Wandelen/hiken en trekking

Tijdens de camino liepen veel mensen om die reden met een flesje water in hun handen. Die wisselden ze dan steeds van hand. Dat werkte erg goed voor het zwellen vond ik!

2 likes

Ik hou altijd de schouderhengsels van mijn rugzak vast!

1 like

Hee Pauline,
Er zijn super veel leuke opties. Mijn eerste meerdaagse tocht in de bergen was de Alta Via 1 in Italië. Die is in een week te doen. Het gaat wel door een nationaal park waar je niet mag kamperen dus je zult wel in hutten moeten slapen. De hutten op dat traject waren wel allemaal heel fijn.

Als je wil kamperen kan ik de Pyreneeën aanbevelen. In Frankrijk mag je wildkamperen (bivouac) als je op (volgens mij) een uur lopen van de bewoonde wereld bent. Je kunt hier ook vaak naast de hutten kamperen.

Je zou ook naar Engeland/Wales/Schotland kunnen. Hele andere vibe, minder stijle bergen, meer regen en wind, maar wel heel erg leuk. Mijn zusje en ik hebben het Pembrokeshire Coast Path nu klaar en gaan deze zomer aan het South West Coast Path beginnen. Wij kamperen maar eten 's avonds meestal in een pub. Scheelt bepakking en is ook nog eens gezellig.

Zijn hier mensen die een afritsbroek dragen tijdens het wandelen? Wij gaan dit jaar weer naar Noorwegen en de vorige keer hebben we echt een afritsbroek gemist. Heb er een aantal gepast bij de Bever, maar ze zijn allemaal zo stug rondom de benen waar de rits zit. Is dat altijd bij afritsbroeken (want rits = niet elastisch) of moet ik nog even verder zoeken? Ik heb een hele fijne (softshell) wandelbroek die lekker elastisch is, zodat je ook makkelijk rotsen op kan klimmen enzo. Die beweegvrijheid wil ik eigenlijk wel houden als ik een afritsbroek koop. Iemand tips?

Ik heb alle afritsbroeken in de Decathlon en de Bever gepast zonder succes vorig jaar. Degene die me hielp in de Bever was wel heel behulzpaam maar gaf wel aan dat het echt lastig is, ik heb zelf ook volle bovenbenen dus dan zit die rits al snel te strak (terwijl ik dan een " gewone" broek van hetzelfde merk wel paste, denk inderdaad omdat die rits gewoon totaal niet meerekt). Heb uiteindelijk maar een gewone broek gekocht van Maier, die is wel nog op te knopen tot een soort driekwartbroek dus das iets haha

1 like

Exact mijn reden waarom ik geen afritsbroek meer koop.
Liever een comfortabele dunne lange broek. Ik rol ze dan wel eens op tot boven mijn enkels.

2 likes

Ik heb volle bovenbenen en ben ook vaak een rollade in afritsbroeken. Mijn ervaring is dat Mammut goed zit en inderdaad Maier sport zit ook wat ruimer (of de rits zit misschien meer richting de knie dan andere merken). Maar het blijft een gezeik, terwijl die broeken zo handig zijn.

1 like

Oh ik had er in Noorwegen een geleend van familie en die zat heel prettig! Hij was van het merk Nomad. Ik weet niet waar ze dat verkopen, zij had m bij de Albert Heijn gekocht haha

1 like

De appie verkoopt die nog steeds vaak!

2 likes

Dit is eigenlijk de enige die niet snijd in mijn bovenbenen:

Dit model is uitverkocht zie ik, weet niet of de nieuwe varianten bij Bever net zo zitten.

4 likes

Welk wasmiddel gebruiken jullie als je onderweg bent voor handwasjes?

Ik gebruik meestal Biotex handwas.

1 like

Hoe kan ik sinds het begin op dit forum zitten en dit topic over het hoofd gezien hebben? Ik ga inmiddels al een jaar of 7 alleen op vakantie en dan veel wandelen. Ik ga eigenlijk altijd gewoon naar leuke dorpen en steden en vanuit daaruit dagwandelingen maken (dit jaar naar Duitsland en Oostenrijk), maar TikTok schotelt me ineens allemaal Camino content voor en ik begin nu toch te twijfelen of ik dat niet eens moet doen. Een vriendin van mij heeft dit al vijf keer gedaan en zegt dat ik dit ook superleuk ga vinden, maar ik houd van comfort en vond het wel lastig te bedenken dat ik maar zo weinig spullen kan meenemen en op allemaal slaapzalen moet slapen. En ik ben op vakantie een enorme einzelgÀnger en ben zo drie weken op vakantie zonder veel contact met andere mensen, heerlijk :grimacing: dus het hele sociale idee van de camino stond me altijd wat tegen. Maar ik zie op die filmpjes nu dat je het toch een stuk comfortabeler voor jezelf kan maken dan ik dacht (vooral qua slaapplekken) en ik lees hier dat je het sociale ook wel lichtelijk kan ontwijken, dus ik word ineens toch wel enthousiast. De Portugese coastal route lijkt me fantastisch, dus mss dat ik me er aankomend voorjaar toch aan ga wagen!

12 likes

Deze:

Multi purpose dus je kunt er ook de afwas mee doen / jezelf mee wassen enzo.

2 likes

Ik ben op zoek naar een verkoelende zalf tegen zware/vermoeide benen die ik gewoon bij de Etos oid kan kopen. Ik had een zalf van Kwakzalver (de roze) die echt heel goed werkte, maar die ben ik kwijtgeraakt. Ik wil liever niet weer online bestellen dus ik hoop dat iemand goede ervaringen heeft met een zalf die gewoon in een fysieke winkel te koop is!

Ik draag normaliter een sport bh tijdens het wandelen maar ik zit nu te kijken of ik niet een stevige bralette ofzo kan dragen, iets wat toch wat fijner zit dan zo’n harnas. Ik heb wel behoorlijke cup dus het moet wel echt ondersteunend zijn/ richting een harnas gaan, want loopt het niet fijn. Wat dragen jullie?

1 like

Ik ben nu op de camino frances en ik vind t geweldig! Maar het is wel een hele sociale aangelegenheid. Ik vind dat juist heel leuk, maar de camino del norte schijnt fysiek uitdagender en veel rusriger te zijn als je dar leuker vindt!

1 like

Hebben jullie tips voor goeie wandelschoenen? Ik heb vorig jaar een paar gekocht van North Face, ik kan noet zeggen dat ik er megaveel op gelopen heb en an sich lopen ze nog goed maar ik zie dat de ‘noppen’ van de zool aan de onderkant er al bijna afgesleten zijn, bij de hak zelfs helemaal.

Ik zal dan toch naar de Bever oid gaan. Ze kunnen je daar goed adviseren en je kan meerdere modellen passen.
Vind ik zelf altijd wel fijn!

1 like

Ja, daar heb ik ze vorig jaar ook gekocht, valt me gewoon tegen dat de zool zo snel slijt.

1 like