Ik heb de hele TA gedaan een paar jaar geleden. Ik vond het echt fantastisch!!
Vergeleken met de grote bekende thruhikes in de US zijn er iets meer stukken over verharde weg (meer in het Noorden dan in het zuiden) en ook wel wat stukken door landbouwgebieden. Het is niet 100% van de tijd spetterende natuur. Ik had dat op voorhand wel wat schrik voor, maar achteraf vond ik dat ook z’n charme hebben. Je ziet álles van het land, ook de minder spectaculaire kanten.
Het DOC hut systeem is echt fantastisch, op het zuidereiland kun je heel vaak in een hut overnachten en het kost je bijna niks. Ik weeg wel dat de trail in populariteit gegroeid is sinds ik er was, dus je kunt niet overal rekenen op een plaats. Als je de berghutten in de alpen gewend bent, moet je wel even de verwachtingen bijstellen. De meeste op de route zijn vrij basic en niet groot. Een paar bedden met plastic matras, een waterton (met water opgevangen van het dak) of stromend water in de buurt en vanaf een bepaalde hoogte is er ook standaard vuur (maar hout moet je zelf sprokkelen en weer aanvullen). En een pit toilet in de buurt. Verder zijn er geen voorzieningen bij. Ondanks de hutten moet je zeker voorzien zijn met een tent!!
Sommige stretches kunnen best lang zijn, dus een week + zonder echte douche hoort er zeker bij. Op bepaalde punten is de bevoorrading niet mogelijk, behalve door een postpakket te verzenden naar een hotel oid op die plaatsen. Maar dat wijst zichzelf redelijk uit eens je begonnen bent. Als algemene tip voor een langere thruhike: je hoeft dat echt niet van begin tot einde te plannen, dat lukt toch niet. Ik had in grote lijnen een idee van waar ik aan begon (zodat ik wist wat ik nodig had aan materiaal qua temperatuur enzo), maar verder keek ik steeds maar een week verder, tot het volgende punt met winkel/ wifi verbinding. De farout app is echt een aanrader. Je krijgt de route als gpx dus dat is makkelijk om te volgen, en mensen die je voorgingen kunnen commentaar achterlaten. Oa goede wildkampeer spots markeren , waar water is, maar ook dat er ergens een stier staat en je best dag veld niet oversteekt maar inloopt oid. Is echt het geld meer dan waard.
Het chillste aan NZ is dat het een erg outdoorsy land is, dus erg goed voorzien op hikers (met bevoorrading of indien je materiaal moet vervangen). Op de trail zijn ook wel wat Trailangels waar je voor koha kunt overnachten (klein bedrag betalen voor de gemaakte kosten, of iets anders terugdoen / cadeau geven). Op drukke campings worden soms ook plaatsen voorbehouden voor TA hikers.
Wat ook makkelijk is, is dat je geen gevaarlijk wildlife hebt. Hoogstens wekas of possums die je eten stelen (en kea’s al de rest - echt!). Enige wat wel een ding kan zijn is dat er hier en daar wel grote populaties bijen zitten, indien je allergisch zijn zijn is dat wel vervelend. Het staat wel in de trail notes en op die farout app, dus je bent iig niet verrast.
Indien je enkel het zuidereiland doet, zou ik NoBo gaan, dan ga je platter naar steeds hoger en spectaculairder.
Dit was het eerste wat in me opkwam, maar vraag gerust meer!