Wandelen/hiken en trekking

Ik heb 6,8 kg (inclusief het gewicht van de backpack zelf) als ik langeafstandwandel met de tent. Als ik huttentocht o.i.d. doe, is het minder gewicht. Qua water is het extreem afhankelijk van waar je loopt, hoe warm het is en of je gaat kamperen. Kustpad in Wales liep ik deze zomer met 2-3 liter water, terwijl ik in de Pyreneeën met 1,5 liter loop + een Katadyn BeFree waarmee ik vanuit alle beekjes en meren kan bijvullen.

Gewicht droppen zou ik met kleren/spullen doen, niet met drinken. Je wil echt niet met te weinig water op pad zijn.

Wow wat goed zo weinig kilo. Ik heb toch besloten mijn waterbag van 2 liter mee te nemen. Mijn tas is standaard al wat zwaarder vanwege spullen voor de hond + haar water en mijn medicatie. We gaan het pieterpad lopen in etappes van gemiddeld 26 km per dag. Maar maak mij nu een beetje zorgen om de warmte, wordt vroeg beginnen en heb een coolvest gekocht voor de hond. En als t niet gaat pakken we gewoon het ov.

Overigens wel ervaring met wandelen, vorig jaar een stuk saar hunsruck stieg gedaan. Maar wel de eerste keer langer dan 4 dagen en zonder bagage vervoer.

3 likes

Oh wat een leuke tocht! Ik wil ook graag met de hond wandelen en vroeg me idd al af of meer mensen dat hier deden! Hoe vaak train je nu met de hond? Ik liep vorige week nog 22 km, maar op het einde was ze toch best moe.

Ik moet zeggen dat het van zichzelf een high energy hond is en grap altijd dat ze adhd heeft haha.
Maar we lopen standaard tussen de 8 en 10 kilometer per dag en doen wel vaker voor de lol van die ns wandelingen rond de 20 ofzo. Daarnaast heb ik afgelopen jaar getraind voor de Nijmeegse dus zij ook waarbij onze langste wandeling 38 geweest is. Ben dus begonnen rond de 20 naar 25 naar 30+ maar heb uiteindelijk maar met haar 2 keer 30+ gedaan.

Of ze dit gaat volhouden 9 dagen vind ik ook wel spannend. Heel verhaal ook haha

4 likes

Oh wat leuk! Ik had begrepen dat onderdelen daarvan niet toegankelijk waren met de hond omdat het deels over boerenland gaat. Had toen niet meer verder gekeken. Zijn er dan alternatieve routes of hoe pak je dan aan?

Oh dan loop je wel echt veel! Dan gaat de hond het vast wel redden!

Ik wil zelf the walk of wisdom in nijmegen lopen met de hond en daar wordt aangeraden om kleinere etappes te doen, dus denk dat het ook wel gaat lukken.

Ik geloof dat die etappes in het noorden zitten de proloog en 1 andere. Ik begin in het zuiden en stop in het midden. Moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet super goed heb uitgezocht wel gezien in de facebook groepen dat er ook andere zijn die met een hond lopen.

@sjem Walk of wisdom Nijmegen ken ik niet. Super tof dat je ook met je hond gaat wandelen! Komt zeker te weten goed gewoon je tijd nemen :slight_smile:

Vertrek bijna, vind het best spannend moet ik zeggen.

1 like

Heeft iemand hier wel eens een kennedymars gelopen? Tips?

1 like

Heeft iemand ervaring met de SNP West Highland Way van 5 dagen? Ik heb van m’n vriend een weekendje Edinburgh cadeau gekregen en nu denken we er aan dat te verlengen/combineren om te wandelen in Schotland! Het lijkt mij heel leuk om zo echt een (mini-)trekking te doen, en we hebben weinig echte hike-ervaring dus dat je spullen worden versleept is stiekem ook wel fijn. Ben benieuwd of iemand deze specifieke reis gedaan heeft en hoe dat is bevallen?

Tips voor andere organisaties/routes zijn ook welkom! We kunnen wel maar kort, 4 a 5 dagen is ideaal.

1 like

Ik heb ooit met m’n ouders de West Highland Way gelopen via HT Wandelreizen (dat was wel een reis van 10 dagen en de hele route, dit is maar een deel zie ik). Was niet echt betrokken bij de details van het organiseren maar het was wel heel chill dat je bagage versleept werd inderdaad en prima accomodaties, en het gebied is supermooi. Route is goed gemarkeerd en de paden zijn over het algemeen ook goed, dus denk ik goed geschikt voor beginners.

Ik heb zelf via hier geboekt en goede ervaringen mee. Niet teveel verwachten van de accommodaties op de route trouwens

1 like

Ik heb de hele tocht in mei gelopen en vond het zeker een aanrader! Wel alles zelfgeboekt, maar ik denk dat dit een prima beginners oplossing is!

Ik heb deze reis van SNP iets van 5 jaar geleden gedaan met een vriendin en het is mij goed bevallen! De route is uiteraard heel mooi maar de B&B’s waar wij zaten waren ook heel fijn. Op een locatie was alleen nog een iets luxere B&B beschikbaar dus daar moesten we iets voor bij betalen maar dat werd van te voren gevraagd en goed gecommuniceerd. Onze eerste B&B was wel wat rommelig/onduidelijk dus dat was 's ochtends even zoeken met bagagevervoer. Maar verder kan ik het echt aanraden! Enige nadeel was dat de reis te kort was haha ;).

Ik ga eind oktober naar Schotland en we willen daar wel een paar hikes doen(geen ingewikkelde tochten want heb kleine kinderen mee) hebben jullie tips voor schoenen? Ik wandel niet vaak dus mij lijken van die echte wandelschoenen zo overdreven maar misschien onderschat ik het. En welke zijn dan aan te raden?

1 like

Mijn wandelschoenen zijn mijn beste aankoop van dit jaar!
Ik zou gewoon even langs de bever ofzo gaan

2 likes

Ik heb iemand de hele west highland way op slippers (flipflops!) zien lopen dus ik zeg: gewoon gympies :joy: Maar wandelschoenen zijn denk ik nooit mis. Zou ze niet van de ANWB kopen, daar heb ik iig slechte ervaring mee. Maar heb verder geen tips, zou gewoon langs Bever gaan idd!

2 likes

Idd even langs de bever en daar kun je ook aangeven wat je wensen zijn voor schoenen. Zou wel even het terrein checken waar je gaat lopen om een inschatting te maken.

1 like

Ik heb dezelfde vraag gesteld voor een aantal parken in Amerika. Uiteindelijk ben ik gewoon op mijn hardloopschoenen gaan wandelen omdat de reis al zo duur werd en dat is me prima bevallen! Dus mocht je zoiets hebben zou je dat ook nog kunnen doen. Ik zou wel kijken of de schoenen die je kiest voldoende grip hebben als het terrein waar je loopt nat is.

Ik heb niet al te moeilijke wandelschoenen van de Decathlon en was daar toch wel erg blij mee in Schotland. Vooral op zanderige stijle paadjes met veel losse steentjes. Had meer grip dan mijn vriend die op gympen liep.

Ik heb paar weken geleden voor het eerst wandelschoenen gekocht, vrij simpele lage van Adidas via Bever, en ben er tot nu toe heel blij mee. Meer grip en meer comfort!

1 like