Wandelen/hiken en trekking

Oh dit klinkt heel leuk! Al denk ik wel dat ik zelf alles ga boeken en zelf mijn bagage ga dragen! Ik heb ook geen ervaring met camperen tijdens wandeltochten en aan de ene kant lijkt het me wel vet, maar dan moet je nog meer mee nemen :stuck_out_tongue:

Enige nadeel is dat ik lees dat je echt ver(maanden) vooruit moet boeken en het liefst ga ik op de bonnefooi :p. Maar vet! Ik ga het echt doen!

Ja het is wel een hele andere ervaring. Wij hebben dit jaar een stukje van de South Downs Way ( zuid Engeland) gedaan met alles dragen en kamperen. Was echt een hele andere ervaring.

In Schotland mag je trouwens volgens mij wel wildkamperen. Er was een gast die het in 5 dagen deed en die had dit gedaan. Geloof dat de kampeer plekken inderdaad wel vroeg vol zitten, maar er zijn wel echt een paar prachtige kampeer plaatsen die je kan boeken. Eentje is vlak aan Loch Lomond en er waren plekken echt pal aan het meer - echt super!

1 like

Via welke organisatie heb je dit geboekt?? :slight_smile:

2 likes

Met de bovenstaande organisatie. Het is wel een Britse organisatie maar ik neem aan dat je vanuit Nederland ook kan boeken (ik woonde toen in Engeland). Ze reageerde snel en wij hadden ook via hun de extra nacht in Fort William geboekt. Alle hotels/BnBs waren top, vooral het hotel in Kingshouse is prachtig. Het hotel in Rowardennan was de enige die ik tegen vond vallen.

3 likes

Dit ziet er heel goed uit, bedankt voor de tip!

1 like

Mijn vriend en ik hebben het al twee jaar over Schotland en het wordt nu weer heeelemaal aangewakkerd door bovenstaande posts. We hebben geen auto dus de lange reis erheen met hond houdt me nog een beetje tegen, maar denk dat het wel zou moeten kunnen.
Ik ga me er nu voor de zoveelste keer in verdiepen want ik wil toch wel echt gaan volgend jaar. Lijkt me echt zo leuk en mooi :smiling_face_with_three_hearts:

Ik weer haha… wij waren met de trein gegaan en dat was echt goed te doen. Maar dat was wel binnen het VK. De WHW begint bijvoorbeeld vlak buiten Glasgow was goed bereikbaar is met het OV en toen zijn wij ook daarna naar Edinburgh gegaan met de trein. Ik geloof dat je niet met je hond op de Eurostar kan maar misschien kan je met de boot en dan vanaf de boot met de trein?

De Eurostar laat inderdaad geen honden toe, maar wat jij zegt (boot + trein) heb ik inderdaad al gecheckt en dat zou wel met hond moeten kunnen. Maar goed, dat is even wat uitzoekwerk dus dat komt tzt wel. Het is meer dat het daardoor wel een lange reis wordt om er überhaupt al te komen.
Zou liever alles met de trein doen inderdaad, hou echt van reizen met de trein.

Weet iemand mooie wandeling rondom Maastricht? Weet even niet waar ik deze vraag anders kan stellen.

1 like

Stukje van de Dutch Mountain Trail?

2 likes

Jaaa, ik weet niet hoelang hij mag zijn maar deze:

https://www.frankwandelt.nl/limburg/ns-wandeling-savelsbos-maastricht-eijsden

Is echt een prachtig en hij begint in Maastricht.

1 like

Oeh das erg lang haha maar ik zie bij de omschrijving wel mooie dingen. Ik ga zoeken, thanks!

1 like

Ja mag inderdaad wildkamperen in Schotland, maar juist (delen van?) Whw niet omdat het zo druk kan zijn op die route.
@Sjern als je een beetje buiten seizoen gaat kun je wel zonder reservaties! Maar dan moet je er wel rekening houden met weer dat minder kan zijn.

Voor wie wel wild kampeert en autonoom trekt: ik heb deze lente de cape wrath trail gedaan in Schotland en dat was echt echt fantastisch! Start ook in fort William (waar de whw eindigt) en gaat dus helemaal tot cape wrath. Voor een gebied dat relatief zo dichtbij is, voelen sommige delen wel echt “wild”, en alsof je alleen op de wereld bent.
Als je die niet helemaal wilt wandelen, maar een dagwandeling wilt doen: ik passeerde ook langs de hoogste waterval van Schotland en dat was onverwachts redelijk spectaculair om te zien.
Falls of Glomach, misschien leuk om op te zoeken!

3 likes

Wow die Cape wrath trail ziet er gaaf uit zeg. Ik zie dat hij ongemarkeerd is. Mag ik vragen hoe je navigeerde? En was dat een beetje te doen?

Ik had papieren kaarten mee en een garmin inreach (gps / satelliet voor nood) om mee te navigeren. Het is inderdaad niet gemarkeerd, en er zijn ook hele stukken zonder echt pad. Je moet dus wel weten wat je doet, het is geen beginners tocht. Je moet goed kunnen kaart-lezen, en echt zelfredzaam zijn. Het is echt niet te vergelijken met whw zeg maar.
Door het terrein is het navigeren overigens niet heel moeilijk, had kaarten van volgens mij 1 op 100000 en dat was gedetailleerd genoeg. Het zijn uitgestrekte vlaktes met duidelijke herkenningspunten dus de schaal hoeft niet zo klein. Heb er ook wel dichte mist gehad en dan loop je wel puur op richting. Maar je botst niet plots op een diepe kloof, zijn geen moeilijke rivieren die je moet doorwaden, geen bos om je te desorienteren. Ik vond het makkelijk te doen, maar ik doe niets anders. Het staat wel bekend als de zwaarste langeafstandstocht van de uk, voor wat dat waard is.

4 likes

Trage tochten van Bemelen en Slenaken!

2 likes

Klinkt echt super gaaf! Hoe vaak kom je dan een winkel tegen waar je inkopen kan doen? En zie je veel andere wandelaars?

Voor mij denk ik wel nog een stap te ver!

1 like

Heel vet wel! Ik ben nog niet zo ervaren en heb gemerkt dat te lang alleen hiken me mentaal niet zo goed doet, dus voor mij nu nog te hoog gegrepen. Maar wie weet ooit :grin:

1 like

Vergelijkbare route maar dan stuk korter; de historische bronkroute Wandelroute - Historische Bronkroute Gronsveld Gr1 Eijsden-Margraten 10,6 km

Ik wil over 2 weekjes richting Duitsland om (een deel van) de Malerweg te lopen. En ik heb altijd onthouden dat jij er zo enthousiast over was en tips had! Heb je aanrader voor welke etappes het meest aan te raden zijn bijvoorbeeld? En qua overnachting dacht ik eraan het mijzelf even gemakkelijk te maken door elke avond op dezelfde plek te overnachten. Is dat te doen daar met het ov van en naar etappes? Of is het toch meer aan te raden er een soort huttentocht van te maken?

2 likes