Wandelen/hiken en trekking

Nee, ik liep de camino portugues coastel route! En in mei ja, maar dat is wel hoogseizoen. Die schijnt wel een stukje rustiger te zijn, maar alsnog zaten veel hostels wel vol! Ik vond het echt een aanrader! En ik denk dat het er idd wel aan ligt dat je alleen bent. Al zag ik de mensen die we kende die alleen waren ook vaak alleen of max met zn tweeën, maar nooit in groepjes ofzo.

En nee wildkamperen alleen lijkt me niet zo een ding maar ik ben ook niet snel bang. Ook niet tijdens het lopen eigenlijk. Waar ben jij dan bang voor?

Ik ga binnenkort op wandelvakantie, maar weet niet zo goed hoe ik het met de sokken ga doen :joy: Draag met wandelen altijd Falke sokken, maar die heb ik niet voor een hele week wandelen. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie meerdere paren dure wandelsokken? Of tips voor goede alternatieven?

1 like

's Avonds onder de douche of in de gootsteen wassen een optie? Ik heb drie paar van goede kwaliteit en dat is voor mij genoeg voor een weekje wandelen.

4 likes

Ik heb vier paar en spoel die idd 's avonds uit, zodat ik wel elke dag ‘schone’ sokken heb. Ken ook genoeg mensen die meerdere dagen dezelfde sokken dragen, maar heb zelf heel snel last van zweetvoeten en vind dat niet fijn.

1 like

Ik heb er wel genoeg, maar ik wil echt geen 7+ paar sokken dragen. Ik “was” ze onderweg. Meestal in een riviertje ofzo gewoon met water, maar als je ergens overnacht waar dat kan met handzeep in de lavabo.
Ik heb er meestal 3 bij me. 1 aan m’n voeten, ten allen tijde 1 droog / schoon paar en 1 dat aan m’n rugzak hangt te drogen. Met Merino wol gaan ze ook niet echt stinken, ook wanneer ik geen zeep kan gebruiken omdat ik in de natuur zit.
Met ondergoed net zo trouwens.

Als het slecht weer is en de sokken drogen niet, dan draag ik m’n sokken meerdere dagen :woman_shrugging:

Wat ik zelf heel handig vind om onderweg sokken en ondergoed te wassen, is een extra drybag en handelsproduct gebruiken. Dan neem je niet de hele tijd de gezamenlijke lavabo in beslag in hostels bv. Gewoon vullen met wasgoed + zeep + water, sluiten en dan wrijven / zwieren / even laten staan zodat de zeep kan werken en spoelen.

Edit: tegen stinkvoeten kunnen ook andere dingen helpen: zo vaak mogelijk je voeten laten luchten zonder kousen (wanneer even pauzeert en savonds schoenen en kousen uit als het kan). Schoenen dragen die niet waterdicht zijn, zodat het zweet goed wordt afgevoerd en je voeten kunnen drogen. En dus Merino wol. Zal misschien niet voor iedereen voldoende zijn, maar helpt al een stuk.

1 like

Ik nam ze gewoon mee in de douche en spoelde ze goed uit, evt beetje shampoo. Tijdens zo’n vakantie is hygiëne niet de eerste prioriteit

1 like

Ik heb de Camino Portugues alleen gelopen (en 1 keer stukje mee met een vriendin) en heb beetje dezelfde ervaring als Sjern. Helemaal niet overdreven sociaal. Je kon makkelijk mensen leren kennen om even mee te kletsen tijdens het wandelen of iets mee te gaan eten/drinken maar iedereen was best nog op zichzelf. (Heel chill)

Ik wilde voor deze wandelvakantie 3 paar onderbroeken en 3 paar sokken mee zo hoef je niet elke dag te wassen
Helaas ben 1 onderbroek ergens verloren(wrs laten liggen) en 1 sok is tijdens het drogen van m’n tas gevallen(rip dure favoriete roze teen sok). Helaas moet ik nu dus wel elke avond wassen!
Door dit berichtje bedacht ik me dat ik m’n was nog buiten heb hangen, dus die heb ik naar binnen gehaald het is alleen nog kletsnat en ik doe vaak s avonds beide onderbroeken wassen en dan draag ik even geen ondergoed, dus wordt spannend morgen :crossed_fingers::sweat_smile:

Oh en als je kleding niet droog is kan je het tijdens het wandelen op je tas laten drogen met knijpers, maar wel voor zorgen dat het goed vast zit!

1 like

Wat doen jullie op je hoofd met deze temperaturen? Ik heb dit weekend niet echt gelopen maar wel gefietst en heb nu dikke koppijn.

Lichtgekleurde sportpet en die af en toe even helemaal natmaken als dat mogelijk is.

2 likes

Iemand nog tips voor de blaren en echt hele vermoeide voeten? Ik moet nog 2 dagen (18 km en 26 km) tot ik in Santiago ben, maar m’n voeten zijn echt aan hun einde.

Ik heb blarenpleisters, blarentape, verband, gewone pleisters, vaseline, paracetamol en kan eventueel wisselen naar m’n teva’s met of zonder sokken erin. Maar ik weet het even niet meer na vandaag.

2 likes

Wandelwol/wol als je daar aan kunt komen, talkpoeder in je sokken doen voordat je gaat lopen zodat er minder wrijving komt. Preventief tapen op de plekken waar blaren komen ipv wol. Mij is aangeraden altijd met sokken te lopen omdat je anders meteen de wrijving op je huid hebt. Ben aan t trainen voor de nijmeegse :slight_smile:

1 like

Tijdens pauzes van sokken wisselen evt een optie? En op dat moment de boel ook ff luchten en evt de lucht in. Voor de afleiding focussen op de armen werkt bij mij ook. Erop letten of die meebewegen op sowieso platte stukken. Als ik moe ben heb ik de neiging om mijn armen minder te bewegen, terwijl ze juist kunnen helpen met het tempo. Succes met de laatste dagen!

1 like

Kleine dingen zoals sokken en ondergoed kun je ook goed in je slaapzak laten drogen terwijl je slaapt, als het niet kletsnat is. Door je lichaamswarmte droogt het in mijn ervaring prima!

Hierbij nog mijn camino samenvatting haha:

Ik vond het heel tof en bijzonder! Maar ook heel pittig. Ik deed maximaal 18 tot 22 kilometer per dag en dat ging (met 30 kilo overgewicht) qua conditie eigenlijk prima en ik heb ook geen last gehad van knieën of enkels. Wat het heel pittig maakte was de blaren. Die kreeg ik een paar dagen geleden en ze waren ook allemaal open en er zat ook nog een ontstoken bij waardoor de afgelopen 2 dagen echt hels waren. Maar ik heb het gehaald haha.

Ik heb qua route de centrale gedaan en ben gestart in Barcelos. Route was echt supermooi en een aanrader! Achteraf had ik wel liever ook een stukje kust willen doen.

Oh en het sociale bleek ik uiteindelijk toch wel fijn te vinden :sweat_smile: ik had de laatste dagen een fijn, klein groepje verzameld waar ik af en toe mee samenliep of at en we hebben elkaar er echt wel door heen gesleept de laatste twee dagen.

Aanraders qua stops vond ik Balugães (Casas da Quanta da Cancela is echt fantastisch mooi), Ponte de Lima (leuk stadje), Valenca (leuk stadje, vond ik mooier dan Tui ook) en albergue Avoa Regina in Redondela (mega lieve eigenaren en heel mooi verhaal ook hoe de albergue is ontstaan). Afrader vond ik O Porriño (grote stomme stad) en ik zou achteraf iets verder doorlopen dan Padron om de laatste dag korter te maken.

Ik had wandelstokken gekocht, maar ze eigenlijk niet gebruikt. En qua backpack deze (https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor-bergwandelen-mh500-30-liter/_/R-p-310083). Fijne rugzak! Je kon er vanaf boven in, maar hem ook open ritsen vanaf de zijkant. Er zaten ritsjes bij de heupen en genoeg losse vakken. Enige nadelen: waterfles kon je er maar aan 1 zijkant in doen (vond ik qua evenwicht vervelend als ik een grote fles deed) en ik kon de wandelstokken maar aan 1 kant handig vastmaken ipv 2 want aan de andere kant zaten geen lussen.

19 likes

@California hoe is je wandeling vandaag gegaan? :blush:

1 like

Wat lief dat je t vraagt! Uiteindelijk ‘maar’ 25 gelopen omdat mijn wandelmaatje heel erg last had van de hitte. Vond ik wel jammer trainingwise, maar gezondheid gaat voor natuurlijk. Al met al vond ik het wel geslaagd met de 40 gister en de 25 van vandaag, heb wel steeds meer het gevoel er klaar voor te zijn!

Wanneer ga jij weer?

2 likes

Update: https://www.decathlon.nl/p/wandelshort-voor-dames-nh500-regular/_/R-p-324589?channable=02893b736b75696400343030393635300d&mc=8582435&gclid=EAIaIQobChMIk6Wtr5nf_wIVX4toCR3o8wjEEAQYAiABEgIht_D_BwE

Deze is het geworden. Zit lekker. Mijn mobiel psst er makkelijk in. Er zit 1 grote dubbele zak in voor onder andere je telefoon. En een kleinere zak met rits.

2 likes

Netjes hoor! 25 km is ook een lekkere afstand hoor, zeker na je ronde gisteren. En gezondheid is het belangrijkst inderdaad.

Ik twijfel nog wat ik doe. Ik wilde over twee weken (8-9 juli) 2x 30 doen. Vanaf daarna wil ik rust houden tot de 4daage zelf. Twijfel alleen over aankomend weekend. Eigenlijk wilde ik ook daar rust houden, maar misschien is het toch beter een 20 of 25 km te doen? Ik merk dat ik wel druk voel nu het zo dichtbij komt :sweat_smile:
Wat is jouw planning nog?

1 like

Ja ik voel zeker ook de druk!

Ik denk dat ik aankomend weekend nog een x 40 ga lopen, en dan het weekend erna nog 2x 30? Maar twijfel nog wel hoor. Het komt zo dichtbij!

1 like