Wandelen/hiken en trekking

Ik heb helaas nog geen fijne rugzak gevonden. Ik heb er een aantal geprobeerd bij de decathlon maar die vond ik niet zo’n succes. Dus ik ga ergens deze maand nog even naar een andere decathlon en de Daka of Bever om te proberen. Maar ik deel hem wel even hier als ik een fijne heb gevonden!

1 like

Icm rugzak voor weinig gewicht (wat snacks en je tel) maakt het volgens mij niet heel veel uit. Zou wel kijken dat de gesp naast het tasje zit, en niet achterop je rug zit want dat is oncomfortabel met een rugzak.
Ik denk dat die van mij van decathlon was? Volgens mij is het deze of iets gelijkaardigs https://www.decathlon.be/fr/p/sac-banane-travel-2l/_/R-p-331437?mc=8677280&gclid=Cj0KCQjwgLOiBhC7ARIsAIeetVCefDn2zEAjpda83VJ53XmQZl-s_tiS5ZCR23_XbaoNXiFpJT1lF4saAmA4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Is wel ok, kan wel beter maar prijs / kwaliteit voldoet die voor mij.

Als je er ook gewicht in gaat dragen, zou ik wel zeker passen, geen ervaring mee zelf.

1 like

Oooh ik ben net aangekomen in Tui, heb in van Porto naar hier gelopen afgelopen dagen op de centrale route en het was echt fantastisch! Ik vond de eerste twee dagen niet top qua omgeving maar daarna werkelijk zo prachtig, moet bijna huilen omdat het weer voorbij is haha. Heeeeel veel plezier.

Ik vond stokken trouwens niet echt nodig voor mijzelf, veel mensen lopen er wel mee trouwens dus het is meer persoonlijke voorkeur denk ik. Gisteren heb ik van Ponte de Lima naar Rubaies gelopen en dat is echt best een pittige klim, dus misschien is het dan fijn?

Wat is Portugal een heerlijk land trouwens, eerste keer dat ik er was. Ga morgen nog een dag terug naar Porto.

5 likes

Oh klinkt heel goed! Ik ben echt benieuwd!

Heb jij nog aanraders qua dorpjes/steden die echt heel leuk waren om te stoppen? En is het stuk van Barcelos naar Ponte de Lima echt zo intens om aan een stuk te lopen (ik las een beetje dramatische verhalen op Facebook dat je echt niks tegenkomt om te eten, toilet etc.) maar het staat in elke wandelgids als 1 etappe?

Ja ik ga denk ik toch gewoon wandelstokken halen bij de decathlon in Porto, heb toch een volledige dag voordat ik ga lopen dus dan is het voor die ene klim waar jij het over hebt wel fijn misschien.

En veel plezier nog even in Porto!

1 like

Ik heb die etappe in twee delen gedaan, van Barcelos naar Balugaes en de dag erna naar Ponte de Lima. Op die laatste route ben ik inderdaad echt kilometers niets tegengekomen haha behalve kerken, maar goed daar kun je je op voorbereiden met veeeeel water en snacks.

Ik heb eerder de Camino gelopen van Sarria naar Santiago en daar is onderweg wel echt veel meer. In Spanje zijn veel meer locaties voor pelgrimsmaaltijden of winkeltjes etc, in Portugal vond ik dat veel minder. Ik vond Ponte de Lima echt een mega leuk stadje trouwens!

Ik heb hier drie namen van plekken om te slapen op de route die ik echt magisch mooi vond:
Arcos: Quinto de Sao Miguel
Balugues: Casas do Rio
Rubiaes (3 km daarbuiten verder op de route, waren de pittigste kilometers van mijn hele Camino haha): Casa da Capela

Ik heb overigens het idee dat er weinig plekken waren voor eten/toilet soms maar overal wel herbergen/pensions om te slapen hoor!

Oh ja nog een tip: in de eerste tientallen kilometers kun je soms kiezen voor een omweg, dat is omdat je anders steeds langs de snelweg loopt. Ik vond dat echt mega gevaarlijk dus ik raad zeker die omweg aan, scheelt niet heel veel kms en is zoveel mooier en fijner lopen. Oh ja en ik vond het nu al best heel warm qua lopen (25+) en ik ben de eerste dag bij bewolking echt meeeega verbrand dus een pet of iets voor op je hoofd en factor 50 is echt een must)

3 likes

Eindelijk een sun hoody gevonden. Het doet er totaal niet toe, maar welke kleur zouden jullie kiezen?

• Blauw
  • Creme

0 stemmers

1 like

Heb je veel aan, aan zo’n uitslag :joy: (op moment dat ik dit typ is het 50/50)

Maar echt, het blijft zo gelijk op.
Denk dat ik toch de blauwe neem. Een witte is misschien beter qua warmte, maar wordt zo snel smerig. Dat valt bij de blauwe misschien iets minder op.

Ja, daarom heb ik blauw gestemd. Ik heb zelf ooit een witte gehad en die zag er eigenlijk permanent vies uit. En hij was doorzichtig, dat vond ik zelf niet zo fijn.

3 likes

Ik heb ze allebei (deels) gelopen! Een deel van de malerweg is niet heel goed met het ov te bereiken (gaat een deel door een nationaal park geloof ik). Weet niet of je de hele route wil lopen, maar dat kan dus niet helemaal met makkelijke ov verbindingen.

Voordeel aan de schluchtensteig is dat er heel veel mooie routes zijn, want t is midden in het zwarte woud. Wij hebben die vorig jaar gedaan en zijn uiteindelijk een aantal dagen bij een heel chille camping aan het water beland in een klein dorpje. Vanaf daar is de ov verbinding ook erg goed, zit een supermarkt en kan je dus ook zwemmen (er zwemmen ook otters!!!) :smile:

2 likes

Ja echt zo leuk! Zwommen zo langs ons heen :heart_eyes:

De camping is:
Schwarzwaldcamp
+49 7656 9884348
https://maps.app.goo.gl/9Zk5SuJHR7FBhQtM9

4 likes

Ik was er in augustus, en er waren inderdaad meer mensen! De etappes lopen deels gelijk met andere wandelroutes, dus je komt wel wat andere mensen tegen :smile: maar vond het zeker niet druk! Er waren ook delen dat we een tijd niemand tegen kwamen.

Ooooo en bij één etappe was een grasveld vol met kolibri vlinders, was echt magisch.

De malerweg heb ik in juli gelopen, toen ben ik bijna niemand tegen gekomen, behalve bij alle grote toeristische trekpleisters. Maar toen heeft het ook alleen maar geregend, dus denk dat alle mensen die enigzins flexibel waren lekker thuis zijn gebleven

2 likes

Leuk!!! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden!

1 like

Hmm ik twijfel een beetje wat voor jas/vest ik moet meenemen voor schotland eind mei. Een softshell van waterdichte en winddicht materiaal? Of gaat dat echt te warm zijn? Ik ga trekken met de rugzak en mijn ervaring is dat je dan echt veel gaat zweten. Maar andere kant kan het denk ik ook nog wel fris of koud zijn…

En ik heb een dunne softshell jas die absoluut niet winddicht is, maar daar irriteert de naad bij de armen als ik hem met een t shirt draag :sweat_smile:

Ik leerde vandaag over de dutch mountain trail en die wil ik echt eens lopen! 100 km door zuid Limburg.

Gisteren was ik in de Highlands en was het mooi, zonnig weer en had ik het benauwd. Vandaag in Edinburgh was het weer fris en winderig (eind middag klaarde het weer wat op). Het is heel wisselvallig dus een jas die voor de regen en winddicht is, is denk ik toch wel het fijnste. Sowieso laagjes eronder en je kan de jas uitdoen als het echt warm is natuurlijk.

3 likes

Ik zou echt laagjes dragen. Ben rond dezelfde tijd geweest en heb in een paar dagen alles gedragen, van korte broek tot fleece, regenjas en handschoenen.

2 likes

@Keukenkastje en @ninna oke, ik neem sowieso een losse regenjas mee, dan neem ik wel ook die winddichte softshelljas mee!
Ik zag op internet al wat leuke, alleen ik vind het lastig dat je dan niet even kan voelen aan het materiaal. Wil zo licht mogelijk pakken.

1 like

Dit! Ik was ook in Mei en we hadden veel mooi weer maar ook helse regen en kou. Het kan echt alle kanten op.

Ik heb die gedaan in coronatijd in 5 dagen. Leuke b&b’s uitgezocht op de route en 's avonds heel lekker gegeten en gedronken overal, o.a. bij de Gulpener Bierbrouwerij.

Dutch Mountain Trail is trouwens wel een beetje een bespottelijke naam voor deze trail :sweat_smile:. Je moet echt geen geklauter verwachten, is een heel makkelijke trail.

2 likes