanrader! De eerste helft was wat meer klimmen etc, de tweede helft gewoon wandelen op een onverhard pad. Geen idee meer hoeveel km het was trouwens, maar sowieso niet meer dan 20.
We hebben trouwens geen rondje gelopen, we hadden dus een verschillend begin- en eindpunt. Bij lokale routes kun je vast wel iets vinden, en anders kan ik even navragen welke route het precies was.

3 likes

Wat zonde! Zeker als je je ergens hebt laten helpen en opmeten…
Misschien kun je ze op vinted nog wel verkopen?

1 like

@Sjern Heb het nog even gevraagd aan degene met wie we toen mee liepen, de route die we toen hebben gedaan was grotendeels deze: Lokale wandelroute - E1 - Mullerthal Trail

Er staat 13,5km maar wij hebben er wel langer dan 4 uur over gedaan, o.a. vaak pauze voor de hond gehouden en gewoon ook de tijd genomen om van de omgeving te genieten. Zelf zijn we trouwens ook geen doorgewinterde wandelaars dus misschien waren we sowieso traag :joy:

1 like

Oh dit klinkt echt super! Ik ga deze op mijn lijstje zetten :slight_smile: bedankt voor het navragen!

1 like

Misschien op een trail facebook groep aanbieden?

1 like

Ik heb trekkings gedaan vooral in sportleggings! Vond dat het fijnst zitten. In de bergen wandel ik altijd met stokken. Verder altijd sportbh (hema) en een sportshirtje dat snel droogt. Verder zou ik investeren in een fijne dagrugzak. Een buff om je pols had ik ook altijd als het warm was voor mn zweethoofd. Ennnn ik breng altijd snelle jelles mee voor hongerkloppen op een berg.

Bijna alles is bij mij gewoon sportkleding die ik al had. Drinkflessen van de decathlon. Ik zou investeren in:

• goede wandelsokken
  • lichte stokken
  • goede dagrugzak
  • goede schoenen (maar die heb je al)
  • goed fleecevest

Ik neem altijd de volgende lagen mee:

• sportbh
  • sportshirt
  • merino shirt lange mouw
  • fleecevest
1 like

Haha, wij hebben dezelfde wandelstijl zo te lezen.

1 like

Ik vind van niet eerlijk gezegd. Goede schoenen en sokken zijn belangrijk en daar zou ik ook iets meer aan durven uitgeven, maar die heb je dus al.
Verder is het wel belangrijk dat je geen katoen draagt ivm risico op onderkoeling wanneer het nat wordt. Synthetisch is ok, Merino is beter (gaat ook niet zo erg ruiken mocht je het meerdere dagen dragen).
Speciaal Wandelondergoed is niet per se nodig, zolang het comfortabel zit is het wel ok. Opnieuw zou ik geen katoen aanraden (wanneer je zweet en het wordt nat is dat oncomfortabel). Zelf heb ik het wel van icebreaker.
Ik hike liefst in een short, of een legging in de winter of wanneer het echt koud is. Daar boven iets van Merino top + hemd. En een puffer mee voor mocht het koud worden en een regenjas (winddicht). Dat kan echt van de decathlon komen. Ik heb 8 maanden elke dag gehiked, en dat gedaan in een cheapo legging en hoofdzakelijk decathlon spul. De meeste stukken zijn nu nog perfect ok. Mijn top zat op het einde een gat in door slijtage (had er maar 1 mee, dus intensief gebruikt, elke dag). Schoenen uiteraard wel moeten wisselen.

Indien je je prettiger voel in andere merken die misschien wat mooier staan, ook helemaal ok, maar je hebt echt niet per se een dure wandelbroek nodig.

Wat je prettig vind is heel persoonlijk, maar inderdaad zijn laagjes heel belangrijk. Ik vind zelf merino wol jeuken, dus ik draag liever van die sneldrogende sport shirtjes. Fleece vest erbij en een wind/regendicht jack erbij. Als het kouder is draag ik graag een legging, met warmer weer heb ik een heel fijn broekje van Patagonia.
Ondergoed doe ik niks speciaals mee, wel echt goede sokken, Falke zijn mijn favoriet.
Wandelstokken zijn ook super fijn in de bergen, wel even mee oefenen hoe je er goed mee loopt, zijn ook wel youtube filmpjes van te vinden.
Hoedje of pet voor de zon is ook altijd fijn om bij te hebben.

Ik heb afgelopen weekend mijn allereerste hike gedaan! Het was de mist trail in Yosemite en het was echt prachtig. Het is een ronde van ongeveer 11 kilometer met 600 meter hoogteverschil. Je kwam langs twee watervallen met super mooi uitzicht. Dat wil ik zeker vaker doen!

30 likes