Wandelen/hiken en trekking

Ik heb inmiddels andere schoenen in een maat groter aangeschaft en dit is echt een wereld van verschil! Kan hier veel beter op lopen en veel minder klachten naderhand. Ik moet schoenen altijd wel inlopen, ik krijg altijd blaren bij elke soort schoen, maar bij deze heb ik het vertrouwen dat ik ze snel in kan lopen. Bedankt in elk geval voor de tips!

2 likes

Ik overweeg over een tijd de West Highland Way in Schotland te lopen, en voor degene die die achter de rug hebben; hoeveel dagen hebben jullie daarvoor uitgetrokken en hoe beviel dat?

Ik heb hem gelopen in 7 dagen en dat was voor mij precies goed! Somige dagen waren aan de korte kant maar day vond ik niet vervelend. Ik zou wel aanraden om alles ver van te voren te boeken. Ik heb in dec/jan geboekt voor mei en toen waren sommige al vol! Somige hotels kwamen trouwens wel nog later beschikbaar, dus dat kan ook nog

1 like

@Berlin

Ik ga hem dus nog lopen, maar ik sluit me nu alvast aan bij het op tijd boeken. Ik ga hem volgend jaar mei lopen, en toen ik half oktober de overnachtingen ging boeken had ik al op sommige plaatsen het laatste bed. Het Youth Hostel Rowardennan was al helemaal vol, en ik kon echt nog met moeite een andere locatie vinden. Ik ga dus niet kamperen, dus campings is misschien minder heftig, maar ik had een beetje onderschat hoe snel dit gaat.

Ik heb besloten om vanaf eind mei de camino (frances) te gaan lopen! Omg :scream: ik ben niet echt een heel geoefend wandelaar, dus ik wil gaan trainen de komende tijd. Ik heb in mijn omgeving ook niet echt wandelaars helaas. Hoewel ik het niet erg vind alleen te lopen, maar ik vind af en toe samen ook wel gezellig. Zijn er toevallig nog mensen die het leuk vinden een keertje samen een dagje te gaan wandelen in omgeving Rotterdam of een plek die goed met het OV bereikbaar is?

Nog andere camino tips zijn ook welkom uiteraard mochten mensen hier hem al eens gelopen hebben!

7 likes

Ik wil heel graag naar Santiago de Compostela wandelen maar ik weet niet zo goed waar te starten met mezelf te informeren. Online is er zoveel info te vinden, soms ook tegenstrijdig. Het liefst van al zou ik een goede recente reisgids op papier willen lezen, heeft iemand tips welke? Bij voorkeur Nederlandstalig maar Engels (of Duits) mag ook. Als ik op bol.com kijk, lijken de meeste reisgidsen verouderd te zijn. Of ze spitsen zich toe op één van de camino’s, maar eigenlijk zou ik me graag eerst algemeen inlezen alvorens te beslissen welke ik doe.

2 likes

Voor reisgidsen kan ik deze winkel aanraden: https://www.dezwerver.nl
Zit in Groningen maar ik denk dat je ze ook wel even kan bellen voor advies mocht je daar niet in de buurt zijn.

1 like

@Sjern Ik tag even omdat ik via de zoekfunctie zag dat jij de Camino Portugues kustroute gelopen hebt en ik nog een specifieke vraag heb. Ik ben er nl. uit dat dat de route is die ik wil lopen, maar ik twijfel nog tussen de Caminho da Costa en Senda Littoral. Welke van de twee heb jij gewandeld? Of heb je beide door elkaar gedaan?

Ik zou liever Caminho da Costa doen omdat ik overal lees dat dat beter aangeduid staat (en ik ben een ramp in de weg vinden :sweat_smile:), maar ik vroeg me af, omdat deze net iets meer landinwaarts gaat, of je dan nog echt de zee ziet onderweg? Online zie ik veel foto’s/filmpjes van mensen die op vlonders langs het strand lopen en dat zijn de views die ik wil, maar ik weet niet of dat ook kan op de Caminho da Costa of dat je dan de Senda Littoral moet nemen?

En nog een vraagje: heb je er een idee van of het gemakkelijk is om vegetarisch te eten op deze camino?

Vegetarisch eten is er echt heel weinig. Er is wel wat maar niet gevarieerd dus kans dat je vaak hetzelfde eet. Trouwens niet mijn ervaring maar van een vriendinnetje.

2 likes

Oh super leuk dat je dat wil doen!! Ik heb idd ook de kust route gedaan, maar niet speciek een bepaalde route daar gevolgd en er is me ook geen duidelijke splitsing opgevallen! Ik vond de route trouwens 95% van de tijd super goed aangegevenz dus daar zou ik me niet druk om make.

Bij de kustroute loop je sowieso echt veel langs de kust dus dat komt goed. Wij hadden een routeboekje alle mogelijke opties en als er een binnenlandse lus was keken we op dat moment wat onze voorkeur was, dus daarin hadden we niks gepland! Daarnaast zou ik de espirituela lus op het einde ook echt nog aanraden! Was erg rustig, maar nog een leuk extra stuk en je gaat met de boot op het einde.

En ik eet zelf vegan en ja dat was vrij eentonig (veel p.atat met salade van groenten uit blik en bonen) en in de meeste supermarkten hebben ze gewoon hummus. Ze konden (hoe saai ook) gelukkig wel altijd wat maken! En af en toe hebben we wel heel lekker gegeten :slight_smile:

1 like

Super, dankjewel voor de tips! :smiley:

Jammer dat het vega(n) eten vrij eentonig is, maar ik ben al blij dat het mogelijk is.

1 like

Nog een vraag. Welk type beha dragen jullie voor een trektocht van meerdere weken? Ik heb een grotere cupmaat dus ondersteuning is wel belangrijk.

Meestal worden van die sportbeha’s in merino aangeraden, maar twee zaken lijken me minder handig:

• Maten zijn XS, S, M… Met mijn maat (smalle taille maar grote cupmaat) lijken die dingen nooit helemaal te passen
  • Een racerback vind ik niet zo comfortabel

Wat zijn jullie ervaringen of aanraders?

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag - draag het liefst Merino maar een goed passende BH van die stof heb ik nog niet gevonden.

Ik heb wel een fijne sportbh die stevig zit met normale bh-bandjes van Triumph, heb die zelf in maat 70G en volgens mij hadden ze nog grotere cupmaten dan dat ook.

1 like

Goede tip van Triumph! Wist niet dat ze zoiets hadden.

Is een sportbeha handig om in te hiken of gaat dat vervelend zitten na een tijdje / ga je daar snel in stinken?

1 like

Ik wil dit jaar graag hiken/wandelen in Noord-Italië of Oostenrijk. Heeft iemand tips voor mooie hikes die je eind mei kan doen? Had gelezen dat veel liften of de echt hoge gebieden goed toegankelijk zijn vanaf begin-half juni.
Gaat om dag-hikes, geen meerdaagse tochten.

Ik moet zeggen dat ik nooit meerdere weken gehiked heb, maar ik doe eigenlijk altijd een gewone sportbeha aan (mijn meeste zijn van Panache, die vind ik voor gewoon sporten ook het fijnst). Als ik een week ga (ook met skiën bijv.) neem ik er twee mee en wissel ik af met dragen, dat vind ik zelf het fijnst. Ik heb hetzelfde probleem met die maten S/M/L maten als jij dus vind dit dan de fijnste oplossing. Met echt veel zweten zijn ze in principe ook zo gewassen en weer droog.

1 like

Geen tips, maar ik ben hier ook heel benieuwd naar. Uiteindelijk draag ik toch vaak een sportbeha, maar meerdere dagen achter elkaar is dat toch niet ideaal. Ik moet zeggen dat bikini’s vinden vaak al een uitdaging is, laat staan een om te hiken. Voordeel van sportbeha’s is wel dat ze ook relatief snel droog zijn als je toch even wil wassen

1 like

Waarom is meerdere dagen een sportbeha na elkaar niet ideaal?

Ik heb al vaak enkele dagen gehiket, maar nog nooit meerdere weken na elkaar. Sowieso plan ik dit maar voor het najaar en ga ik eerst nog trainen, maar wil me goed voorbereiden. Heb alvast een sportbeha van Triumph besteld om eens te testen, had sowieso nog een goede sportbeha nodig.

Ben benieuwd wat je van de Triumph sportbh vindt! Die ik heb voel ik helemaal niet zitten, zou ik echt prima elke dag kunnen dragen en in hiken. Overal zacht, ook de bandjes hebben extra kussentjes. Hopelijk die van jou ook!

1 like

Tijdens de camino droeg ik ook een sportbh, maar ik merkte dar die van dikke stof was en het duurde heel lang om te drogen! Mijn laatste meerdaagse hike heb ik van die beugeloze topjes gedragen (hema en zeeman), maar ik weet niet of dat voor jou genjeg ondersteuning geeft.

2 likes