Wandelen/hiken en trekking

@Sjern Heb het nog even gevraagd aan degene met wie we toen mee liepen, de route die we toen hebben gedaan was grotendeels deze: Lokale wandelroute - E1 - Mullerthal Trail

Er staat 13,5km maar wij hebben er wel langer dan 4 uur over gedaan, o.a. vaak pauze voor de hond gehouden en gewoon ook de tijd genomen om van de omgeving te genieten. Zelf zijn we trouwens ook geen doorgewinterde wandelaars dus misschien waren we sowieso traag :joy:

1 like

Oh dit klinkt echt super! Ik ga deze op mijn lijstje zetten :slight_smile: bedankt voor het navragen!

1 like

Misschien op een trail facebook groep aanbieden?

1 like

Ik heb trekkings gedaan vooral in sportleggings! Vond dat het fijnst zitten. In de bergen wandel ik altijd met stokken. Verder altijd sportbh (hema) en een sportshirtje dat snel droogt. Verder zou ik investeren in een fijne dagrugzak. Een buff om je pols had ik ook altijd als het warm was voor mn zweethoofd. Ennnn ik breng altijd snelle jelles mee voor hongerkloppen op een berg.

Bijna alles is bij mij gewoon sportkleding die ik al had. Drinkflessen van de decathlon. Ik zou investeren in:

• goede wandelsokken
  • lichte stokken
  • goede dagrugzak
  • goede schoenen (maar die heb je al)
  • goed fleecevest

Ik neem altijd de volgende lagen mee:

• sportbh
  • sportshirt
  • merino shirt lange mouw
  • fleecevest
1 like

Haha, wij hebben dezelfde wandelstijl zo te lezen.

1 like

Ik vind van niet eerlijk gezegd. Goede schoenen en sokken zijn belangrijk en daar zou ik ook iets meer aan durven uitgeven, maar die heb je dus al.
Verder is het wel belangrijk dat je geen katoen draagt ivm risico op onderkoeling wanneer het nat wordt. Synthetisch is ok, Merino is beter (gaat ook niet zo erg ruiken mocht je het meerdere dagen dragen).
Speciaal Wandelondergoed is niet per se nodig, zolang het comfortabel zit is het wel ok. Opnieuw zou ik geen katoen aanraden (wanneer je zweet en het wordt nat is dat oncomfortabel). Zelf heb ik het wel van icebreaker.
Ik hike liefst in een short, of een legging in de winter of wanneer het echt koud is. Daar boven iets van Merino top + hemd. En een puffer mee voor mocht het koud worden en een regenjas (winddicht). Dat kan echt van de decathlon komen. Ik heb 8 maanden elke dag gehiked, en dat gedaan in een cheapo legging en hoofdzakelijk decathlon spul. De meeste stukken zijn nu nog perfect ok. Mijn top zat op het einde een gat in door slijtage (had er maar 1 mee, dus intensief gebruikt, elke dag). Schoenen uiteraard wel moeten wisselen.

Indien je je prettiger voel in andere merken die misschien wat mooier staan, ook helemaal ok, maar je hebt echt niet per se een dure wandelbroek nodig.

Wat je prettig vind is heel persoonlijk, maar inderdaad zijn laagjes heel belangrijk. Ik vind zelf merino wol jeuken, dus ik draag liever van die sneldrogende sport shirtjes. Fleece vest erbij en een wind/regendicht jack erbij. Als het kouder is draag ik graag een legging, met warmer weer heb ik een heel fijn broekje van Patagonia.
Ondergoed doe ik niks speciaals mee, wel echt goede sokken, Falke zijn mijn favoriet.
Wandelstokken zijn ook super fijn in de bergen, wel even mee oefenen hoe je er goed mee loopt, zijn ook wel youtube filmpjes van te vinden.
Hoedje of pet voor de zon is ook altijd fijn om bij te hebben.

Ik heb afgelopen weekend mijn allereerste hike gedaan! Het was de mist trail in Yosemite en het was echt prachtig. Het is een ronde van ongeveer 11 kilometer met 600 meter hoogteverschil. Je kwam langs twee watervallen met super mooi uitzicht. Dat wil ik zeker vaker doen!

30 likes

Ik vond het goed te doen! Ik wandel thuis niet zo veel, maximaal anderhalf uur, maar ik sport verder wel graag. Je loopt eerst naar de Vernal fall en dat is het meest lastige stuk, je gaat vrij steil omhoog en loopt daarna nog 600 natte traptreden (dus glad) voor je bij de waterval bent. Wij deden hier een uur over. Daarna kun je terug via dezelfde weg, of via de John Muir trail. Of je kan doorgaan naar de Nevada fall. Wij zijn dus doorgelopen en hebben er inclusief pauzes om even te eten/drinken 4 uur en een kwartier over gedaan. Op de terugweg hebben we de John Muir trail gedaan, die is 0,8 mijl langer maar daar heb je geen trappen dus dat loopt wel wat lekkerder. Het was 30 graden, maar je loopt redelijk beschut dus dat was prima te doen!

Ik heb in Yosemite, Zion en Grand Canyon eigenlijk gewoon normale kleding gedragen + wandelschoenen en sokken, en dat ging prima! Belangrijkste naast je schoenen is denk ik je tas, je moet best wat water mee kunnen nemen.

Ik heb in Yosemite de trail tot aan de Vernal Falls gedaan maar vond 't wel zwaar hoor! Ik ben gewend aan kilometers lopen (ik doe met gemak 12 km) maar zo’n hoogteverschil ben ik niet gewend en hier kan je in Nederland ook niet echt op trainen. Mocht je naar de sportschool gaan dan wellicht elke meer ff de strairmaster meepakken, want die ga je wel nodig hebben :hot_face:

2 likes

Heeft iemand toevallig ervaring met buiten overnachten in Duitsland? Ik weet dat je niet mag wildkamperen, maar buiten slapen zonder tent wordt wel gedoogd geloof ik? Ik ga volgende week de Schluchtensteig lopen en voor een bepaalde dag zijn alle campings vol :grimacing:. Hopelijk is er toch nog een plekje vrij, maar anders dacht ik eraan om door te lopen naar een (dichte) hut en daar naast te slapen.

Wordt ook gelijk m’n eerste keer kamperen tijdens een tocht, dus als iemand nog tips heeft!

De afgelopen tijd ben ik veel meer gaan wandelen, en de ene keer draag ik timberlands, de andere keer gewoon hardloopschoenen. Nu heb ik ineens blaren tussen mijn tenen? Dus aan de linkerzijkant/binnenkant van mijn grote teen en de rechterzijkant van die teen ernaast. En alleen aan één voet. Iemand enig idee wat ik daaraan kan doen?

Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt, maar ik hoor veel mensen over teensokken hiertegen. Bestaat bv van injinji, daar hoor ik het meest over

1 like

Teensokken van injiji zoals hierboven aangegeven.
Als mijn sokken in de was zijn dan smeer ik “naqi body screen” tussen mijn tenen, dat helpt tegen het wrijven en werkt evengoed als teensokken dragen. Vaseline smeren werkt ook top (en is goedkoper).

1 like

Ik heb deze gelopen en het was idd echt een aanrader! Erg mooi, je ziet veel en ik vond hem nog goed te doen!

Ik heb nog een andere wandeling gemaakt bij esch-sur-sûre van 17 km en die was ook prachtig en een wijnwandeling van 6 km. Ik vond alles super goed aangegeven en duidelijk. Jammer dat we niet tijd hadden voor nog meer wandelingen!

1 like

Hebben jullie nog aanraders voor een lange afstand wandelpad? Ik wil graag naar schotland en zit heel erg te denken aan de west highland way, maar mochten jullie nog andere tips hebben! Enige “nadeel” is dat hij maar 155 km is, maar dan heb ik nog wel genoeg tijd om daarna schotland nog een beetje sight seeing te doen!

Ik heb vorig jaar de WHW gedaan en daarna nog een paar dagen naar Edinburgh. Was echt geweldig. Echt een ontzettende aanrader.

1 like

Oh ja wij hadden de dag nadat we gefinisht waren ook nog Ben Nevis beklommen dus dat is dan eigenlijk nog een extra dag wandelen. Ik vond dat best lastig maar het wel waard.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Wij hadden niet gekampeerd maar veel mensen ontmoet die dit wel hadden gedaan.

2 likes

West Highland Way is echt onwijs leuk! Volgens mij sluit daar nog een ander pad op aan, als ik me niet vergis heet dat The Great Glenway. Misschien kun je daar nog een stuk van doen? Of de Ben Nevis beklimmen inderdaad, dat is vlakbij het eindpunt van WHW.

1 like

Wij sliepen in hotels/bed en breakfast. Wij hadden dit geboekt via een organisatie en die deed ook de verplaatsing van je bagage. Dit was mijn eerste meerdaagse wandeling dus ik wilde graag met relatief comfort.
De afstanden waren tussen de 14km (kortste dag) en 31km (langste dag) maar denk dat het gemiddelde 25km per dag was. Dit ligt er natuurlijk aan in hoeveel dagen je het wilt doen. Geloof dat wij 8 dagen/7 nachten over gedaan en dan dus nog een extra nacht in Fort William geboekt om daar Ben Nevis op te gaan.
Ik vond de tijd die wij genomen hadden perfect, ook al is zijn het niet hele lange afstanden. We hadden de eerste dag 19km maar hebben bijvoorbeeld toen ook een toer van de wiskey distillery gedaan. Onze dag van 14km kwam na de langste dag (en de dag dat we in een heel mooi hotel zaten) dus dat was lekker om later op te kunnen starten en van het ontbijt buffet te genieten haha.

Dit is wel een heel andere ervaring dan wanneer je gaat kamperen natuurlijk maar het is echt mijn favoriete vakantie van de afgelopen jaren. We zijn daarna dus nog naar Edinburgh gegaan en dat was ook super.

Je kan denk ik zelf makkelijk de hotels boeken en die bagage transfers (dit is geloof ik £60 pp voor de hele week) en dan ben je wel voordeliger uit. Veel van de BnBs deden ook lunch pakketten.

Ik heb nog wel wat specifieke tips welke hotels en restaurants wij leuk vonden als daar interesse in is.

2 likes