Anita sportbh’s zijn erg fijn, heel erg stevig en blijft erg goed zitten.
Bedankt voor de tip! Ik heb deze besteld: triaction by Triumph TROPHY NON WIRED - Sport-bh met high support - black/zwart - Zalando.be Ben benieuwd.
@Sjern zal mij waarschijnlijk te weinig ondersteuning bieden. In het dagelijkse leven heb ik al beugels nodig…
@PrincessPeach Bedankt voor de tip! Als die van Triumph niets wordt, dan bestel ik een Anita.
Ik heb een redelijk strakke sportbeha met beugels en die geeft goede ondersteuning, maar ik merk wel echt huidirriratie door de beugels na een paar dagen dezelfde beha aangehad te hebben
Ik draag zelf liever mijn gewone BH. Heb met wandelen niet meer ondersteuning nodig dan anders. Sport BH heb ik wel geprobeerd maar die bandjes gingen enorm irriteren onder de banden van mijn backpack. Mijn gewone BH heeft platte bandjes en ook cups waardoor mijn borsten niet teveel tegen elkaar aan “plakken” als ik zweet. Dus mocht je eentje kopen zou ik letten op hoe hij onder je tas zit en hoe hij zit als je langdurig zweet.
Heeft iemand nog een mooie wandelroute op Texel? Mag gerust een van 15 an 20 km zijn. Heb al een shortlist maar misschien is er een verborgen parel?
Ik keek even op Alltrails maar daar staan er niet super veel op. Zag onder andere deze:
Zelf niet gelopen hoor, maar deze had een aantal reviews.
En deze staat er ook op:
Ja een soortgelijke aan de bovenste staat ook op Komoot. Op Komoot staan er wel behoorlijk wat!
Iets meer, 23 km: OV-stapper Texel Dag 1: Veerboot - De Koog
Dag 2 is 20 km: OV-stapper Texel Dag 2: De Koog - De Cocksdorp
Ik heb deel 1 twee keer gelopen en deel 2 een keer. Beide aanraders, maar ik vind deel 1 het mooist! Zou die doen en begint ook handig bij de boot.
Sorry laat antwoord, maar litoral is mooi! Ik heb soms een mix gelopen, omdat ik soms ook wandelaars tegen kwam en een stukje samen ging lopen.
Omdat ik ook alleen liep en niet zorgen wilde maken over de weg, heb ik van te voren de verschillende routes gedownload op maps-me, die kun je ook offline gebruiken (efren gonzalez, youtuber, heeft wel routes online staan). Litoral is inderdaad niet echt aangegeven, maar op zich is de kustlijn blijven volgen niet heel moeilijk.
Qua beha heb ik zelf in een beugelloze beha gelopen, maar ook soms zonder. Wandelmaatje onderweg had een sportbeha. Ik zou vooral een beha kiezen die je comfortabel vindt zitten en die snel opdroogt ivm zweet/opdrogen na handwas.
Ik ga een jaar reizen en zou graag veel meerdaagse wandeltochten maken buiten europa. Ik ben nu al veel aan het zoeken op thru hike, maar zoveel vind ik ook niet!
Wat me nu interessant lijkt
- te araoa in n-z (maar wrs dan alleen zuiderlijk eiland)
- in japan de 88 tempels route
- in sri lanka pekoe trail
Hebben jullie nog andere aanraders of ervaring met deze hikes? Ik heb nog echt geen idee wat ik ga doen tijdens het jaar dus sta voor veel open, haha.
Voor Te Araora is het kijken van Elina Osborne’s reis op youtube wel een mooie inspiratie!
Ken je deze dame al? Ze doet nu niet zo veel meer, maar heeft uitgebreide blogs over een aantal langere en kortere hikes:
Thanks voor de tip! Hele interessante blog! Alleen 12 dagen niet douchen klinkt heel intens, hahah
Ik heb de hele TA gedaan een paar jaar geleden. Ik vond het echt fantastisch!!
Vergeleken met de grote bekende thruhikes in de US zijn er iets meer stukken over verharde weg (meer in het Noorden dan in het zuiden) en ook wel wat stukken door landbouwgebieden. Het is niet 100% van de tijd spetterende natuur. Ik had dat op voorhand wel wat schrik voor, maar achteraf vond ik dat ook z’n charme hebben. Je ziet álles van het land, ook de minder spectaculaire kanten.
Het DOC hut systeem is echt fantastisch, op het zuidereiland kun je heel vaak in een hut overnachten en het kost je bijna niks. Ik weeg wel dat de trail in populariteit gegroeid is sinds ik er was, dus je kunt niet overal rekenen op een plaats. Als je de berghutten in de alpen gewend bent, moet je wel even de verwachtingen bijstellen. De meeste op de route zijn vrij basic en niet groot. Een paar bedden met plastic matras, een waterton (met water opgevangen van het dak) of stromend water in de buurt en vanaf een bepaalde hoogte is er ook standaard vuur (maar hout moet je zelf sprokkelen en weer aanvullen). En een pit toilet in de buurt. Verder zijn er geen voorzieningen bij. Ondanks de hutten moet je zeker voorzien zijn met een tent!!
Sommige stretches kunnen best lang zijn, dus een week + zonder echte douche hoort er zeker bij. Op bepaalde punten is de bevoorrading niet mogelijk, behalve door een postpakket te verzenden naar een hotel oid op die plaatsen. Maar dat wijst zichzelf redelijk uit eens je begonnen bent. Als algemene tip voor een langere thruhike: je hoeft dat echt niet van begin tot einde te plannen, dat lukt toch niet. Ik had in grote lijnen een idee van waar ik aan begon (zodat ik wist wat ik nodig had aan materiaal qua temperatuur enzo), maar verder keek ik steeds maar een week verder, tot het volgende punt met winkel/ wifi verbinding. De farout app is echt een aanrader. Je krijgt de route als gpx dus dat is makkelijk om te volgen, en mensen die je voorgingen kunnen commentaar achterlaten. Oa goede wildkampeer spots markeren , waar water is, maar ook dat er ergens een stier staat en je best dag veld niet oversteekt maar inloopt oid. Is echt het geld meer dan waard.
Het chillste aan NZ is dat het een erg outdoorsy land is, dus erg goed voorzien op hikers (met bevoorrading of indien je materiaal moet vervangen). Op de trail zijn ook wel wat Trailangels waar je voor koha kunt overnachten (klein bedrag betalen voor de gemaakte kosten, of iets anders terugdoen / cadeau geven). Op drukke campings worden soms ook plaatsen voorbehouden voor TA hikers.
Wat ook makkelijk is, is dat je geen gevaarlijk wildlife hebt. Hoogstens wekas of possums die je eten stelen (en kea’s al de rest - echt!). Enige wat wel een ding kan zijn is dat er hier en daar wel grote populaties bijen zitten, indien je allergisch zijn zijn is dat wel vervelend. Het staat wel in de trail notes en op die farout app, dus je bent iig niet verrast.
Indien je enkel het zuidereiland doet, zou ik NoBo gaan, dan ga je platter naar steeds hoger en spectaculairder.
Dit was het eerste wat in me opkwam, maar vraag gerust meer!
Oh en eentje die op m’n lijstje staat om ooit nog eens te doen is de Transcaucasian trail, van de zwarte naar de Kaspische zee. Ik weet alleen niet hoe stabiel de gebieden zijn waar je dan doorgaat op dit moment.
Zij is ook wat intens! Ze maakt zelf haar ultra lichtgewicht backpacks (check YouTube als het je boeit)
Enjoy de hike. Kom je hier vertellen als je iets leuks heb beleefd?
Heeft iemand ervaring met de Fishermans Trail in Portugal? Hoe pittig is het? Welke stukken zijn het pittigst?
Lees op het internet hele wisselende verhalen, van makkelijk tot moeilijk. Vanwege het losse zand en klimmen met handen en voeten de berg/klif op?!
Tijdens mijn vorige trekkingtocht vond ik de heuvels en bergen minst leuk, kreeg toen ook last van schenen. Omdat ik solo reis én het een vakantie is, wil ik echt moeilijke stukken liever mijden
Het hangt natuurlijk helemaal af van wat je gewend bent. Het is al lang geleden voor mij, dus heb het niet helemaal helder, maar ik kan me eigenlijk geen klauteren herinneren? Wel dat ik eens een afslag gemist had en dus twijfelde of ik de rotsen naast het strand op zou klimmen voor een shortcut, maar niet dat dit de bedoelde route was. Kan me ook niet herinneren dat er echt lange afstanden waren tussen de overnachtingsmogelijkheden? En dat de dagen dus vrij kort konden zijn. Maar opnieuw, het is echt al lang geleden voor mij.
Ik deed vaak in de voormiddag vroeg starten, de middag op het strand doorbrengen, beetje zwemmen, lezen, en dan nog de laatste kilometers tot mn hostel. Het was persoonlijk mijn meest chille, ontspannen tocht ooit.
Dat je last had van je schenen lijkt me wel vervelend voor deze route. Het is niet dat het dagenlang door los zand over de duinen gaat, maar je loopt natuurlijk vooral over het strand, en dan kun je wel makkelijker last krijgen van shin splints…
Ik ga deze zomer oa naar het Zwarte Woud en Sölden. Ik zag hier al een toffe tip voor het ZW, maar ik zit vrij Noordelijk bij Baden-Baden. Heeft iemand daar ook een tip voor?
En mocht iemand een mooie wandeling weten in de omgeving van Sölden houd ik me ook aanbevolen!