Ik ben weer eens erg lastminute, maar ben op zoek naar een leuke plek in de natuur (bij voorkeur bergachtig, maar alles dat mooi is is goed) om te gaan wandelen half juli. Ik ben maar alleen, dus accomodaties met kamers met twee bedden zijn vaak echt duur (en de zomer is al duur genoeg). Kamperen vind ik helemaal prima en leuk! En ik heb geen auto, dus zou graag met de trein gaan. Iemand die een aanrader heeft?
In de Pyreneeën mag je wildkamperen (bivouac) en kun je echt heel leuk wandelen. Veel plaatsen zijn met de bus bereikbaar. Zoals Gavarnie, Cauterets etc. Wij zijn vorig jaar van Nederland in een dag naar Lourdes gereisd met de trein en toen de volgende dag met de bus naar Luz-Saint-Saveur gegaan en hebben vanaf daar een stuk van de GR10 gelopen.
Uitzicht vanuit de tent:
Hoe vind je de camino tot nu toe @lisaanna ? Op welke dag zit je?
Ik heb maandag de west highland way afgerond en het was echt fantastisch! Ik had gepland om daarna gewoon elke dag te wandelen( ben in totaal 3 weken op vakantie), maar heb helaas een spiertje in mn voet overbelast waardoor ik niet goed meer kan afrollen en dus mank loop⊠ik probeer zo min mogelijk te lopen maar ik kan dat gewoon niet en ik heb gisteren een dag niks gedaan, maar dat is duidelijk niet lang genoeg om dit op te lossen. Ik wil volgende week nog een stuk van de hebredean way lopen en over 3 weken kennedy mars maar op de manier gaat dat natuurlijk nooit lukken
Ja een beetje dubbel haha. De route is fantastisch mooi en opzich ook wel goed te doen. Maar het is echt veel slecht weer geweest dat het niet heel chill was om te lopen en ik vind het sociale soms wel een beetje intens haha.
Maar ik ben nu in Valenca (gestart in Barcelos) en volgensmij wordt het deze week een stuk beter. Ik moet nog 100 km, heb morgen een rustdag en hoop dan volgende week zaterdag in Santiago de Compostela te zijn.
Wat voor korte broek dragen jullje bij langere wandelinfen? 20/25 km.
En wat vinden jullie een fijne daypack?
Ik heb er nu 1 met een hele stugge stellage er in. Fijn, want mijn tas plakt niet aan mijn rug. Maar door de bolling kan ik amper een grote broodtrommel kwijt in mijn tas. Laat staan als er nog meer rommel mee moet.
Wat bedoel je met âhet socialeâ, als ik vragen mag?
Ik wil m ook graag lopen
Ik vind zelf een kort sportbroekje fijn, loop meestal in een hardloopshort (deze: https://www.decathlon.nl/p/hardloopshort-voor-dames-dry-zwart/_/R-p-307926?mc=8553338&c=ZWART)
Heb ook een paar wandelshorts, die waren een stuk duurder, maar merk verder weinig verschil.
Denk dat het fijn is als de stof snel droogt. En verder kijken wat voor model je fijn vind. Ik houd van kort en wat losser, een vriendin loopt graag in een broek tot knielengte die wat strakker zit (fietsbroekje), omdat ze anders last van schurende bovenbenen heeft.
Is het voor je rugzak anders een idee om spullen in van die ziplockzakjes mee te nemen oid? Dan heb je geen grote trommel die mee moet.
Ik vind dit broekje heel fijn! Hij is lang genoeg om geen schurende bovenbenen te krijgen, maar ook kort genoeg om er nog een beetje hip uit te zien. Het stofje is heel zacht en rekt lekker mee en er zitten zakken in.
Ik heb van Patagonia de happy hike shorts en die vind ik super fijn.
Als rugzak heb ik van Vaude de wizard 24+4 liter. Wel een ouder model als ik deze nu google. Ik vind het handig dat ik hem groter kan maken met een rits aan de zijkant en hij heeft ook een lichte bolling en een stuk met gaas waardoor hij niet plakt. Maar wel flink genoeg ruimte.
Ik weet niet of je de vlogs van Muk over de camino hebt gezien, maar voor de meeste ziet een camino er ook wel zo uit heb ik het idee.
Je loopt natuurlijk voor jezelf, maar je hebt wel continu mensen om je heen. Je vertrekt vaak rond dezelfde tijd uit het hostel/albergue, loopt stukjes samen, komt elkaar weer tegen bij cafĂ©s als je naar de wc gaat/wat gaat drinken en âs avonds kom je elkaar ook vaak weer tegen.
En dat is opzich prima en ik vind het hartstikke leuk en gezellig om stukjes samen te lopen, maar ik ben nogal een einzelgĂ€nger en hoef niet de hele dag door te praten en gezellig te doen. Maar als je bijvoorbeeld even alleen zit (overdag of âs avonds) komen er best snel andere pelgrims bij je aan tafel zitten of wordt je uitgenodigd om ook mee te gaan ergens naartoe. En daar word ik soms wel een beetje moe van
Ik heb echt een totaal andere ervaring met de camino ik liep wel met zn tween dus dat is al een groot verschil, maar bij ons was het totaal niet zo sociaal. Heel vaak zagen we tijdens het lopen ook amper andere pelgrims en pas bij het hostel pas! We hebben ook maar 2 sociale hostels gehad, voor de rest waren het gewoon slaapzalen en douchen (en was iedereen op zichzelf). We deden wel om de dag een privekamer. We hebben ook nooit samen gegeten met iemand (maar zochten dat ook nooit op!)
Natuurlijk hebben we wel met mensen gepraat en kende uiteindelijk ook wat mensen, maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn!
Oh dat klinkt echt heel chill! Jij hebt de kustroute gelopen toch? Misschien is die ook wat rustiger dan de centrale?
Ik vind het soms ook een beetje ongemakkelijk hoe sociaal iedereen met elkaar is. Had het 2 dagen geleden heel erg. Ik was vroeg weg gegaan uit het hostel en toen ik eind van de middag wat ging drinken en mân spullen al had gedropt in het hostel, kwam iedereen uit het vorige hostel echt zo als 1 groep aan. Die hadden de hele dag samen gelopen en gingen nu ook weer samen wat drinken en eten de hele avond.
Oh ik snap wel dat je dat niet leuk vind, maar ik heb dat zelf tijdens mijn camino ook nooit echt gezien! Ga je ook de espirituela lus doen? Daar was het heel rustig en hebben we zelfs een keer een heel hotel voor ons alleen gehad! Kwamen we terug van avond eten en was het ook helemaal donker en moesten we zelf bet licht aan doen enzo en ja ik liep de kust route!
Op het gezamelijke stuk ontmoette ik ook 2 nederlandse meisjes die idd zeiden dat ze iedereen mee vroegen en heel veel mensen kende, maar die liepen dus idd de central route
Haha ik vond het er juist vrij solitair uitzien, daarom kon ik je opmerking niet goed plaatsen Goed om ook jouw kant te horen! Succes nog met je laatste week, klinkt hoe dan ook als een bijzondere ervaring!
Daar twijfel ik nog over, maar goed om te weten dat het daar rustig is!
@Sjern liep jij dezelfde route? En in dezelfde tijd? Want ik ken ook het sociale. Misschien is dat ook vooral juist als je alleen loopt? Dat mensen er vanuit gaan dat je behoefte hebt aan gezelschap.
@lisaanna Zeg je het ook als je alleen wilt lopen? Van wat ik heb gehoord kun je dat wel makkelijk aangeven en kijkt niemand daar raar van op.
(Herken het ongemakkelijke trouwens wel van random hostels, dat mensen echt matties maken en ik daar niet zo/geen behoefte aan heb maar dan word je wel geconfronteerd elke keer met die sociale mensen die in groepen dingen doen :â) echte einzelganger)
Sorry dubbele posts : maar hiervoor kan ik echt broodzakjes aanraden! Veel lichter en compacter dan een trommel.
Ja de eerste paar dagen ging ik er heel erg in mee, maar nu ga ik gewoon na 1 drankje terug naar het hostel en tijdens het lopen zeg ik iets van dat ik het leuk vond om ze te ontmoeten, maar dat ik nu even mân airpods in ga doen om een podcast of luisterboek te luisteren en dan ga ik alleen verder. En daar doet niemand gelukkig raar over inderdaad.
Ik draag deze:
Lichtgewicht, droogt snel en heeft geen los binnenbroekje. Is wel kort dus geen aanrader als je schurende bovenbenen hebt (maar daar heb ik zelf gelukkig geen last van).
Doe ik eigenlijk altijd.
Ben je ergens specifiek bang voor? Of gewoon het gevoel ergens helemaal alleen te zijn?
Ik baal echt enorm⊠had allerlei wandel plannen voor deze zomer en die kunnen niet doorgaan. Ik word geopereerd, en heb daarna 2 x per dag wondzorg nodig tot de wond dicht is. En dat kan natuurlijk niet op een steriele manier als ik ergens aan het wildkamperen ben.
Heb echt enorme fomo gewoon dat ik dit seizoen in de bergen moet overslaan âŠ