Weet iemand mooie wandeling rondom Maastricht? Weet even niet waar ik deze vraag anders kan stellen.
Stukje van de Dutch Mountain Trail?
Jaaa, ik weet niet hoelang hij mag zijn maar deze:
https://www.frankwandelt.nl/limburg/ns-wandeling-savelsbos-maastricht-eijsden
Is echt een prachtig en hij begint in Maastricht.
Oeh das erg lang haha maar ik zie bij de omschrijving wel mooie dingen. Ik ga zoeken, thanks!
Ja mag inderdaad wildkamperen in Schotland, maar juist (delen van?) Whw niet omdat het zo druk kan zijn op die route.
@Sjern als je een beetje buiten seizoen gaat kun je wel zonder reservaties! Maar dan moet je er wel rekening houden met weer dat minder kan zijn.
Voor wie wel wild kampeert en autonoom trekt: ik heb deze lente de cape wrath trail gedaan in Schotland en dat was echt echt fantastisch! Start ook in fort William (waar de whw eindigt) en gaat dus helemaal tot cape wrath. Voor een gebied dat relatief zo dichtbij is, voelen sommige delen wel echt âwildâ, en alsof je alleen op de wereld bent.
Als je die niet helemaal wilt wandelen, maar een dagwandeling wilt doen: ik passeerde ook langs de hoogste waterval van Schotland en dat was onverwachts redelijk spectaculair om te zien.
Falls of Glomach, misschien leuk om op te zoeken!
Wow die Cape wrath trail ziet er gaaf uit zeg. Ik zie dat hij ongemarkeerd is. Mag ik vragen hoe je navigeerde? En was dat een beetje te doen?
Ik had papieren kaarten mee en een garmin inreach (gps / satelliet voor nood) om mee te navigeren. Het is inderdaad niet gemarkeerd, en er zijn ook hele stukken zonder echt pad. Je moet dus wel weten wat je doet, het is geen beginners tocht. Je moet goed kunnen kaart-lezen, en echt zelfredzaam zijn. Het is echt niet te vergelijken met whw zeg maar.
Door het terrein is het navigeren overigens niet heel moeilijk, had kaarten van volgens mij 1 op 100000 en dat was gedetailleerd genoeg. Het zijn uitgestrekte vlaktes met duidelijke herkenningspunten dus de schaal hoeft niet zo klein. Heb er ook wel dichte mist gehad en dan loop je wel puur op richting. Maar je botst niet plots op een diepe kloof, zijn geen moeilijke rivieren die je moet doorwaden, geen bos om je te desorienteren. Ik vond het makkelijk te doen, maar ik doe niets anders. Het staat wel bekend als de zwaarste langeafstandstocht van de uk, voor wat dat waard is.
Trage tochten van Bemelen en Slenaken!
Klinkt echt super gaaf! Hoe vaak kom je dan een winkel tegen waar je inkopen kan doen? En zie je veel andere wandelaars?
Voor mij denk ik wel nog een stap te ver!
Heel vet wel! Ik ben nog niet zo ervaren en heb gemerkt dat te lang alleen hiken me mentaal niet zo goed doet, dus voor mij nu nog te hoog gegrepen. Maar wie weet ooit
Vergelijkbare route maar dan stuk korter; de historische bronkroute Wandelroute - Historische Bronkroute Gronsveld Gr1 Eijsden-Margraten 10,6 km
Ik wil over 2 weekjes richting Duitsland om (een deel van) de Malerweg te lopen. En ik heb altijd onthouden dat jij er zo enthousiast over was en tips had! Heb je aanrader voor welke etappes het meest aan te raden zijn bijvoorbeeld? En qua overnachting dacht ik eraan het mijzelf even gemakkelijk te maken door elke avond op dezelfde plek te overnachten. Is dat te doen daar met het ov van en naar etappes? Of is het toch meer aan te raden er een soort huttentocht van te maken?
Leuk! Ben benieuwd hoe mooi het dan is
Ik heb de eerste vijf etappes gelopen. Dit waren de overnachtingen (in volgorde):
Dag 1 Was prima, genoeg eetgelegenheden
Dag 2 Dit was echt een aanrader, prachtig uitzicht! Je kan daar ook eten. We hadden het appartement, dus je kan ook zelf koken.
Dag 3 Beetje verouderd hotel, maar wel genoeg eetgelegenheden
Dag 4 Leuke herberg (ook met privékamers), heel lieve mensen en goed (vega) eten
Dag 5 Schmilka is echt een schattig (maar heel klein) stadje. Het is een bio stad en dat is helemaal hun marketing. Vrij duur, maar het ontbijt in het hotel was echt hemels (veel vega en vegan).
Ik weet ff niet meer welke etappes het leukst waren, maar je kan best wat reviews online vinden van mensen! De eerste 5 etappes zijn te doen qua ov-verbinding, daarna ga je door een natuurgebied waar geen ov-verbindingen zijn. Je zou in theorie ook ergens in het middel gaan zitten en dan dagtrips maken. Scheelt natuurlijk veel gewicht met lopen
Wat ik me verder nog kan herinneren is dat je overal contant moet betalen en er weinig pinautomaten in de buurt zijn.
Wauw super bedankt voor het lijstje en je uitgebreide antwoord!! Ik ga er morgen eens goed in duiken!
Volgend jaar ben ik van plan om samen met een vriend te gaan hiken in Noorwegen. We willen 5 dagen gaan wandelen, nemen de hond mee en willen in een tent overnachten.
Nou zijn er zoveel mooie plekken/nationaal parken in Noorwegen, ik kan echt niet kiezen. We zitten nu te denken aan Rondane, maar eigenlijk staat alles wel open. Niet te veel naar het noorden ivm sneeuw en de afstand.
Kaart lezen en een kompas gebruiken kunnen we beiden. Heeft iemand een tip? We houden niet van het mega toeristische, dus niet met zân allen wachten voor een foto bij een mooi plekje
Verdere tips zijn uiteraard ook welkom! We zijn van plan om begin september te gaan.
Het hardangervidda plateau is persoonlijk mân meest favoriete regio in heel Noorwegen! En heel toegankelijk met openbaar vervoer, je kunt van Oslo de trein naar Bergen nemen, en dan afstappen in Geilo of Finse. Of aan de zuidelijke kant kun je er ook wel raken met de bus. In geilo zou ik verder niet blijven plakken, niet echt gezellig, meer een skidorp.
Misschien niet per se het meest spectaculaire gebied, dus het hangt ervan wat je zoekt, maar het is enorm uitgestrekt en niet zo populair als andere gebieden, dus absoluut rustig. Was er vorige zomer eind augustus/ begin september en zag elk dag misschien 2 andere wandelaars? Qua route kun je makkelijk zelf iets uitstippelen, paden zijn mega duidelijk aangegeven. Er zijn ook hutten indien je niet wilt kamperen. Kan ik niet veel over zeggen want daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Ze zijn ook niet goedkoop. Ben zelf van Finse naar Odda gewandeld met wat omweg. Dat zal te ver zijn voor 5 dagen, maar er zijn eindeloos veel opties.
Odda is ook de toegang tot het de superpopulaire trolltunga. Als je van hiken en rust houdt, zou ik dit eigenlijk echt afraden, en vooral zeker niet daar in de buurt wildkamperen. Echt absurd veel mensen gaan ernaar toe, en de meeste hiken normaal niet veel waardoor ze zich niet gedragen zoals zou moeten. Ik vond het best storend: wc papier, afval, mensen die wandelen met luide speakers,⊠Die kant (het Westen) van de hardangervidda heeft wel meer de fjorden enzo die je associeert met Noorwegen) het Noordenoosten is meer de uitgestrekte vlakte die echt voelt als hooggebergte (met meertjes enzo). Maar dan relatief plat dus. En het is enkel trolltunga zelf en route vanaf Odda die zo druk is, 200 meter verder heb je weer rust. Ben even vergeten hoe hij noemt maar hebt centraal ook een berg die je kunt beklimmen, vond ik ook de moeite! Je ziet hem al van heel ver dus ik moest er eens bovenop gaan staan.
HĂ„rteigen is de âbergâ
Ik heb een aantal jaar geleden zoân soort tocht gedaan over de hardangervidda, vanaf kinsarvik met de trolltunga als eindpunt! We hebben drie dagen praktisch alleen gewandeld, hooguit een paar mensen per dag tegen gekomen. Bij de trolltunga was het wel iets drukker, maar ik vond wildkamperen daar zeker niet tegenvallen @Eileen! (stiekem waren wij gewoon die hikers met boombox ) Wij hebben steeds gekampeerd op hooguit een half uur van een hut vandaan, zodat mocht er stront aan de knikker zijn dat in ieder geval die hut vlakbij was.
Ik vind die tocht nog steeds een van de tofste dingen die ik gedaan heb.
Wij hebben deze site van Piet als bron gebruikt: https://www.pietsmulders.nl/, die heeft heel veel wandelingen in Noorwegen gedaan. https://www.norgeskart.no kun je gebruiken voor alle wandelkaarten in noorwegen. Ik vond gelukkig bijna alle paden goed aangegeven (middels die bekende rode tâs), dus kompas en kaart eigenlijk amper nodig gehad.
Even wat kiekjes mocht je het leuk vinden
Ik ga over een week in mân eentje naar de Julische Alpen in SloveniĂ«. Omdat ik alleen ben wil ik niet teveel risico nemen, maar het liefst wil ik wel echt een stuk de bergen in. Ik ga sowieso alleen maar daghikes doen en heb er zin in! Ik slaap aan de oostkant van het meer van Bohinj, dus mochten mensen nog aanraders hebben, ik hoor het graag!
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie extra voorzorgsmaatregelen nemen als je alleen gaat hiken in bergachtig gebied
Sowieso, als ik alleen ga wandelen in een deel dat ik niet ken (en dus niet weet wat ik kan verwachten) dan laat ik altijd aan iemand weten waar ik wandel!