Wandelen/hiken en trekking

Bij een outdoorwinkel (bever oid) kun je met hulp van een medewerker tassen passen, of ze goed op je rug zitten, wat jij (in dit geval dus hij) prettig vindt dragen, wat hij allemaal mee wil nemen en hoeveel liter dan nodig is, etc. Je hoeft niet per se een heel grote tas, maar leert dmv alle touwtjes en koordjes ed hoe je de rugzak goed passend maakt.

Dit is denk ik afhankelijk voor welke natuur je vriend de voorkeur heeft! en of hij wat ervaring heeft met heuvels lopen, kan me voorstellen dat Limburg anders een intens begin is. Je kunt ook halverwege een paar etappes lopen als de natuur daar hem het meest blij maakt.

Als ik het me goed herinner kun je dit vinden via de website van het pieterpad. Maar wellicht had je dat zelf ook al gevonden en ben je meer op zoek naar persoonlijke ervaringen. Daar kan ik je helaas niet mee verder helpen.

Nee je kunt beide kanten op lopen!

2 likes

Wat een leuk idee, hoop dat ie het naar zn zin heeft!

Qua rugzak zou ik hem gewoon langs de Bever sturen, dat is zo persoonlijk en ook aan hem hoeveel liter hij wil. Als hij toch geen tent, slaapzak etc mee hoeft, hoeft hij misschien helemaal geen grote backpack.

2 likes

Leuk! Misschien is onderstaande tas iets? Ik heb een model van dit merk dat er op lijkt maar voor vrouwen en ben zeer te spreken over de kwaliteit. Heb die al 10+ jaar en ziet er nog steeds goed uit. De tas is wel iets aan de duurdere kant, maar je kan natuurlijk ook een vergelijkbare en goedkopere tas ergens anders zoeken. Deze is toevallig voor mensen met een lange rug (handig ook ivm positie heupbanden).

Dit zou groot genoeg moeten zijn voor een paar daagjes weg, maar dat is persoonlijk. Als het kan is het altijd aan te raden om een tas in de winkel te passen.

3 likes

Deuter heeft fijne rugzakken voor lange mensen. Het maakt voor comfort zeker uit voor lange mensen, vooral bij een relatief lang bovenlijf.

2 likes

Investeer indien nodig in goede wandelschoenen en sokken. Altijd een droog paar in de rugzak is fijn voor onverwachte modderpaden, regenbuien etc. Van natte voeten krijg je snel blaren. Wol reguleert temperatuur, maar droogt langzaam.

Je voeten insmeren met gewohl voorkomt vermoeide voeten, blaren en eeltvorming. Is echt heel prettig.

Genoeg zonnebrand is een must en een petje is altijd fijn. Als hij veel zweet een droog shirt in de tas. Lichte laagjes werkt beter dan een dikke katoenen trui over een bewzweet shirt. Eet en drink voordat je honger en dorst krijgt. EHBO tasje mét tekenpincet mee. Kost maar paar euro bij de kruidvat.

2 likes

Niet gelopen, maar weet wel dat deze route niet bewegwijzerd is, mocht dat nog uitmaken.

Ja Deuter rugtassen zijn ook kwalitatief goed. Heb er recent een gekocht en voelde goed stevig aan, itt goedkopere merken.

Gaat hij vaker lopen? Een rugzak met een rugnet is dan misschien chill. Al zal dat eerder voor spanje een must zijn dan in NL.

Gaat ie hem in een keer lopen? Dan is sneldrogende luchtige kleding (synthetische sportstoffen, merino wol) wel een must. Dan kan ie onderweg wassen. Denk ook aan comfortable kleding na het lopen (iets minder sportief is dan wel chill)

Schoenen zijn ook wel belangrijk, maar sokken ook. Ik houd van Falke wandelsokken. Daarmee kan je echt wel lekker lang lopen. Denk ook aan sporttape om eventueel dingen af te plakken. Na het wandelen wil je liefst iets aan als sandalen of slippers om je voeten rust te geven. Ik gebruik mijn teva’s daarvoor.

Naast petje ook een zonnebril mee! En een regenjas (blijft toch nederland he). Ook een regenhoes voor de tas (soms zit t erbij, anders kan je die los erbij kopen).

Wat ook handig is, is iets als een spork. Weegt weinig, kan die onderweg nog een salade of kwark kopen zonder gelijk uit lunchen te gaan. Snacktip: altijd zak nootjes mee.

B&bs staan geloof ik op landelijke website. Heb ook gehoord dat de dekking niet overal even goed is, wellicht dat dan vrienden op de fiets uitkomst biedt. Ik heb ook ooit tips op een Pieterpad Facebookgroep gelezen.

1 like

Tof idee! Hoe ver had je in gedachten?

Dit zijn twee hele mooie etappes:
Pieterpad etappe 10: van Ommen naar Hellendoorn (21 km)
11: van Hellendoorn naar Holten (16km)

Je kan dan een overnachting boeken in Hellendoorn bij Landgoed de Uitkijk met diner buiten op het terras. Niet budget, maar beter verwend dan verwaarloosd hè. https://landgoeddeuitkijk.nl/

Gaat hij vaker lopen? Dan zou ik naar Bever gaan voor een rugzak, met bonnetje zodat hij kan ruilen want het is best persoonlijk wat fijn zit. Of naar decathlon, die hebben ook echt goede rugzakken voor cheap.

1 like

Klinkt als een goed plan. Dat stuk van Groningen naar Zuidlaren is ook prachtig, ben zelf wat minder fan van de kale vlakte van Pieterburen naar Winsum maar is natuurlijk wel leuk om het Pieterpad echt te beginnen daar.

Ben benieuwd hoe hij het vind!

Hebben jullie tips voor trekking tentjes? Ik ben al de hele avond websites aan het afspeuren en blogs aan het lezen maar ik weet het gewoon niet :sleeping: er is zoveel keus en ik wil het liefst ook onder de €400/€450 uitgeben.
En is 1,3kg veel voor een 1p tentje? Het liefst natuurlijk zo licht mogelijk. Ik wil het intensief gebruiken in nieuw zeeland dus hij moet goed tegen wind en regen kunnen.

Oh ga je de TA doen?!
Ik zou overwegen om toch een 2persoonstent te nemen. Is vaak maar een beetje extra gewicht, en je hebt er veel extra comfort van! Zeker voor intensief gebruik, als je een dag rust en het regent is wat ruimte echt wel aangenaam. Of als je later eens met 2 weg wilt kunnen gaan. Je ligt anders echt in een soort doodskist.

1,3 is Ok! Welke heb je nu op het oog? Het kan zeker lichter, maar het hangt natuurlijk af van je budget en andere wensen!
Wil je een freestanding tent? Eventueel een echte UL tent waar je je pole gebruikt om m op te zetten?

Ik heb op de TA vanalles gezien. Msr hubba hubba is altijd populair, die is wat zwaarder maar héél comfortabel ruim + freestanding wat soms wel een voordeel is. Als iets stuk gaat ook makkelijk verkrijgbaarbare vervangstukken! Ook iemand met een nature hike tent, die zijn echt cheap en ik was verbaasd hoe kwalitatief die tent leek. Heb het zelf met een Nordisk tent gedaan (telemark ul) maar die is nu wel 700 euro zie ik… had m toen in de solden gekocht.

Jaa die ga ik doen!!!
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Hier heb ik veel aan. Roden is nog eeg ver voor mij en had al gekeken bij de buitensport winkel in de buurt hier maar die is niet echt gericht op trekking! Ik dacht idd dat ik beter voor een 1 persoonstent kon gaan maar een 2 persoons klinkt idd chiller.

Ik heb nu deze op het oog, maar deze weegt 1,8 kg. Is dat oke of toch te zwaar?

Of deze: die is nog lichter!

In Houten heb je ook een winkel waar veel tenten opstaan, heette vroeger anders maar nu Bever zie ik. Heel fijn om er even in te kunnen kruipen.

1 like

Heeft er iemand hier ervaring met een paar dagen wandelen langs het Nederlandse strand? Ik zit te denken aan Scheveningen - Texel in 6 etappes. Als ik google op lange afstandwandelingen langs de kust, komt alleen het Nederlands Kustpad deel 2 in de buurt van wat ik zoek, maar dat is juist voornamelijk door dorpjes en langs bollenvelden en dergelijke, dus aan die etappeverdeling heb ik niet zoveel.

Ik denk zelf dat 20-25 km per dag wel haalbaar is. Ik heb ervaring met lange tochten, maar niet 6 dagen achter elkaar en dan ook nog op het strand. (Alleen de 4daagse, maar dat is toch anders) Ook zou het de eerste keer zijn dat ik het in m’n uppie doe. Ik ben voornemens te overnachten in hotels/bnb’s langs de route, dus hoef niet een tent en toebehoren mee te dragen.
Qua tijd van het jaar denk ik aan de meivakantie.

Iemand hier ervaring mee en/of goede tips? Ben sowieso van plan om hiervoor Teva’s aan te schaffen.

2 likes

De duinhopper misschien? Is officieel een trailrun route maar kan je ook wandelend afleggen, geen idee qua overnachtingen.

Je hebt ook de strand zesdaagse, georganiseerde wandeltocht

Bedankt! Bij de zesdaagse website staat inderdaad grofweg hoe ze de etappes hebben verdeeld :+1:

2 likes

Ik heb van Vlissingen naar Westkapelle gelopen en okay, mijn conditie is niet topfit vanwege nog herstel, maar vond dat wel echt pittig in de duinen. Het is echt veel op en neer lopen. Het was wel echt een mooie route! Zes dagen dat achter elkaar dat zou ik echt niet kunnen :rofl: al zou ik het wel willen!

In Westkapelle had ik toen een Fletcher hotel voor 25 euro en dat was echt een aanrader.

2 likes

Ik heb de strand6daagse een keer een stuk meegelopen, maar je kan het idd beter op eigen houtje doen.
Het wandelen op het strand is wel even wennen voor zulke lange stukken. Ik had mijn wandelschoenen aan en dat vond ik best zwaar. Een vriendin van mij had wandelsneakers en dat liep veel fijner op het strand.
Ik had toen overigens een chille b&b in Egmond, Villa La Vida, mocht je op zoek zijn.

2 likes

Ik ga proberen waar mogelijk over het strand zelf te lopen, dus dan zijn het waarschijnlijk minder hoogteverschillen. Maar ik loop veel en vaak, dus ik denk dat ik het wel kan. En het voordeel van in eigen land zijn is dat ik zo op kan geven en de trein naar huis kan pakken haha.

Ja goedkoop onderkomen vinden wordt een uitdaging. 5 overnachtingen en al het eten wat daarbij komt en daarna waarschijnlijk nog een lang weekend Texel met m’n man, dat kan zeer snel oplopen. Geen kampeerervaring, behalve als kind, dus zie het ook niet zo zitten om bij mijn eerste meerdaagse tocht als leek met een tent op m’n rug te sjouwen.