Ik heb 1x een Kennedymars gelopen en mijn tip is om het niet te groot / spannend voor jezelf te maken. Persoonlijk vond ik de Nijmeegse Vierdaagse veel zwaarder, omdat je elke dag weer opnieuw “moet”. Kennedymars heb ik fluitend uitgelopen zonder een centje pijn, terwijl ik me had voorbereid op een echte terror ervaring haha. Een nacht niet slapen is wel een beetje pittig, maar er staan ook 's nachts zo veel mensen langs de kant met eten, drinken, etc. dat dat ook wel meevalt.
Je hebt met wandelschoenen veel meer grip. En helemaal eind oktober, als het waarschijnlijk al wat geregend heeft, wil je denk ik niet op je gympies lopen glibberen. Dat is echt funest voor je voeten en enkels.
Ik ben overtuigd, ga volgende week naar de Bever.
Mijn schoenen beginnen aan vervanging toe te raken, maar ik zit nog te twijfelen over met welk model ik ze zal vervangen. Ik heb nu een laag model, maar wellicht dat een hoger model toch wel beter is. Hoe maken jullie die keuze?
Hoge schoenen zijn m.i. vooral onmisbaar als je met gewicht/bepakking loopt. Verder afhankelijk van het soort ondergrond en je eigen voorkeur wat betreft je enkels. Ik vind lage trailrunners lekker lopen, maar in hooggebergte met bepakking moet ik wel echt hoge schoenen voor de juiste support.
Is echt een voorkeur. Ik loop zelf quasi altijd op lage trailrunners, ook op meer technisch terrein/ hooggebergte/ met bepakking. Maar het vraagt wel wat meer van je enkels, en je moet het gewend zijn.
Heb alleen hoge bergschoenen om ze met crampons aan te kunnen
Doen wat je zelf het prettigst vindt! Er is niet heel veel bewijs dat een hoge schoen je enkels beter zou beschermen. Is voor veel mensen vooral een mentaal ding. Enig voordeel dat ik merk nu ik van laag naar hoog ben gegaan is dat er minder takjes en steentjes in mijn schoenen komen. Verder in hooggebergte met bepakking op lage en hoge wandelschoenen even fijn gelopen!
Ik heb de keuze laten afhangen van de ondergrond waar ik op loop. Als ik alleen in Nederland/op aangelegde paden zou lopen, zou ik zeker voor lage gaan. Lekker licht ook. In bergachtige gebieden waar je meer grip nodig hebt, vind ik (half)hoge wandelschoenen zelf fijn. Wat je evt ook zou kunnen meenemen in de keuze is het gewicht van de schoen.
Bedankt voor de tips allemaal!
Hoge (en waterdichte) schoenen zijn handig als je door stroompjes of ander water moet lopen.
De zool is vaak dikker wat voor mij steviger voelt, meer grip.
Heb ook lage, die vind ik lichter/luchtiger en daarom fijner met warm weer.
Ik heb mijn wandelschoenen in de wasmachine gedaan maar dat kan dus blijkbaar niet ik krijg sindsdien pijn in mijn voeten na zo’n 1,5 uur lopen en hiervoor kon ik echt uren wandelen zonder pijn. Echt zo zonde, dus nu maar opzoek naar nieuwe wandelschoenen.
Ik heb vorig jaar 2 dagen achter elkaar (zonder echt goede voorbereiding) ruim 20 km gelopen wat wel zwaar was. Nu wil ik dat weer gaan doen maar dan mét voorbereiding dus zoek ik een trainingsschema. Kan alleen nergens een goeie app of site ervoor vinden, heeft iemand tips voor mij? Momenteel wandel ik niet erg veel en als ik wel wandel max. 4 km.
ik volg hier een training…
Maar er zijn ook wandelschema’s voor bijv. de vierdaagse die je kan volgen.
Ik ben vandaag aangekomen in het Zwarte Woud en een beetje overdonderd door alle mogelijkheden qua wandelen. Hebben jullie nog mooie routes die jullie willen aanraden? Mag gerust met veel hoogtemeters zijn en wat langere wandelingen.
Schluchtensteig! Ik weet alleen niet meer welke etappe het mooist was (denk 2?), maar je zou wat ervaringen van mensen kunnen lezen om een etappe uit te zoeken
Edit: ja etappe 2! Hier de route: Etappe 2: Von Blumberg zur Schattenmühle – Schluchtensteig Schwarzwald | wandeling | Komoot
Ooh dit ziet er echt fantastisch uit!
Ik ga volgend jaar de West Highland Way lopen. Ik ben nog nooit op wandelvakantie geweest, dus heb nu wandelschoenen aangeschaft om die al in te kunnen lopen. Ik ben alleen bang dat ik ze net iets te klein heb gekocht, ugh. Tijdens de eerste 10km gaat het prima, maar daarna merk ik dat m’n tweede teen van beide voeten zeer begint te doen. Ik heb vandaag van 11u tot ongeveer 13u gewandeld en ze zijn nu nog steeds gevoelig. Blaren weet ik dat ik altijd krijg, maar dit is helaas nieuw. Iemand die me kan vertellen of dit inderdaad aan te kleine schoenen ligt, of dat m’n voeten gewoon nog aan de schoen moeten wennen? Ik heb dit eigenlijk niet met ‘normale’ schoenen.
Dan zijn ze waarschijnlijk aan de voorkant te smal waardoor je tenen tegen elkaar wrijven.
Ik heb laatst ook nieuwe schoenen gekocht. Eerste twee uur zitten ze prima, maar daarna toch helaas wat te klein omdat mijn voeten opzwellen. Nu 1,5 maat groter gekocht. Dan zitten ze in het begin wat ruimer maar uiteindelijk dan wel beter. Vooral bij een meerdaagse wandeling lijkt mij dat fijner. Dan blijven je voeten toch wel een paar dagen opgezwollen…
De WHW wil ik ook nog heel graag lopen!
Ugh, ik heb dit ook gehad. Bij mij lag het eraan dat ik teveel in de schoenen naar voren schoof omdat de schoenen te breed waren voor mijn voeten. Moet je echt mee oppassen. Bij mij heeft het de nagels van mijn tweede tenen helemaal geruïneerd. Eentje is er zelfs afgevallen Misschien kun je ermee teruggaan naar de winkel, kijken wat zij zeggen?
Heb je ze in je eigen maar gekocht? Meestal wordt een maat groter aangeraden, omdat je voeten opzwellen van het lopen.
Tof trouwens dat je dat gaat doen!