Wandelen/hiken en trekking

Leuk! Ben benieuwd hoe mooi het dan is :relaxed:

Ik heb de eerste vijf etappes gelopen. Dit waren de overnachtingen (in volgorde):
Dag 1 Was prima, genoeg eetgelegenheden
Dag 2 Dit was echt een aanrader, prachtig uitzicht! Je kan daar ook eten. We hadden het appartement, dus je kan ook zelf koken.
Dag 3 Beetje verouderd hotel, maar wel genoeg eetgelegenheden
Dag 4 Leuke herberg (ook met privékamers), heel lieve mensen en goed (vega) eten
Dag 5 Schmilka is echt een schattig (maar heel klein) stadje. Het is een bio stad en dat is helemaal hun marketing. Vrij duur, maar het ontbijt in het hotel was echt hemels (veel vega en vegan).

Ik weet ff niet meer welke etappes het leukst waren, maar je kan best wat reviews online vinden van mensen! De eerste 5 etappes zijn te doen qua ov-verbinding, daarna ga je door een natuurgebied waar geen ov-verbindingen zijn. Je zou in theorie ook ergens in het middel gaan zitten en dan dagtrips maken. Scheelt natuurlijk veel gewicht met lopen :relaxed:

Wat ik me verder nog kan herinneren is dat je overal contant moet betalen en er weinig pinautomaten in de buurt zijn.

4 likes

Wauw super bedankt voor het lijstje en je uitgebreide antwoord!! Ik ga er morgen eens goed in duiken!

2 likes

Volgend jaar ben ik van plan om samen met een vriend te gaan hiken in Noorwegen. We willen 5 dagen gaan wandelen, nemen de hond mee en willen in een tent overnachten.
Nou zijn er zoveel mooie plekken/nationaal parken in Noorwegen, ik kan echt niet kiezen. We zitten nu te denken aan Rondane, maar eigenlijk staat alles wel open. Niet te veel naar het noorden ivm sneeuw en de afstand.
Kaart lezen en een kompas gebruiken kunnen we beiden. Heeft iemand een tip? We houden niet van het mega toeristische, dus niet met z’n allen wachten voor een foto bij een mooi plekje :grin:
Verdere tips zijn uiteraard ook welkom! We zijn van plan om begin september te gaan.

3 likes

Het hardangervidda plateau is persoonlijk m’n meest favoriete regio in heel Noorwegen! En heel toegankelijk met openbaar vervoer, je kunt van Oslo de trein naar Bergen nemen, en dan afstappen in Geilo of Finse. Of aan de zuidelijke kant kun je er ook wel raken met de bus. In geilo zou ik verder niet blijven plakken, niet echt gezellig, meer een skidorp.
Misschien niet per se het meest spectaculaire gebied, dus het hangt ervan wat je zoekt, maar het is enorm uitgestrekt en niet zo populair als andere gebieden, dus absoluut rustig. Was er vorige zomer eind augustus/ begin september en zag elk dag misschien 2 andere wandelaars? Qua route kun je makkelijk zelf iets uitstippelen, paden zijn mega duidelijk aangegeven. Er zijn ook hutten indien je niet wilt kamperen. Kan ik niet veel over zeggen want daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Ze zijn ook niet goedkoop. Ben zelf van Finse naar Odda gewandeld met wat omweg. Dat zal te ver zijn voor 5 dagen, maar er zijn eindeloos veel opties.
Odda is ook de toegang tot het de superpopulaire trolltunga. Als je van hiken en rust houdt, zou ik dit eigenlijk echt afraden, en vooral zeker niet daar in de buurt wildkamperen. Echt absurd veel mensen gaan ernaar toe, en de meeste hiken normaal niet veel waardoor ze zich niet gedragen zoals zou moeten. Ik vond het best storend: wc papier, afval, mensen die wandelen met luide speakers,… Die kant (het Westen) van de hardangervidda heeft wel meer de fjorden enzo die je associeert met Noorwegen) het Noordenoosten is meer de uitgestrekte vlakte die echt voelt als hooggebergte (met meertjes enzo). Maar dan relatief plat dus. En het is enkel trolltunga zelf en route vanaf Odda die zo druk is, 200 meter verder heb je weer rust. Ben even vergeten hoe hij noemt maar hebt centraal ook een berg die je kunt beklimmen, vond ik ook de moeite! Je ziet hem al van heel ver dus ik moest er eens bovenop gaan staan.

1 like

Hårteigen is de “berg”

Ik heb een aantal jaar geleden zo’n soort tocht gedaan over de hardangervidda, vanaf kinsarvik met de trolltunga als eindpunt! We hebben drie dagen praktisch alleen gewandeld, hooguit een paar mensen per dag tegen gekomen. Bij de trolltunga was het wel iets drukker, maar ik vond wildkamperen daar zeker niet tegenvallen @Eileen! (stiekem waren wij gewoon die hikers met boombox :stuck_out_tongue_winking_eye:) Wij hebben steeds gekampeerd op hooguit een half uur van een hut vandaan, zodat mocht er stront aan de knikker zijn dat in ieder geval die hut vlakbij was.

Ik vind die tocht nog steeds een van de tofste dingen die ik gedaan heb.

Wij hebben deze site van Piet als bron gebruikt: https://www.pietsmulders.nl/, die heeft heel veel wandelingen in Noorwegen gedaan. https://www.norgeskart.no kun je gebruiken voor alle wandelkaarten in noorwegen. Ik vond gelukkig bijna alle paden goed aangegeven (middels die bekende rode t’s), dus kompas en kaart eigenlijk amper nodig gehad.

Even wat kiekjes mocht je het leuk vinden :smiley:

fotootjes

(hier staat de tent ook op)

tikkie bewerkt, want het was slecht weer die dag

18 likes

Ik ga over een week in m’n eentje naar de Julische Alpen in Slovenië. Omdat ik alleen ben wil ik niet teveel risico nemen, maar het liefst wil ik wel echt een stuk de bergen in. Ik ga sowieso alleen maar daghikes doen en heb er zin in! Ik slaap aan de oostkant van het meer van Bohinj, dus mochten mensen nog aanraders hebben, ik hoor het graag!

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie extra voorzorgsmaatregelen nemen als je alleen gaat hiken in bergachtig gebied

6 likes

Sowieso, als ik alleen ga wandelen in een deel dat ik niet ken (en dus niet weet wat ik kan verwachten) dan laat ik altijd aan iemand weten waar ik wandel!

Zijn er mensen hier die de app komoot gebruiken? Het is een soort sociaal media, maar dan voor je wandelingen, je kan de wandeling die je gedaan hebt of wilt doen delen met iedereen / je vrienden. Ik heb maar 2 vrienden er op en ik zou graag meer mensen willen volgen, om inspiratie op te doen voor volgende wandelingen!

Wat ik altijd doe is aan iemand mijn geplande route laten weten, en eventueel ook wat de alternatieve routes zijn bij bv slechte weersomstandigheden (vooral bij meerdaagse tochten). Diegene moet weten wanneer en op welke manier je opnieuw contact zult opnemen, en op welk moment zij alarm moeten slaan, en hoe en bij wie ze alarm moeten slaan. Dat kunnen ook tussenstappen zijn: bv de avond zelf om x uur contact opnemen met je verblijf en de volgende dag bij de mountain rescue, ik zeg maar wat.
Ik heb zelf ook een garmin inreach om op meerdaagse hikes mijn locatie door te kunnen geven aan familie, en eventueel berichten te sturen voor noodituaties. Misschien niet nodig voor jouw plannen, maar je kunt die ook voor kortere periodes huren.
Ik ken de regio en klimaar daar totaal niet, maar het is wel al laat op het jaar voor echt hooggebergte, nee? Als je daar nog geen /weinig ervaring mee hebt in winterese omstandigheden, zou ik dat niet voor het eerst doen wanneer je alleen bent.

1 like

@Eileen is navigeren op basis van gps moeilijk? Ik wil de west highland way combineren met nog een meerdaagse hike en keek nu naar die op skye. Sowieso lijkt me het een prachtig eiland, maar de lange afstands toch is daar niet aangegeven en je moet dus zelf navigeren. Ik vraag me af of dat echt heel lastig is.

1 like

Nee totaal niet! Kan niet makkelijker zijn.
Hoe doe je het nu dan, met kaart en gemarkeerde routes?
Isle of Skye ben ik nog nooit geweest, maar als het een bekende route is, kun je denk ik wel ergens goede gpx downloaden. Zorg gewoon dat je alles zeker offline gedownload hebt, ook de kaart van isle of Skye zelf waar je de route in opent. Ik probeer zelf altijd een papieren kaart + kompas mee te nemen als backup, je weet nooit dat je telefoon het begeeft ofzo. Doe het niet altijd maar het is eerlijk gezegd echt wel verstandiger! Moet je die wel kunnen gebruiken natuurlijk.

Je wint er geen stijlpunten mee, maar een regenbroek boven je legging? Is lekker winddicht en dat scheelt veel.

Wie heeft er hier (een deel van) de camino gelopen? Ik heb zin om erover te lezen/te hebben met andere Nederlanders! Ben benieuwd naar heel wat dingen, dus als je zin hebt om erover te praten; graag!

Ja ik! (Camino Portuguese vanaf porto) als je een stuk omhoog scrollt kan je er veel over lezen!

Wat wil je weten? En welke wil je doen?

1 like

Ik ook Portugues! Echt een aanrader!! Wanneer wil je 'm gaan lopen?

1 like

Ik heb me ingeschreven voor de 4daagse! Het wordt m’n eerste keer dus heb via het debutantenprogramma ingeschreven zodat ik ook niet hoef te wachten tot de tweede ronde 13 februari. Meer mensen hier die zich hebben ingeschreven of gaan inschrijven?

1 like

Ja ik! Ga ik een dezer dagen doen maar moet nog definitief de toezegging hebben dat ik vrij ben van werk. Ik heb hem al 1 keer uitgelopen in 2019 dus sowieso al verzekerd van deelname. Spannend hoor! Weet je een beetje wat je kunt verwachten?

1 like

Echt totaal niet want ik heb uberhaupt nog nooit verder gewandeld dan 15 km :smiling_face_with_tear:
Maar ik ben redelijk fit (hardlopen) en woon in een van de doorkomstdorpen, dus vond wel dat ik hem een keer gelopen moet hebben.

Leuk dat jij ook meedoet! Ga je er ook met een schema voor trainen?

Haha meen je! Ik ook. Wellicht leuk om een keer samen te trainen, mocht je daar behoefte aan hebben!

Nee vorige keer niet echt een schema aangehouden, was wel heel erg fit vanwege de sportschool en dat is nu totaal niet het geval. Vooral heel veel wandelen en kilometers maken. Oefenen doe je sowieso niet meer dan 25 km want dat heeft niet echt zin. Ik liep bij elkaar ongeveer 20 km per week. Soms in 1 keer, soms verdeeld over meerdere dagen.

1 like