Wandelen/hiken en trekking

Ik zou er wat blogs over lezen! Er zijn super veel mensen die daarin zelfs pak tips geven en heel veel schrijven over welke rugzak je het best kan nemen. De meeste mensen lopen met een kleine rugzak(30-42l) en het is super belangrijk dat je rugzak lekker zit, dus als deze dat niet doet zou ik wel kijken voor een nieuwe rugzak!

2 likes

Geen ervaring met de Camino, maar wel met meerdaagse hikes en ik heb een tas van 35 liter. Wat ik belangrijk vond bij het uitzoeken was dat je luchtruimte hebt bij je rug, hij goed verstelbaar is en dat er een camelbag in kan. Ik heb online meerder rugzakken besteld bij bergfreude, maar als je een goede winkel in de buurt hebt zou ik dat aanraden

Edit: heb wel eens gelezen dat 1/10 van je lichaamsgewicht aangeraden wordt als maatstaaf om mee te zeulen. Met een 35 liter rugzak zat ik daar wel ongeveer op, iets erboven met water erbij

1 like

Formaat is een beetje afhankelijk van of je gaat kamperen of ergens onderweg binnen slaapt. In dat laatste geval inderdaad wat Sjern en Hendrik zeggen. Ik ben zelf fan van mijn Osprey Eja 48 (waarmee ik ook kampeerspullen mee neem). Die tas is van zichzelf heel licht (1,2 kg) en heeft dus weinig vakjes en dingetjes met ritsen die de tas zwaarder maken. Deuter maakt ook mooie lichte tassen. In die 1/10 van lichaamsgewicht die je max. zou moeten tillen, reken je namelijk ook het gewicht van de tas zelf mee. En hoe lichter hoe beter.

Welke je precies moet hebben zou ik uittestten bij de Bever of Zwerfkei in Woerden of een andere mooie outdoorwinkel. Ik kwam erachter dat ik meer een Ospreymens ben en mijn zusje dat Deuter haar beter zat (Aircontact Lite SL).

Oeh en kijk naar een tas met zakjes op de heupband. Echt een van de meest fantastische features haha.

2 likes

Ik wou eerder ook altijd per se zakjes op de heupstrap, maar nu vind ik het juist chiller zonder, en dan wel apart een heuptasje om mijn middel voor wat ik dichtbij wil hebben (vnl snacks tbh). Was eerst uit noodzaak omdat m’n nieuwe rugzak er geen had (ook de Eja!), maar het is met reizen gewoon makkelijker. Kan m’n rugzak ergens achterlaten en wel nog belangrijke spullen bij me dragen. Op openbaar vervoer stappen bv, of in een supermarkt je rugzak aan de kassa laten.

Vind osprey ook heel chill omdat ze standaard lussen hebben om je poles aan te hangen, mocht je die gebruiken @lisaanna
Qua formaat: zonder kamperen en met veel resupply opties zodat je je nooit veel eten moet dragen, moet het zeker veel kleiner kunnen dan 45 l.

Heeft hier iemand toevallig een sun hoody die je kunt aanraden? Vind met googlen vooral veel in de US, maar weinig in Europa. Waarschijnlijk zoek ik net verkeerd. Ik wil dus een heel lichte / luchtige top met lange mouwen, hoge nek en wijde kap met uv bescherming. En zo lightweight mogelijk ook.

2 likes

@Eileen zit dat wel lekker? En een rugzak en een heuptas?

Iemand ervaring met gaithers over je schoenen zodat er niet steeds steentjes in komen? Ik heb nu lage wandelschoenen en ben bang dat het nu nog meer ga krijgen.

Ja ik vind het niet storen! Er kan wel niet zoveel gewicht in want anders gaat het zwiepen, omdat ik hem eerder in m’n taille draag dan echt op mijn heupen waar m’n rugzak al zit. Heb ook een model gezocht met de sluiting vooraan, net naast de tas, ipv op de rug.

Ik heb ook altijd lage schoenen en gebruik inderdaad gaiters. Meestal eerder lichte trail running stijl. Bv deze van decathlon:
https://www.decathlon.be/nl/p/set-vederlichte-gaiters-voor-trailrunning/_/R-p-334687?mc=8651768&gclid=Cj0KCQjw2cWgBhDYARIsALggUhoOJFE6EOZvzC_WhrIETWCxO-6f3VBT4ELA1EPji3KAWSCqdO5sTgQaAjF9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Of dirty girl gaiter (=het merk) stijl

1 like

Oeps verkeerde link! Die van mij zitten gewoon onder je schoen vast en niet met Velcro! Dat lijkt me hiel irritant. Ik zoek de juiste link even

Ik heb een sunhoody van https://rab.equipment/
Ik denk alleen dat dat een seizoens product is en ze het misschien nog niet verkopen.

1 like

Morgen lekker 17 km wandelen. Lang geleden dus zin in!

4 likes

Ik heb eindelijk een plastuit besteld. Mn vriend en ik maken steeds langere wandelingen, en dan moet ik toch echt een keer plassen. Ik merkte dat ik minder begon te drinken zodat ik maar niet hoefde te plassen onderweg (of ik moest toch en dan doorlopen met buikpijn). Vroeger ging ik gewoon hurkend in de bosjes, maar dat vind ik toch niet meer zo chill/handig. Met die plastuit hoeft mn broek niet naar beneden en kan ik gewoon mn rugzak omhouden. Dus ik ben blij!

3 likes

Wat vinden jullie fijne wandelstokken? Van mijn wandelstokken van de decatlon kreeg ik nog maanden daarna in bed kramp in mijn handen. Ik zoek lichte stokken die goed dempen maar wil geen 200 euro uitgeven :stuck_out_tongue:

En wat raden jullie aan voor regenoutfitals je wandeld met backpack? Vorige keer had ik een poncho en de regenzak van mijn backpack, maar ik verwacht dat het nu meer regent en zou het liefst ook iets bij mijn voeten willen tegen modder of dat het je schoenen in regent.

Het kan ook je techniek zijn die voor de pijn zorgt? Of het type handvat? Kurk is best populair maar ik vind dat zelf juist heel vervelend aanvoelen… Hoe heb je de straps precies rond je polsen? Het is energie efficientst om bij plat / bergop de pole iets achter je te zetten en bij te duwen, ipv je hele lichaam te willen door trekken.
je straps gebruik je best zo, dan kun je er makkelijk je gewicht inhangen en toch veilig loskomen mocht je vallen)
image
Misschien doe je dat al lang hoor! maar ik zie toch vaak mensen die gewoon de pole vastgrijpen en dat is niet zo effecient en lastig voor je handen denk ik.

Hoeveel wil je wel uitgeven? Misschien vind je deze wat? https://www.blackdiamondequipment.com/en_BE/product/trail-cork-trekking-poles-womens/?colorid=5482

ik heb wel eens mensen gezien met een poncho over de rugzak maar dat lijkt me enorm onhandig. Zie zo voor me dat de wind zich erin zet en je weg waait haha. En als je een beetje moet klauteren / door dichte takken moet, lijkt het me echt heel onpraktisch. Ik heb zelf gewoon een regenjas + regenbroek (of rok) en gaitors aan. Zo’n rok is echt heel chill trouwens, zeker omdat ik liefst in short hike wanneer mogelijk en een regenbroek op blote huid echt niet chill voelt. Lekker luchtig.
Om mn spullen droog te houden doe ik gewoon een cover over mn rugzak. je zou ook een liner aan de binnenkant kunnen gebruiken als extra, een stevige vuilbakzak is een goede budget optie evt. Ik ben echt wel al in natte gebieden geweest en nog nooit natte spullen gehad op die manier. De cruciale zaken zoals electro slaapzak, donsjas, baselayer zitten ook wel in een extra drybag, maar dat is meer just in case ik in het water val ofzo.

1 like

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ja straps houd ik wel goer vast en vorige keer had mijn partner wel goede stokken en die liepen veel lekkerder, dus we deden steeds om en om :stuck_out_tongue: die techniek met omhoog lopen gebruikte ik trouwens niet maar dat ga ik onthouden!

En wat regenkleding betreft leek zo een mega jas die over je backpack ging me juist wel handig. Ik vond die dirty girl gaithers heeel leuk, maar te duur en de gaiters van de decathlon zo groot? Heb ik dat echt nodig? :stuck_out_tongue:

1 like

Die dirty girl gaiters houden je niet droog. Zijn meer tegen steentjes en takjes in je schoenen. Ik heb lage gaiters van Trekmates (Glenmore GTX Ankle Gaiter | Trekmates). Die houden wel droog maar zijn in de zomer ook echt behoorlijk warm, niet heel comfortabel.

Ik draag in de regen een lichtgewicht regenjas: Convey Tour HS Hooded Jacket Women | Mammut. Ik heb meestal geen regenbroek mee aangezien het of zo warm is dat blote benen prima is, of ik heb mijn lange Fjallraven wandelbroek aan die snel droogt. Maar goed, dat is dus hiken in de zomer in Frankrijk/Italiƫ.

1 like

Ik wandel de laatste tijd onwijs veel (en lang), maar ben helaas ook een ontzettende blaren loper en dat is uiteraard erg belemmerend. En alhoewel ik zelf tussen de weilanden woon, heb ik ook plannen om het wat hogerop te gaan zoeken en dus wat avontuurlijker. Heeft iemand tips voor goede wandelschoenen? Dit zal ongetwijfeld heel erg persoonlijk zijn, maar juist omdat ik zo’n blarenloper ben vind ik het lastig in te schatten en wie weet herkennen jullie dit en hebben tips.

Ik zag bijv. van the north face de vectiv trekking boots of van het merk Hoka… echt een leek hierin haha

1 like

Oh wat een fijne tip, dank!

Mijn hielen zijn zowat blauw en pimpelpaars van al die blaren dus hoog tijd om in te grijpen haha

1 like

Allereerst: Laat je echt ergens adviseren door een zaak die er verstand van heeft. Blaren krijg je door heel veel verschillende omstandigheden, ligt bijvoorbeeld ook aan de sokken (daarom nooit besparen op goede wandelsokken) en de juiste schoenmaat (je voeten zetten uit met het wandelen dus absoluut minimaal 1 maat groter nemen). Goede wandelschoenen lopen als wolkjes, maar het zijn vaak gewoon niet de meest charmante schoenen. Daarnaast heb je vaak de keuze tussen hoge en lage wandelschoenen. Hoge wandelschoenen geven wat meer ondersteuning aan de enkel, zijn geschikt voor oneven en bergachtig terrein maar daarentegen wel wat lomper. Lage wandelschoenen zijn wat meer casual en sportief, iets minder geschikt voor echte trekkingtochten maar wel voor asfalt etc. Het is wel echt persoonlijk, ik loop bijvoorbeeld op hoge wandelschoenen terwijl ik vooral op asfalt loop momenteel maar ik heb zulke instabiele enkels dat ik het nodig heb. Kortom, echt wat verschillende schoenen gaan proberen en advies vragen!

2 likes

Ik heb inmiddels m’n vliegtickets geboekt om in juni de Caminho PortuguĆŖs te gaan lopen. MĀ“n wandelschoenen heb ik ook inmiddels en ben ik langzaamaan aan het inlopen. Spannend maar ook heel veel zin in!

Ik twijfel alleen echt mega erg over of ik de centrale route wil lopen of de kustroute… Qua afstand scheelt het natuurlijk maar heel weinig en het maakt me ook niet zo heel veel uit welke van de twee drukker/socialer is. Ik denk dat ik de kustroute mooier vind en misschien qua weersomstandigheden ook fijner vind in juni (wat meer wind), maar ik denk dat de centrale route meer slaap mogelijkheden heeft… Zo lastig haha! Iemand ervaring met beide?

En zouden jullie wandelstokken adviseren? Ik kan ze niet meenemen in m’n handbagage, maar ik wil ze op m’n eerste dag (dag voordat ik ga lopen) dan eventueel kopen bij de Decathlon in Porto. Maar ik weet niet of ze echt noodzakelijk zijn?

7 likes

Kust route is heel mooi, maar vreemd genoeg amper wind?? Dus sowieso warm, maar dat zal de central ook zijn. Er is zeker genoeg accommodatie, maar ik zou wel steeds 1 nacht vooruit boeken en niet op de bonnefooi aankomen want dan zit veel al vol. Enige waar je miss 2 dagen vooruit moet boeken is net na de grens.

En stokken waren echt lifesavers, heb daar zoveel aan gehad! Zou ik zeker aanraden.

1 like

Ja dat zou ik wel doen! Het scheelt echt heel veel om je armen ook een stuk van het werk te laten doen. Zeker met extra gewicht in je rugzak is dat beter voor je knieƫn etc.
Je moet ze we juist gebruiken, anders zitten ze meer in de weg dan iets anders. Ook chill als je ze aan je rugzak kunt hangen wanneer je ze even niet gebruikt.

2 likes