Wandelen/hiken en trekking

Oh grappig! Ik heb je een privebericht gestuurd.

2 likes

Ik zou voor het trainen sowieso aanraden ok eens 40 te lopen(bijvoorbeeld bij een georganiseerd event) zodat je weet hoe dat is! Ik vond dat namelijk mega zwaar, terwijl toen ik dat erna deed bij de eerste 4daagse dag ik het helemaal niet meer zwaar vond :sweat_smile:

1 like

Ja maar 40 km in een normale setting in the middle of nowhere lopen is ook super demotiverend. Juist de mensen langs de kant en de sfeer zorgt ervoor dat je tijdens de Vierdaagse die laatste 10/15 km jezelf tot het uiterste pusht. Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik ken behoorlijk veel mensen die hem gelopen hebben (of zelfs ieder jaar lopen) en nooit meer dan 25km trainen maar misschien is dat dan toeval als ik jou hoor!

Leuk! Ik doe ook mee. Heb voor corona een startbewijs gewonnen, maar toen ging het twee keer niet door. Vorig jaar ben ik geopereerd en ging het hem ook niet worden, dus ik had gevraagd of ik hem nog een jaartje mocht vasthouden en dat mocht :slight_smile: Ik woon ook in één van de doorkomstdorpen. Slaap dus ook lekker thuis

3 likes

Tuurlijk kan het, het is maar net wat je zelf fijn vindt. De meeste trainingsschema’s gaan wel tot 40 km, of zelfs iets eroverheen.
Ik heb zelf de ervaring dat de vierdaagse wel leuker wordt met meer en langer trainen. Met korte trainingen kan je hem prima uitlopen, maar mijn ervaring was met de langere trainingen dat ik met minder pijn liep en aan het einde van de dag minder vermoeid was en nog energie had voor een biertje in de stad. Vond die deelname zelf veel leuker dan die keer dat ik alleen korte trainingen gedaan had, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Wordt ook vaak aangeraden om twee dagen achter elkaar dagen te trainen (dan geen 40 km) om dat eens te voelen voor je lijf, @Wasbeer

2 likes

Ik zit te denken om in de zomer een week of 2 in mijn eentje te gaan wandelen. Heb al veel in de bergen gewandeld (huttentochten en met kamperen) maar altijd in een groep en nooit langer dan 1 dag echt alleen. Kamperen lijkt me wel leuk maar dan het liefst wel op campings want wildkamperen lijkt me nog iets te hoogdrempelig. En ben het liefst wel in bergachtig gebied maar misschien ook niet al te enge stukken, vind dat met een groep geen enkel probleem en juist heel leuk maar in mijn eentje lijkt me dat toch wel spannend als er iets gebeurt.

Lang verhaal maar heeft iemand tips voor mooie tochten die hier een beetje aan voldoen? Oh ja en het moet met trein/bus bereikbaar zijn.

MĂŒllerthal misschien? Mijn nicht heeft die ook alleen gelopen, alles was goed bereikbaar met (gratis) ov. Niet echt bergen, maar wel heeel mooi daar.

Misschien west highland way in Schotland? Is bergachtig maar geen hooggebergte. Is toegankelijk met openbaar vervoer, je kunt op campings of in hostels overnachten. De afstanden zijn ook vrij flexibel, je kunt langere of kortere dagen doen, het is een mooie route maar niet héél uitdagend (als in: onderhouden en toegankelijke paden, geen sketchy klimstukken of rivieren oversteken oid, niet moeilijk om je weg te vinden, je bent zelden écht alleen). Ik vind het een heel goede beginnersroute, zeker als je wel wat langer wilt gaan!
Volgens mij moet je in hoogseizoen b&bs of hostels wel op voorhand reserveren.

3 likes

Ik moest hier ook aan denken, alleen moet je dan wel eerst naar Glasgow vliegen om er heen te gaan, dus wist niet of @Zeester dat wil gezien het bereikbaar moest zijn met trein/bus

Mocht je nieuwsgierig zijn, ik heb ooit een hele blog er over geschreven. Ik vond het best zwaar, maar ik bleek later ook zware bloedarmoede te hebben en had overal blaren vanwege kutschoenen :rofl: Dus laat je dat niet afschrikken haha. Het is wel echt HEEL MOOI.

https://angelicavis.nl/blog/tag/west-highland-way/

7 likes

Ah ik ben wel eens eerst naar Londen gegaan met de trein, en toen een nachtbus naar Glasgow. Is wel een hele tocht die misschien niet iedereen wilt ondernemen, maar het kan wel!

Ohh ja er zijn zeker mogelijkheden! Maar lijkt me inderdaad wel een hele tocht, maar het kan zeker :slight_smile:

Misschien kun je denken aan Innsbruck met de trein? Vanuit daar zit je ook direct in de bergen en kun je verschillende kanten op

Oh wat leuk! Ik ga eind mei en heb er nu nog meer zin in!

1 like

In de PyreneeĂ«n kun je heel vaak naast hutten kamperen. Dat zijn dan soms gewoon private “tuinen” van hutten maar vaker “bivouac zones”, waar wildkamperen is toegestaan. Dit is dus een soort van tussen camping en wildkamperen in want je kunt dan wel (gratis) gebruik maken van het sanitair in de hut en er zijn ook veel mensen om mee te kletsen. Als het dan wat comfortabeler gaat voelen kan ik wildkamperen van harte aanbevelen. In de Franse nationale parken is dat toegestaan als je na 19:00 opzet en voor 09:00 weer weg bent. In de praktijk zetten mensen vaak ietsje eerder al op. Heel veel plaatsen in de centrale PyreneeĂ«n zijn makkelijk bereikbaar met OV zoals Gavarnie en Cauterets. Vanuit Lourdes ga je dan met de bus verder. Routes die je kan lopen daar zijn de GR10 en de HRP, maar je kunt ook makkelijk je eigen rondje maken want allerlei andere routes zijn ook goed aangegeven.

Dit was ons wildkampeerplekje voordat we afgelopen zomer bij de Porte Du Marcadeau overstaken naar Spanje:

19 likes

Voor de liefhebber een reminder: vanaf maandag start de tweede inschrijfperiode voor de Nijmeegse Vierdaagse, op = op!

2 likes

+1 voor West Highland Way, voldoet aan al je criteria en is echt leuk om in je eentje te doen. Ik ben er zelf heen getreind, prima te doen maar je moet er wel een dag voor uittrekken en op tijd je treinen reserveren.

O sorry ik reageer op de verkeerde, was dus bedoeld voor @Zeester !

Edit: Misschien is (een deel van) de Skaneleden in Zweden ook iets voor je? Niet echt bergachtig, wel mooi, makkelijk en met de trein bereikbaar. Je hebt er niet echt campings, maar wel veel hutten waar je bij kunt kamperen en vaak ook wel iets van een waterpomp en zo hebt.

1 like

Heb je blogs gelezen erover en word steeds enthousiaster over deze trail! Vroeg mij wel af hoe je het met eten deed op deze trail. Nam je voor 9 dagen alles al mee aan tussendoortjes? Ontbijt en avondeten natuurlijk in hotel etc. Maar omdat ik last dat er verder geen supermarktjes waren? :slight_smile:

2 likes

Er is altijd wel een soort tankstationnetje of een soort campingwinkeltje ergens! Wij aten ook erg ongezond en vooral Marsen en mueslirepen en lunchten vaak onderweg ergens in een hotel bij een sightseeing plek. Maar je verbrand ook veel dus dat ging er wel in haha. Maar er is altijd wel iets te halen. En sommige mensen hebben ook buiten hun huis een winkeltje waar je dan geld in zo’n kistje stopt :slight_smile:

Ik zou wel aanraden om je te verdiepen in hoe je het beste blaren verzorgd, schijnbaar kun je dat het beste intapen (vriendin van mij had ook vierdaagse gelopen enzo) maar ze verkochten daar overal alleen maar Compeed! Dus zou zelf dat soort spullen wel meenemen.

1 like

Komoot?

Groene Wissel wandelingen kan je met gps track lopen, weer niet of je dat bedoelt.
Edit: hm, dat is ook niet echt een website. De routes staan wel op een site, maar denk dat je wat anders bedoelt.

Ik dacht klompenpaden ook, maar weet ik niet zeker. Die zijn ook bewegwijzerd, dus ook makkelijk te volgen zonder verdwalen.

1 like